Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Lausuntopyyntö, Espoon pohjois- ja keskiosien yleiskaavaehdotus, Espoon kaupunki

HEL 2020-009995
Asialla on uudempia käsittelyjä
21. / 686 §

Lausunto Espoon kaupungille Espoon pohjois- ja keskiosien yleiskaavaehdotuksesta

Helsingin kaupunginhallitus

Päätös

Kaupunginhallitus päätti antaa Espoon kaupungille otsikkoasiassa seuraavan lausunnon:

Espoon kaupunki on laatinut Espoon pohjois- ja keskiosien yleiskaavaehdotuksen, joka on päivätty 25.5.2020. Kaupunginhallitus antoi lausunnon yleiskaavaluonnoksesta 11.6.2018, minkä Espoon kaupunki merkitsi tiedoksi.

Espoon pohjois- ja keskiosien yleiskaava on strateginen kaava, jolla osoitetaan maankäytön kehittämisen periaatteet ja painopisteet vuoteen 2050. Kaava-alue käsittää yli puolet Espoon pinta-alasta ja sillä luodaan mahdollisuudet jopa 60 000 uuden asukkaan ja 11 000 työpaikan syntymiselle Espooseen vuoteen 2050 mennessä.

Toteuttamisen aikajänne on jaettu yleiskaavaratkaisun pohjalta karkeasti kolmeen vaiheeseen: Lyhyen, keskipitkän ja pitkän aikavälin ratkaisuihin. Lyhyen aikavälin maankäytön muutokset voivat alkaa toteutua heti yleiskaavan voimaantulon jälkeen, kun taas pitkän aikavälin muutokset ovat riippuvaisia uusista liikenneratkaisuista. Espoo toteaakin kaavalausuntoja koskevissa vastineissa, että joukkoliikenneyhteyksien suunnittelua on jatkettu yleiskaavan ehdotusvaiheen liikenneselvityksessä 2019 ja Vihdintien kehityskäytäväselvityksessä 2019 yhteistyössä Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY-keskuksen) sekä Vantaan ja Helsingin kanssa. Tulevaisuudessa tarvittavien kaupunkien rajat ylittävien joukkoliikenneyhteyksien koordinoimista jatketaan yhteistyössä naapurikuntien, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä HSL:n ja Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa.

Kaupunginhallitus viittaa yleiskaavaluonnoksesta antamaansa lausuntoon ja pitää hyvänä, että liikenteeseen liittyviä selvityksiä jatketaan ja että yleiskaavaehdotuksen yleismääräyksessä on määrätty, että maankäytön jatkosuunnittelussa tulee kiinnittää erityistä huomiota toimiviin liikenneyhteyksiin sekä saavutettavuuteen joukkoliikenteellä, kävellen ja pyöräillen. Uusimaa-kaavan 2050 raskaan raideliikenteen varikkoon tulee varautua maakuntakaavan mukaisesti. Kaavassa on merkintä ja seuraava määräys varikon selvitystarpeesta: Selvitetään pääkaupunkiseudun junaliikenteen tarpeisiin rakennettavan varikon vaihtoehtoisia sijaintipaikkoja sekä Kirkkonummen että Histan suuntiin käyttäen kriteereinä junaliikenteen tarpeita, taloudellisuutta ja toimivuutta, sijaintipaikan luonto- ja kulttuuri arvoja sekä kaupunkirakenteen tarkoituksenmukaisuutta.

Kaava-alue ei rajaudu Helsinkiin, mutta mitoituksen ja liikenneratkaisujensa kautta sillä on seudullisia vaikutuksia. Helsingillä on kaava-alueella maanomistusta, joistamerkittävimmät sijaitsevat Vihdintien varressa Lakiston, Lahnuksen jaLuukin alueilla. Helsingin maanomistus on otettu kaavaratkaisussa huomioon, ja Helsinki tekee yhteistyötä myös näissä kysymyksissä Espoon maankäytön suunnittelun edustajien kanssa.

Kaupunginhallituksella ei ole muuta huomautettavaa kaavaehdotuksesta.

Esittelijä

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Lisätietojen antaja

Tanja Sippola-Alho, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36154

tanja.sippola-alho@hel.fi