Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Vahingonkorvaus, moottoripyörävaurio 25.6.2020, Sörnäisten rantatie 27 työmaa

HEL 2020-009633
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 191
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, ajoneuvovaurio

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 25.8.2020 esittänyt kaupungille 244 euron suuruisen korvausvaatimuksen. Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan moottoripyörän rengas vaurioitui ajettaessa Sörnäisten rantatien tietyömaa-alueella 25.6.2020 n. klo 17. Hakijan mukaan vahinkokohdasta oli poistettu asfalttia, jonka vuoksi hiekka- tai sorapinnalle oli syntynyt syvä kuoppa terävästi leikatun asfaltin reunaan. Hakija kertoo, että liikennevirrassa ajettaessa moottoripyörän etupyörä iskeytyi kuoppaan, jolloin pyörän iskunvaimennuskyky ylittyi ja etuvanteeseen tuli vähäinen vaurio.

Vahinkopaikalla on vahinkohetkellä ollut tietyömaa, jossa työtä on suorittanut yksityinen urakoitsija. Korvausvaade on 16.11.2020 siirretty urakoitsijan käsiteltäväksi. Hakija on 16.11.2020 ja 18.11.2020 lähetetyissä sähköposteissaan ilmoittanut, että kohdistaa korvausvaatimuksensa ensisijaisesti kaupunkiin, ellei urakoitsija korvaa vahinkoa. Urakoitsija on 20.11.2020 ilmoittanut, että ei katso olevansa korvausvastuussa vahingosta. Koska hakijan ja urakoitsijan välillä on erimielisyyttä vahingon korvaamisesta ja katutyö on kaupungin tilaama, antaa kaupunki tässä tapauksessa päätöksen asiassa.

Kunnossapitolain mukaan kadun kunnossapito käsittää ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Vahinkopaikka ei ole vahinkohetkellä ollut kaupungin tavanomaisen kunnossapidon piirissä, sillä se on ollut työmaa-aluetta. Vahinkopaikan rakenteellisesta kunnossapidosta on vahinkohetkellä huolehtinut työtä suorittanut urakoitsija.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on saatu selvitys työn suorittaneelta urakoitsijalta. Selvityksen mukaan vahinkopaikalla on ollut tilapäisiä liikennejärjestelyjä tietyön vuoksi. Työmaa on merkitty asianmukaisesti liikennemerkeillä, ja alueella on ollut 30 km/h nopeusrajoitus. Tietyö-liikennemerkillä varoitetaan tieosuudesta, jolla saattaa olla työkoneita, työntekijöitä taikka työstä tai työn keskeneräisyydestä johtuvia vaaroja, kuten irtokiviä tai kuoppia.

Pelkkä kadussa oleva kuoppa ei yksinään aiheuta kaupungille tai urakoitsijalle korvausvastuuta. Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytyy syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Vahingonkärsijän oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun. Hakija on kertonut, että moottoripyörä on rakenteeltaan ns. antiikkinen ja siten alttiimpi äkillisille tien pinnan muutoksille. Hakijan mukaan pyörän käyttäminen edellyttää erityistä varovaisuutta epätasaisella tienpinnalla. Tällaisten erikoisajoneuvojen käyttäjien voidaan katsoa ottavan tietoisen riskin. Katujen kunnossapidon tasoa ei ole mahdollista mitoittaa niin, että myös erityisen rikkoutumisherkät ajoneuvot tulisivat aina huomioiduiksi.

Hakijan mukaan liikennevirrassa ajettaessa kuljettajalla ei olisi ollut vahinkohetkellä toisin toimimisen mahdollisuutta. Vaikka tien päällystevauriot olisivatkin joskus hankalia havaita, ajoneuvojen kuljettajia sitovat silti tieliikennelain säännökset. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Tässä tapauksessa hakijalta on voitu edellyttää erityistä varovaisuutta, sillä hän on tiennyt ajavansa erityisen rikkoutumisherkällä ajoneuvolla ja tietyömaasta oli varoitettu tietyömerkeillä.

Katuja ei voida pitää reaaliaikaisesti täysin moitteettomassa kunnossa. Erityisesti työmaa-alueella saattaa olla kuoppia ja muita epätasaisuuksia, joista varoitetaan tietyö-liikennemerkillä. Urakoitsijan antamien tietojen ja edellä mainittujen seikkojen perusteella kaupunki ei katso olevansa vahingosta korvausvastuussa.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §, Liite 3.1 A11

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Lisätietojen antaja

Katri Lindman, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 28693

katri.lindman@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö