Uhkasakon tuomitseminen, asuinrakennuksen parvekkeiden kunnostaminen

HEL 2020-008484
Asialla on uudempia käsittelyjä
27. / 713 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 15.9.2022 § 159 tekemässä uhkasakon tuomitsemista koskevassa päätöksessä määrätystä valvontamaksusta

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä ********** tekemän oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 15.9.2022 (§ 159) tekemässä uhkasakon tuomitsemista koskevassa päätöksessä määrätystä valvontamaksusta.

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on päätöksellään 15.9.2022 (§ 159) päättänyt tuomita ********** kiinteistöllä ********** sijaitsevan rakennuksen omistajana maksamaan rakennuksen julkisivujen maalaamiseksi, räystäiden ja syöksytorvien kunnostamiseksi sekä pihamaan hulevesijärjestelyjen kunnostamiseksi asetetun velvoitteen laiminlyönnin vuoksi 30.11.2020 jälkeen ja 31.8.2022 mennessä erääntyneet uhkasakot: peruserän 10000 euroa ja kaksikymmentäyksi lisäerää kukin 1000 euroa eli yhteensä 31000 euroa. Tuomitut uhkasakot maksetaan Suomen valtiolle.

Samalla ympäristö- ja lupajaoston päätöksellä ********** on velvoitettu maksamaan Helsingin kaupungille 2000 euron suuruinen rakennusvalvontataksan (2022) 12 §:n a) kohdan mukainen valvontamaksu kaupungin suorittamista valvontatoimenpiteistä.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset ja perustelut

********** vaatii vapautusta 2000 euron valvontamaksusta.

Hän perustelee vaatimustaan seuraavasti: Eläkkeeni on n. 1000 euroa. Taloutta hoidan kirpputori toiminnalla. Suojelupäätöksen tullessa lainvoimaiseksi, alkaa huvilan julkisivun ja parvekkeiden entisöinti perirakentajien toimesta. Vapautuminen uhkasakoista nopeuttaisi se kyseistä entisöinti työtoimintaa.

Muilta osin oikaisuvaatimuksessa selostetaan rakennuksen kuntoa. Tässä selostuksessa todetaan muun ohella, että rakennuksessa ei ilmene kosteusvaurioita eikä kosteusrasitusta.

Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan esityksen liitteenä.

Päätöksen perustelut

Maankäyttö- ja rakennuslain 145 §:n 1 momentin mukaan luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun, jonka perusteet määrätään kunnan hyväksymässä taksassa.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston hyväksymän rakennusvalvontataksan (2022) 12 §:n a) kohdan mukainen valvontamaksu kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöksestä, jolla on asetettu velvoite tai/ja tuomittu jo asetetun velvoitteen uhka täytäntöön pantavaksi, on 1230 – 4470 (keskimäärin 2332) euroa päätökseltä. Valvontamaksun suuruus riippuu valvonta-asian käsittelyyn kuluneesta rakennusvalvontaviranomaisen työmäärästä.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöksessä 15.9.2021 (§ 159) on todettu valvontamaksun peruste: maksettavaksi määrättävä valvontamaksu perustuu kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston hyväksymään rakennusvalvontataksaan.

Määrätty valvontamaksu on rakennusvalvontataksan mukainen. Määrätty maksu, 2000 euroa, on pienempi kuin keskimääräinen maksu. Otettaessa huomioon rakennusvalvonnan työmäärä asian käsittelystä määrättyä valvontamaksua voidaan pitää kohtuullisena.

Lopputulos

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettavat oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 145 § 1 momentti

Kuntalaki 134 §, 137 § ja 138 §

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Juha Vehviläinen, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26225

juha.vehvilainen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Ympäristö- ja lupajaoston päätös
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Päätöksen tiedoksianto
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Oikaisuvaatimus
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.