Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Hankinta, sosiaali- ja potilasasiamiesten yhteydenottojen seuranta- ja raportointijärjestelmä

HEL 2020-006981
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 34
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Sosiaali- ja potilasasiamiesten yhteydenottojen seuranta- ja raportointijärjestelmän hankinta

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia Bisnode Finland Oy:n 4.5.2020 antaman tarjouksen mukaisesti sosiaali- ja potilasasiamiesten yhteydenottojen seuranta- ja raportointi-järjestelmän. Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että hankinnasta tehdään erillinen tilaus ja sopimusasiakirjat järjestelmätoimittajan kanssa.

Edelleen tietohallintopäällikkö päätti, että hankinnan kertaluontoiset kustannukset saavat olla enintään 10 000 euroa (alv 0 %) ja vuotuiset ylläpitokustannukset ovat 6 600 euroa (alv 0 %). Hankinnan kokonaisarvo neljälle vuodelle laskettuna on 36 400 euroa (alv 0 %).

Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että hankinnan kertakustannukset maksetaan atk-investointimäärärahoista hankkeelta Tiedolla johtaminen - raportoinnin kehittäminen / tietoallas (projektinumero 398090100557) ja jatkuvat ylläpitokustannukset maksetaan keskitetyistä atk-käyttötalouden määrärahoista.

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja potilasasiamiesten yhteydenottojen seuranta- ja raportointijärjestelmän käyttöönotto liittyy sosiaaliasiamiehen lakisääteiseen velvollisuuteen seurata asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä kunnassa ja antaa siitä selvitys vuosittain kunnanhallitukselle. Lisäksi samassa yksikössä toimivilla sosiaali- ja potilasasiamiehillä tulee olla mahdollisuus tarkastella aikaisempia yhteydenottoja, jotta kansalaisten yhteydenottojen seuranta olisi mahdollisimman luotettavaa ja suoralinjaista. Lisäksi järjestelmän käyttöönoton ansiosta tiedolla johtaminen tehostuu rakenteisen tilastoinnin käyttöönoton myötä sekä raportointi on mahdollista luotettavasti ja tehokkaasti.

Bisnode Finland Oy on toteuttanut potilasasiamiesten yhteydenottojen seuranta- ja raportointi järjestelmäominaisuuden Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (jäljempänä HUS) potilasasiamiesten käyttöön kilpailutettuna kokonaisuutena vuonna 2018.

Sosiaali- ja terveystoimialan tietohallintopalvelut on yhteistyössä sosiaali- ja potilas-asiamiesten kanssa tutustunut HUS:in käytössä olevaan Bisnode Finland Oy:n potilasasiamiestoimintaan kehitettyyn järjestelmään. Tutustumisen ja sen jälkeen Bisnode Finland Oy:n kanssa toteutetun läpikäynnin perusteella todettiin, että HUS:in käytössä oleva järjestelmä soveltuu miltei sellaisenaan sosiaali- ja terveystoimialan sosiaali- ja potilasasiamiesten tarpeisiin. Järjestelmän muutostarpeet dokumentoitiin ja toimitettiin Bisnode Finland Oy:lle.

Bisnode Finland Oy antoi 4.5.2020 tarjouksen järjestelmän muutosten toteutuksesta ja käyttöönotosta. Tarjouksen mukaan järjestelmän muutosten toteutuksen ja käyttöönoton kertaluonteiset kustannukset ovat 10 000 euroa (alv 0 %) ja sen jälkeen jatkuvan palvelun kustannukset ovat 6 600 euroa vuodessa (alv 0 %)

Hankinta toteutetaan suorahankintana, koska hankinnan arvo alittaa hankintalain (1397/2016) palveluhankinnalle asetetun kansallisen kynnysarvon. Järjestelmä hankintaan Bisnode Finland Oy:ltä ilman kaupungin pienhankintaohjeiden mukaista kevennettyä kilpailutusta, koska kilpailuttaminen vaatimusmäärittelyineen edellyttäisi suurta työmäärää, joka ei ole perusteltua suhteessa saavutettavaan hyötyyn nähden.

Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 4.2.2020 § 19.

Lisätietojen antaja

Tuomas Korkalainen, Projektipäällikkö, puhelin: 09 310 45087

tuomas.korkalainen@hel.fi

Lassi Laine, atk-asiantuntija, puhelin: 09 310 43104

lassi.laine@hel.fi

Päättäjä

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö