Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Hankinta, resurssointityökalu, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2020-010451
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 47
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Projektityön resursointityökalun hankinta

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia Sulava Oy:n 28.8.2020 antaman tarjouksen mukaisesti Team Planner resursointityökalun suorahankintana.

Edelleen tietohallintopäällikkö päätti, että hankinnasta tehdään erillinen tilaus ja sopimusasiakirjat järjestelmätoimittajan kanssa.

Hankinnan kertaluonteiset kustannukset ovat 12 000 euroa (alv 0 %) ja jatkuvat kustannukset ovat 8 000 euroa (alv 0 %) vuodessa. Hankinnan kokonaiskustannukset neljälle vuodelle laskettuna ovat 44 000 euroa (alv 0 %).

Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että hankinnan kertaluonteiset kustannukset maksetaan sosiaali- ja terveystoimialan atk-investointimäärärahoista projektinumerolla 398090100634, järjestelmien ylläpitokehitys. Hankinnan jatkuvat kustannukset maksetaan sosiaali- ja terveystoimialan atk-käyttötalouden määrärahasta.

Päätöksen perustelut

Sosiaali- ja terveystoimialan tietohallintopalveluissa on alkuvuoden 2020 aikana otettu käyttöön Microsoftin Project Online projektihallinta-työkalu tietohallinnon projektityön hallinnointiin. Project Online on otettu käyttöön perustuen KL-kuntahankintojen puitesopimukseen KLKH1312017, Microsoft-käyttöoikeuksien jälleenmyynnistä ja niihin liittyvistä palveluista 2018 – 2020. Käyttöönottoon on hankittu koulutusta ja tukea Sulava Oy:ltä, jolla on Helsingin kaupungin kanssa puitesopimus ICT-koulutuksista (ICT-koulutukset 2018 - 2022 Sulava Oy/H021-18-6).

Project Onlineen on viety tietohallintopalvelujen projektit ja niiden edistymistä seurataan järjestelmän avulla. Project Online ei sisällä projektien henkilöresurssien hallinnointiin ja kuormituksen seurantaan tarkoitettuja ominaisuuksia. Kuormituksen seurannan tarve tietohallintopalveluissa on noussut esiin Apotti-järjestelmän käyttöönottoon liittyvien projektien määrän kasvaessa kevään 2020 aikana. Näiden projektien hallinnan merkitys kasvaa syksyn 2020 ja kevään 2021 aikana, kun sosiaali- ja terveystoimialalla valmistaudutaan Apotti-järjestelmän käyttöönottoon 24.4.2021. Käytännössä järjestelmän tarve on kriittinen nykyhetkestä toukokuuhun 2021.

Sulava Oy on antanut 28.8.2020 tarjouksen projektien henkilöresursointiin tarkoitetun Projectumin Team Planner tuotteen käyttöönotosta. Ratkaisu on tarkoitettu projektien henkilöresursointiin ja järjestelmä voidaan kytkeä olemassa olevaan Project Online ympäristöön ilman erillistä integrointityötä. Tarjouksen mukaan työkalun käyttöönotto voidaan toteuttaa viidessä viikossa projektin käynnistämisestä.

Sulava Oy tarjoaa Team Planner henkilöresursointijärjestelmän käyttöönottoa sosiaali- ja terveystoimialan olemassa olevaan Project Online projektiympäristöön avaimet käteen -periaatteella hintaan 12 000 euroa (alv 0%). Tämän lisäksi hankintaan kuuluu vuosilisenssi 50 käyttäjälle 8 000 euroa/vuosi (alv 0%). Team Planner järjestelmä ja sen tietokanta asennetaan Helsingin kaupungin olemassa olevaan Azure-ympäristöön.

Hankinta toteutetaan suorahankintana, koska hankinnan arvo alittaa hankintalain (1397/2016) hankinnalle asetetun kansallisen kynnysarvon (Hankintalaki 25 §). Järjestelmä hankintaan Sulava Oy:ltä ilman kaupungin pienhankintaohjeiden mukaista kevennettyä kilpailutusta, koska resursointityökalun tarve on Apotin käyttöönottoaikataulusta johtuen kiireellinen. Minikilpailutuksen järjestäminenkin edellyttäisi hankinnan vaatimusten ja hankintakriteerien määrittelyä, eikä siihen ole nopealla aikataululla mahdollisuutta. Hankinnan kokonaisarvon huomioiden, kilpailutuksella ei myöskään voida saavuttaa suuria kustannushyötyjä.

Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 4.2.2020 § 19.

Lisätietojen antaja

Lassi Laine, atk-asiantuntija, puhelin: 09 310 43104

lassi.laine@hel.fi

Arja Rantanen, tietojärjestelmäpäällikkö, puhelin: 09 310 75505

arja.rantanen@hel.fi

Päättäjä

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö