Vuokrahyvitys, Meri-Rastilan tie 6, PiaDog

HEL 2020-007125
Asialla on uudempia käsittelyjä
11. / 393 §

Oikaisuvaatimus yritysvuokrausyksikön päällikön vuokranmaksujärjestelyä koskevasta päätöksestä 28.5.2020 (117 §)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä PiaDogin tekemän oikaisuvaatimuksen, joka koski yritysvuokrausyksikön päällikön 28.5.2020 (117 §) tekemää yrityksen vuokranmaksujärjestelypäätöstä.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta yritysvuokrausyksikön päällikön päätöstä olisi syytä muuttaa.

Perustelut

Päätös, jota oikaisuvaatimus koskee

Yritysvuokrausyksikön päällikkö päätti 28.5.2020 (117 §) myöntää PiaDogille (jäljempänä hakija) vuokranmaksujärjestelyn COVID-19 aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi.

Maksujärjestelyllä keskeytetään vuokranmaksu ajalla huhti-kesäkuu 2020 ja tältä ajalta ei laskuteta korkoa. Vuokralainen maksaa kyseiseltä ajalta erääntyneet vuokrat heinäkuusta 2020 alkaen 160,66 €/kk (+alv 24%) erissä takaisin siten, että ne on kokonaisuudessaan maksettu viimeistään kesäkuussa 2021.

Oikaisuvaatimus ja sen perusteet

Hakijan mukaan hänen yrityksensä tulisi kokonaan vapauttaa vuokranmaksusta ajalla 1.4.-30.6.2020. Hakija vetoaa teknisen johtajan 27.3.2020 (69 §) tekemään yleispäätökseen, jolla tietyt, päätöksessä mainitut toimialat vapautettiin kokonaan vuokranmaksusta ajalla 1.4.-30.6.2020. Hakijan mukaan hänen yrityksensä, koiratrimmaamon toiminta on täysin rinnastettavissa yleispäätöksessä mainittuihin kampaamoyrityksiin. Hakijan mukaan hänen maksujärjestelypäätöksessään oleva viittaus siihen, ettei korona tartu koirasta ihmiseen, on kohtuuton, sillä koronatiedottamisen alussa ei ollut selvää, että korona ei voi tarttua koirasta ihmiseen. Myös Uudenmaan eristäminen ja maansisäisten rajojen muodostaminen on vaikuttanut merkittävästi asiakasmäärän vähenemiseen. PiaDogin asiakaskunnan romahtaminen on suora seuraus koronaepidemian toimenpiteistä ja siihen liittyvästä tiedottamisesta.

Hakija arvostelee myös sitä, ettei päätöksen perusteena olevaa teknisen johtajan linjauspäätöstä ole liitetty valituksenalaiseen päätökseen eikä hakija sen vuoksi voi perustella valitustaan viittaamalla esimerkiksi siihen, että maksujärjestelypäätös ei olisi teknisen johtajan päätöksen mukainen tai että teknisen johtajan linjauspäätös ei olisi lainsäädännön velvoitteiden mukainen.

Oikeudellinen arviointi

Tekninen johtaja päätti 27.3.2020 (69 §) koronavirusepidemiaan liittyvän poikkeustilanteen johdosta, että eräistä liikehuoneistoista perittävistä vuokrista myönnetään vapautus kolmeksi kuukaudeksi ajalla 1.4.-30.6.2020. Vapautus koskee yritysvuokralaisia, joiden toimialana on ravintolat ym. ruokapalvelu, myymälät, taide-, musiikki- ja tapahtumatoiminta sekä ohjelma- ja juhlapalvelut, liike-elämän palveluista yrityshautomo- sekä kasvupalvelut ja muu yrittäjyyttä edistävä toiminta, kampaamot, kauneushoitolat sekä liikunta- ja terveyspalvelut (ml. hieronta ja fysioterapia).

Yksittäisiin vuokrasuhteisiin liittyvistä, tapauskohtaisesti harkittavista vuokranalennuksista ja vuokrasta vapauttamisista päättävät edelleen yritysvuokrausyksikön päällikkö tai tukkutoriyksikön päällikkö vastuualueillaan.

Edellä mainitun teknisen johtajan linjauspäätöksen muutoksenhakuaika on päättynyt ja päätös on saanut lainvoiman, joten päätökseen ei enää voi hakea muutosta. Päätös on julkinen ja se on julkaistu Helsingin kaupungin internetsivuilla. Päätöksen saa pyydettäessä myös kirjaamosta. Hakijalla on siten ollut mahdollisuus saada päätös käyttöönsä.

Yritysvuokrausyksikön päällikkö on tapauskohtaista harkintaa käyttäen myöntänyt hakijalle vuokranmaksujärjestelyn ajalle 1.4.-30.6.2020 todeten samalla, ettei teknisen johtajan päätöksessä mainittuja perusteita myöntää vuokralaiselle vapautusta ole. Yrityksen toiminnan ei voida katsoa oleellisesti lisäävän tartuntavaaraa ihmiseltä ihmiselle, yrityksen toiminnalle ei ole asetettu viranomaisten taholta poikkeustilanteesta johtuvia esteitä ja vuokrasopimuksen tilat ovat vuokralaisen vapaassa käytössä. Maksujärjestelypäätös on teknisen johtajan yleispäätöksen linjauksen mukainen.

Asiassa ei ole todettu olevan edellytyksiä päätöksen muuttamiseen laillisuusperusteella. Yritysvuokrausyksikön päällikön päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, viranomainen ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole muutoinkaan lainvastainen. Viranhaltija on ollut toimivaltainen ja tehnyt päätöksen harkintavaltansa rajoissa.

Oikaisuvaatimuksessa ei myöskään ole esitetty sellaista lisäselvitystä, jonka johdosta yritysvuokrausyksikön päällikön päätöstä olisi syytä tarkoituksenmukaisuusperusteella muuttaa.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Marjaana Santala, lakimies , puhelin: 09 310 34108

marjaana.santala@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL 24 § 1 mom 23 k.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.