Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko 6.3.2020, Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva

HEL 2020-008805
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 20
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Takaisinsaantivaatimus, liukastuminen, Keskinäinen Vakuutusyhtiö Turva

Hallintojohtaja

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallintojohtaja päätti hylätä hakijan takaisinsaantivaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 15.7.2020 esittänyt kaupungille 20 459,32 euron suuruisen takaisinsaantivaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija on oikeutettu takaisinsaantiin maksamassaan liukastumisvahingossa 5502000408 työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella. Vahinko on tapahtunut 6.3.2020 noin kello 7.30 jalkakäytävällä osoitteessa Maasälväntie 11. Vaatimuksen mukaan liukastuminen on johtunut jalkakäytävällä olleesta mustan jään aiheuttamasta liukkaudesta.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten jalankulun tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikka on kevyen liikenteen väylä ja sen kunnossapito hoidetaan III-luokan mukaisesti.

III-luokan kevyen liikenteen väyliltä poistetaan lumi, sohjo ja jää niin, ettei synny liikennettä haittaavaa epätasaisuutta. Liukkaus torjutaan heti I- ja II-luokan katujen jälkeen. Aurauksen lähtökynnys III-luokan kevyen liikenteen väylillä on 5 cm. Toimenpideaika on aurauksen osalta kahdeksan tuntia, kuitenkin niin, että klo 13-04 aurauskynnyksen ylittänyt sade tulee olla aurattu klo 12 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun lumisade on päättynyt. Liukkaudentorjunnan toimenpiteiden osalta toimenpideaika on viisi tuntia, kuitenkin niin, että klo 16-7 välillä ilmenneen liukkauden tuntuvan lisääntymisen johdosta liukkaudentorjuntatoimenpiteet tulee olla suoritettu klo 12 mennessä. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika alkaa siitä, kun liukkaudessa on tapahtunut tuntuva lisääntyminen.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla ei ole tehty talvikunnossapitotoimenpiteitä 5.-6.3.2020 välisenä aikana eli vahinkopäivänä sekä sitä edeltäneenä päivänä sääolosuhteet olivat sellaiset, että talvikunnossapitotoimenpiteisiin ei ollut tarvetta ryhtyä.

Ilmatieteen laitoksen mukaan vahinkopäivänä lämpötila on vaihdellut Malmin lentokentän mittausasemalla tehdyissä mittauksissa 5,3°C ja -1,3°C asteen välillä. Vahinkopäivänä Malmin lentokentän mittausasemalla lämpötila on klo 7 ollut 1,1°C sään ollessa pilvinen ja poutainen. Vahinkotapahtuman jälkeen noin klo 8 on esiintynyt ajoittaista lumisadetta. Yöllä noin klo 3 on esiintynyt ajoittaista vesisadetta, lämpötilan ollessa noin 2,0°C.

Lumikertymä on ollut koko maaliskuun ajan 0 cm. Näin ollen aurauskynnys ei ole ylittynyt. Vahinkoa edeltäneenä päivänä 5.3.2020 sää on vaihdellut 4,0°C ja 2,2°C välillä. Sää on ollut plussan puolella koko vahinkoa edeltäneen vuorokauden sekä vahingon jälkeenkin 6.3.2020 noin klo 20 asti. Näin ollen hiekoitukselle ei ole ollut tarvetta. Maaliskuussa vallitsi koko Suomessa erittäin lauha säätyyppi, ollen erityisen lauha Etelä-Suomessa (lähde: Ilmatieteen laitoksen Ilmastokatsaus 3/2020).

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen voi vapautua vahingonkorvausvastuustaan, jos hän voi osoittaa, että kunnossapitotyöt on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Vahinkopaikalla vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi eli sääolosuhteet eivät ole aiheuttaneet liukkauden tuntuvaa lisääntymistä eivätkä näin ollen ole vaatineet liukkaudentorjunnantoimenpiteitä. Tämän lisäksi vahinko on tapahtunut III-luokan kevyen liikenteen väylällä, jonka toimenpiteet olisi tullut tarvittaessa tehdä vasta klo 12 mennessä eli vasta vahinkotapahtuman jälkeen.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot huomioiden kaupungin puolelta ei ole todettavissa tahallisuutta tai tuottamusta, eikä kaupunki ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään. Näin ollen kaupunki ei ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Työtapaturma- ja ammattitautilaki (459/2015) 270 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Lisätietojen antaja

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Silja Hyvärinen
hallintojohtaja