Hankinta, suorahankinta, Genesys-kontaktienhallintajärjestelmä, lapsiperheiden erityispalvelujen perheoikeudellisten palvelujen puhelinpalvelu

HEL 2020-008477
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 43
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Genesys –kontaktienhallintajärjestelmän hankinta Lapsiperheiden erityispalvelujen perheoikeudellisten palvelujen puhelinpalveluun

Hallintojohtaja

Päätös

Hallintojohtaja päätti hankkia hankintalain 15 § perusteella Helsingin kaupungin Palvelukeskus-liikelaitoksen tarjouksen (3.6.2020) mukaisesti Genesys -kontaktienhallintajärjestelmän puhelinohjaustoimintojen laajentamisen perheoikeudellisten palvelujen lastenvalvojien käyttöön. Hankinnasta tehdään erillinen tilaus Helsingin kaupungin Palvelukeskus -liikelaitokselle yhteistyöasiakirjan mukaisesti.

Lisäksi hallintojohtaja päätti, että hankinnan kertaluontoiset kustannukset saavat olla enintään 41 255 euroa (alv 0 %) ja vuotuiset ylläpitokustannukset ovat 10 634 euroa (alv 0 %). Hankinnan kokonaisarvo neljälle vuodelle laskettuna on 83 791 euroa (alv 0 %).

Hallintojohtaja päätti edelleen, että hankinnan kertakustannukset ja ensimmäisen käyttövuoden ylläpitokustannukset 51 889 euroa (alv 0%) maksetaan keskitetyistä atk-investointimäärärahoista, projektinumerolta 398090100634 järjestelmien ylläpitokehitys.

Käyttöönottoa seuraavan vuoden jälkeen ylläpitokustannukset siirtyvät toiminnan itsensä vastattaviksi.

Päätöksen perustelut

Genesys -kontaktienhallintajärjestelmän puhelinohjaustoimintojen käyttöönotto liittyy perheoikeudellisissa palveluissa toimivien lastenvalvojien puhelinpalvelun kehittämiseen, jossa suuren kysynnän vuoksi on tärkeää saada kaikki vapaat ja peruutusten kautta vapautuvat ajanvarausajat täytettyä tehokkaasti. Genesys -järjestelmän käyttöönoton tavoitteena on tehostaa asiakaspalvelua sekä varmistaa sujuva viranomaisyhteistyö kaikissa lastenvalvojien ajanvaraus- ja neuvontapalveluissa. Lisäksi järjestelmän käyttöönoton ansiosta tiedolla johtaminen tehostuu rakenteisen puhelinliikenteen tilastoinnin käyttöönoton myötä.

Hankinta tehdään Palvelukeskus Helsingiltä. Hankintalainsäädäntöä ei sovelleta kuntien sisäisiin hankintajärjestelyihin. (hankintalaki 1397/2016 15 §). Genesys contact center -järjestelmän on kilpailuttanut Helsingin kaupungin Palvelukeskus. Päätös sisältää kertaluontoiset investointikustannukset ja järjestelmän käyttöön liittyvät jatkuvat ylläpitokustannukset. Investointikustannuksia ovat puhelinpalvelun, ääni- ja SMS-viestipalvelun ohjaustietojen rakentamistyöt- ja koulutuskustannukset. Jatkuvat ylläpitokustannukset muodostuvat uusien hankittavien lisenssien ylläpitomaksusta sekä käyttötuki, ylläpito- ja järjestelmäpäivityskuluista.

Lisäksi päätös sisältää Genesys -voip pöytäpuhelimien hankinnan.

Hallintojohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 4.2.2020 § 19.

Lisätietojen antaja

Hilla-Maaria Kauranne, suunnittelija, puhelin: 09 310 45088

hillamaaria.kauranne@hel.fi

Päättäjä

Sari Kuoppamäki
vs. hallintojohtaja