Poikkeaminen, Sörnäinen, tontti 10288/33, Lintulahdenkatu 2, Kiinteistö Oy Hämeentie 15

HEL 2020-010608
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 111

Sörnäinen, Lintulahdenkatu 2, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 10. kaupunginosan (Sörnäinen) korttelin 10/288 tonttia 33 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 9660 siten, että

  • rakennuksen kaavan mukainen kerrosala ylittyy 855,5 k-m² (11 %),
  • kerrosluku ylittyy yhdellä kerroksella 8 kerrokseen, asemakaavassa 7 kerrosta.

Maksu

1 000 euroa

Hakija

Kiinteistö Oy Helsingin Hämeentie 15 c/o Dividum Oy

Rakennuspaikka

10. kaupunginosan (Sörnäinen) kortteli 10/288 tontti 33

Hakemus

Hakija hakee lupaa muuttaa toimistorakennuksen ullakolla olevat saunatilat avotoimistoksi poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 9660 siten, että kerrosala ja kerrosluku ylittyvät.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että nykyaikana toimistotilojen saunatiloja ei enää käytetä. Rakennuksen saunatilat ovat olleet käyttämättömät vuosia. Sen sijaan toimistokäytössä nyt olevat rakennetut saunatilat olisivat sekä hyötykäytössä että ekologisesti kestävässä käytössä.

Hakija toteaa, että rakennuksen kaavanmukainen sallittu kerrosala on 7 630 k-m², ja toteutunut rakennettu kerrosala 8 405 k-m². Rakennuksen alkuperäinen rakennettu kerrosala, 8 405 k-m², ylittää valmiiksi asemakaavan mukaisen kerrosalan; ylitys on 775 k-m². Nyt haettava rakennuksen kerrosalan muutos (80,5 k-m²) tuo vähäisen lisäyksen tähän ylitykseen. Entisen kerrosalan ylityksen kanssa uusi ylitys on 775 k-m² + 80,5 k-m², yhteensä 855,5 k-m² (11% sallitusta kerrosalasta). Uusi rakennettu kerrosala on 8 486 k-m².

Saunatilat on asemakaavan mukaisesti saanut rakentaa sallitun kerrosalan lisäksi. Saunakerrosta ei myöskään ole laskettu yhdeksi kerrokseksi; asemakaavan mukaan rakennuksen kerrosluku 7.

Muutettuna toimistotiloiksi uutta kerrosalaa muodostuu 80,5 k-m². Muodostuva 8. kerros on kooltaan pieni, jolloin poikkeaminen on vähäinen sekä välttämätön edellä mainitulla muutokselle.

Hakija ilmoittaa, että avotoimistotiloille on olemassa vuokralaisyritys.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 19.5.1992 vahvistettu asemakaava nro 9660. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on toimistorakennusten korttelialuetta (TK). Rakennuksen suurin sallittu kerrosluku on 7. KT-korttelialueilla rakennuksen ullakolle saa rakentaa tontin kerrosalan lisäksi saunatiloja enintään 100 m² kutakin alkavaa kerrosalan 10 000 m² kohti.

Tontin kerrosala on 7 630 k-m². Tontilla olevan rakennuksen käytetty kerrosala on suurempi kuin asemakaavan mukainen (8 405 k-m2).

Kaupunkiympäristölautakunta asetti osaan kantakaupunkia rajatun rakennuskiellon asemakaavan laatimiseksi ja muuttamiseksi. Rakennuskielto koskee rakennusten 1. kerrosten ja kadunvarsien myymälä-, liike- ja toimitilojen muuttamista asuinkäyttöön rakennuskieltokartassa nro 12561 esitetyillä tonteilla 11.12.2020 saakka (piirustus numero 12561, päivätty 11.12.2018).

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu keskusta-alueeksi (Kantakaupunki C2), jota kehitetään toiminnallisesti sekoittuneena asumisen, kaupan ja julkisten palvelujen, toimitilojen, hallinnon, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä kaupunkikulttuurin alueena. Rakennusten maantasokerrokset ja kadulle avautuvat tilat on osoitettava ensisijaisesti liike- tai muuksi toimitilaksi. Rakennuksen tai sen osan käyttötarkoituksen muutoksissa on varmistettava kantakaupungille ominaisen, toiminnallisesti monipuolisen ja sekoittuneen rakenteen säilyminen sekä liike- ja toimitilojen riittävä määrä.

Alue on Museoviraston inventoinnissa (RKY) sisällytetty valtakunnallisesti merkittävien rakennettujen kulttuuriympäristöjen luetteloon (Osuusliikkeiden ja teollisuuden Sörnäinen).

Nykytilanteessa vuonna 1958 valmistunut toimistorakennus sijaitsee maakunnallisesti arvokkaassa kulttuuriympäristössä (Helsingin empire-keskusta ja kivikaupunki) sekä arvoympäristön vieressä (Hämeentie). Lähistöllä sijaitsee myös kaavassa suojeltuja rakennuksia, mm. Lintulahdenkatu 1 (valmistunut vuonna 1935).

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (9.10.2020). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia ei ole esitetty.

Pelastuslaitos ei näe estettä poikkeamiselle kerrosalan ja kerrosluvun ylittymiselle. Sen sijaan kahdeksannen kerroksen poistumisalueen pinta-ala (noin 80 m²) mahdollistaa alustavissa suunnitelmissa ehdotetun poistumisjärjestelyn toteuttamisen, mikäli ylimmän lattiatason ja sisääntulotason välinen korkeusero ei ylitä 24 m.

Hakemuksesta on pyydetty lausunto Uudenmaan ELY-keskukselta.

ELY-keskus toteaa lausunnossaan (15.10.2020), ettei sillä ole huomautettavaa poikkeamislupahakemuksesta.

Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetuista muistutuksista ja lausunnoista. Hakija ilmoittaa vastauksessa 4.11.2020 saaneensa tiedon muistutuksista ja lausunnoista. Hakija toteaa, että ei ole tarvetta vastineelle, kun haetuille poikkeamisille ei nähty estettä.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska poikkeamat ovat vähäisiä eivätkä ne muuta nykyistä rakennusta ulkoisesti. Kerrosalan ylitys on hyväksyttävää, sillä jo rakennettuun kerrosalaan verrattuna ylitys on vain 1 % (80,5 k-m²).

Alustavien suunnitelmien mukaan saunatilat muutetaan rakennuksen pääkäyttötarkoituksen mukaisesti toimistokäyttöön ja tehtävät muutokset jäävät rakennuksen sisäpuolelle.

Voimassa olevassa asemakaavassa saunakerrosta ei ole laskettu yhdeksi kerrokseksi. Nyt haettavalla poikkeamisen kerrosluvun ylityksellä ei ole vaikutuksia ympäröivään kaupunkimiljööseen.

Poikkeamisen erityinen syy on olemassa olevan rakennuksen tarkoituksenmukainen käyttö tai hyödyntäminen.

Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2020, 8 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Lisätietojen antaja

Pirjo Ruotsalainen, suunnittelija, puhelin: 09 310 37277

pirjo.ruotsalainen@hel.fi

Päättäjä

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja