Testisisältö

Poikkeaminen, Herttoniemi tontti 43054/19, Peltisepänkuja 2, Kiinteistö Oy Työnjohtajankuja 1

HEL 2020-009482
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 112

Herttoniemi, Peltisepänkuja 2, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 43. kaupunginosan (Herttoniemi) korttelin 43054 tonttia 19 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 12481 seuraavasti:

  • Autopaikkojen korttelialueelle (LPA), jonne voimassa olevan kaavan mukaan tulee pysäköintitilojen tilojen lisäksi rakentaa rakennusoikeuslukeman mukainen määrä kaupallisia varastoja, toimi- tai liikuntatiloja, rakennetaan edellä mainittujen tilojen sijasta hotellitiloja.
  • Rakennusoikeuden määrä 7500 k-m² ylitetään enintään 1300 k-m² (ylitys noin 17,3 %).
  • Enimmäiskerroslukumäärä 8 ylitetään yhdellä kerroksella.
 

Maksu

1 000 euroa

Hakija

Koy Työnjohtajankatu 1

Rakennuspaikka

43. kaupunginosan (Herttoniemi) korttelin 43054 tontti 19

Hakemus

Hakija hakee lupaa hotellitilojen (8795 k-m²) rakentamiseen pysäköintitalon yhteyteen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 12481 siten, että

  • autopaikkojen korttelialueelle (LPA), jonne voimassa olevan kaavan mukaan tulee pysäköintitilojen lisäksi rakentaa rakennusoikeuslukeman mukainen määrä kaupallisia varastoja, toimi- tai liikuntatiloja, rakennetaan edellä mainittujen tilojen sijasta hotellitiloja
  • kaavan mukainen rakennusoikeus ylitetään noin 17,3 % (suunnitelman käytetty rakennusoikeus 8795 k-m²)
  • rakennusalueella oleva enimmäiskerroslukumäärä 8 ylitetään yhdellä kerroksella eli kerrosluku olisi 9
  • hotellin autopaikat toteutetaan kaupungin työpaikka-alueen autopaikoitusohjeen normin enintään 1/180 k-m² laskentatavan mukaan

Hakija perustelee hakemustaan:

  • Käyttötarkoitus: Hotellia ei pidetty kaavoituksen aikana realistisena vaihtoehtona. Hotelli on asemakaavan tontille määrittelemiä käyttötarkoituksia parempi vaihtoehto asuinalueen yhteyteen. Varasto- ja liikuntatilojen umpinaisiin julkisivuihin verrattuna hotellin julkisivut ovat aktiiviset ja avoimemmat. Toimitilojen klo 9–17 toimintaan verrattuna hotelli on aktiivinen myös toimistotuntien ulkopuolella. Hotellin asukkaiden yhteistilat (ruokailu-, oleskelu- ja työskentelytilat) sijaitsevat pääosin maantasokerroksessa, jolloin maantasokerroksen julkisivusta on mahdollista tehdä selvästä avoimempi ja elävämpi kuin pysäköintirakennuksesta, jonka päällä sijaitsisi asemakaavan mukaisia tiloja. Hotelli luo siis elävämpää ja turvallisempaa ympäristöä asuinrakennusten yhteyteen. Lisäksi hotellitoiminnalla on mahdollisia synergiaetuja asuinrakennusten kanssa: hotellia voi käyttää esimerkiksi vieraiden majoitukseen tai väliaikaismajoituksena remonttien yhteydessä.
  • Rakennusoikeuden ylitys: Asemakaavatyön yhteydessä tehtiin meluselvitys, jossa on määritelty LPA-korttelialueen rakennuksille räystäskorkeudet, joilla saavutetaan tarvittava melusuojaus asuinkorttelialueelle. Asemakaavan suunnitteluvaiheessa LPA-korttelialueen muu käyttötarkoitus (varasto, toimi- tai liikuntatilat) oli suunniteltu ensisijaisesti autopaikkakerrosten päälle, jolloin määritellyllä rakennusoikeudella (7500 k-m²) saavutettiin meluselvityksen vaatima räystäskorkeus. Hakemuksen mukaisissa suunnitelmissa rakennusoikeuteen laskettavia tiloja sijoitetaan kaikkiin kerroksiin maantasosta lähtien, jotta saadaan aikaiseksi sekä toiminnallisesti että kaupunkikuvallisesti parempi ratkaisu ja toisaalta saavutetaan meluselvityksen mukainen räystäskorkeus. Lisäkerrosala mahdollistaa myös osaltaan rakennuksen U-muodon, joka avartaa korttelipihaa sekä Peltisepänkujaa. Asemakaavan osoittaman rakennusoikeuden ylityksestä huolimatta rakennus ei ylitä rakennusalan rajaa eikä myöskään meluselvityksen määrittelemää räystäskorkeutta.
  • Enimmäiskerrosluvun ylitys: LPA-korttelialueen rakennus toimii melulta suojaavana rakenteena asuinkorttelille. Kerrosmäärää on kasvatettu yhdellä, jotta saavutetaan asemakaavatyön yhteydessä tehdyn meluselvityksen rakennukselle määrittämä räystäskorkeus. Kerrosluvun kasvattaminen mahdollistaa myös rakennusmassan U-muodon, jolla pääosa tiloista saadaan kauemmaksi naapurirakennusten asuintiloista ja lisäksi syntyvä sisäpiha avartaa korttelipihaa ja Peltisepänkujaa.
  • Autopaikat: Asemakaavassa ei ole määritelty hotellirakennukselle erillistä autopaikkanormia.
 

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 22.5.2019 vahvistettu asemakaava nro 12481. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on autopaikkojen korttelialuetta (LPA), jonne (pääkäyttötarkoituksen mukaisten tilojen lisäksi) tulee rakentaa rakennusoikeuslukeman mukainen määrä (7500 k-m²) kaupallisia varastoja, toimi- tai liikuntatiloja. Suurin sallittu kerroslukumäärä on 8.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on liike- ja palvelukeskusta-aluetta C1.

Poikkeamisen alueella (korttelin 43054 tontti 19) on vireillä asemakaavan muutos, jonka tavoitteena on mahdollistaa tämän poikkeamishakemuksen mukainen rakennushanke. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma ja kaavaluonnos ovat olleet nähtävillä 10.8.–28.8.2020.

Tontti on nykytilanteessa rakentamaton.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Selvitys naapureiden kuulemisesta ja heidän mahdollisuudesta tehdä muistutus on liitetty hakemusasiakirjoihin. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia ei ole esitetty.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska

  • hotellitoiminta soveltuu hyvin tontin sijaintiin ja toimintona ei poikkea merkittävästi voimassa olevan kaavan pysäköintitilojen lisäksi edellyttämistä käyttötarkoituksista (kaupallisia varastoja, toimi- tai liikuntatiloja).
  • rakennusoikeuden ja kerrosluvun ylityksestä huolimatta rakennusmassan korkeus vastaa kaavoitusvaiheessa alueelle kaavailtua rakennusmassaa eikä siten lisää kaavoitusvaiheessa arvioitua varjostavaa vaikutusta. Toisaalta rakennusmassan on oltava tietyn kokoinen, jotta se muodostaisi kaavoitusvaiheessa tehdyn meluselvityksen mukaisen suojan viereisille asunnoille, minkä vuoksi on tarkoituksenmukaista mahdollistaa rakennusmassan toteuttaminen käyttötarkoituksen kannalta järkevällä kerroslukumäärällä ja kerrosalan määrällä.
 

Hakemuksessa mainittu hotellia varten rakennettava autopaikkojen määrä (1 ap/180 k-m²) ei ole poikkeama kaavasta. Voimassa olevassa asemakaavassa on määrätty, että muiden, kaavassa mainitsematta jätettyjen käyttötarkoituksien tarve määritellään tapauskohtaisesti viranomaisten hyväksymällä selvityksellä. Voimassa olevien työpaikka-alueita koskevien laskentaohjeiden noudattaminen on tällainen selvitys.

Poikkeamisen erityinen syy on tontin tarkoituksenmukainen rakentaminen ja käyttö.

Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Alueella on vireillä asemakaavan muutos, jonka tavoitteena on mahdollistaa poikkeamishakemuksen mukainen rakennushanke. Poikkeamismenettelyyn on ryhdytty, jotta korttelin 43054 jo rakenteilla olevien asuntotonttien kannalta välttämättömän pysäköintitalon toteuttaminen voidaan aloittaa ajoissa vireillä olevasta kaavamuutoksesta huolimatta.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2020, 8 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Lisätietojen antaja

Mikko Näveri, johtava arkkitehti, puhelin: 09 310 37331

mikko.naveri@hel.fi

Päättäjä

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja