Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Hankinta, palaute- ja yhteydenottojärjestelmä, kaupunginkanslia

HEL 2020-007743
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 35

Palaute- ja yhteydenottojärjestelmän hankinta

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hyväksyä Visma Consulting Oy:n tarjouksen kahdeksi (2) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Määräaikaisen sopimuskauden jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Toistaiseksi voimassa oleva sopimus voidaan irtisanoa päättymään Tilaajan puolelta kuuden (6) kuukauden ja Toimittajan puolelta yhdeksän (9) kuukauden kuluttua irtisanomisesta.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on 1 066 000,00 euroa.

Käyttöönoton kustannukset maksetaan talousarviokohdalta 8 05 01 02 INV - Keskitetty tietotekniikka, projektilta 1892004005.

Päätöksen perustelut

Helsingin strateginen tavoite on olla maailman parhaiten digitalisaatiota hyödyntävä kaupunki. Tällä hankinnalla Helsingin kaupunki uudistaa palautejärjestelmänsä, jonka teknisestä alustasta kaupunki on päättänyt luopua.

Palaute- ja yhteydenottojärjestelmän avulla Helsingin kaupunki täyttää lakisääteistä velvoitettaan (Hallintolaki, 2 luku 8 §) antaa kaupunkilaisille neuvontaa sekä tarjoaa kaupunkilaisille lakisääteisen (Kuntalaki, 5 luku 22 §) mahdollisuuden osallistua ja vaikuttaa kaupungin toimintaan. Hankinnan tavoitteena on sujuvoittaa yhteydenottojen käsittelyä sekä parantaa palvelun läpinäkyvyyttä, asiakaskokemusta ja datan hyödynnettävyyttä. Järjestelmän keskeinen ominaisuus on laajennettavuus useisiin saman tyyppisiin käyttötarkoituksiin.

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 8.12.2020 päivättyyn tarjouspyyntöön H033-29, Dnro HEL 2020-007743. Palaute- ja yhteydenottojärjestelmän hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 10.12.2020 sekä korjausilmoitus 14.1.2021 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 25.1.2021. Määräaikaan mennessä saapui 4 tarjousta: Capgemini Finland Oy, Pepron Oy, Sysart Oy ja Visma Consulting Oy.

Tarjouspyynnön kohdassa ”Muut ehdot” sekä liitteessä ESPD on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Kaikki tarjoajat täyttivät soveltuvuudelle asetetut vaatimukset.

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittavalle palvelulle laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavan palvelun on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.

Kaikkien tarjoajien tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta.

Tarjouspyynnön kohdan ”Hankinnan kohteen kriteerit” mukaan hinnan painoarvo on 60 % ja laadun 40 %. Laadun osalta arvioitiin projektisuunnitelmaa sekä järjestelmän hyödyllisiä vaatimuksia.

Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen ja perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt Visma Consulting Oy.

Lisätietojen antaja

Marjatta Peltonen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 36446

marjatta.peltonen@hel.fi

Päättäjä

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Markus Kühn
strategiajohtaja

Liitteet (pdf)

1. Avauspöytäkirja
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.