Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Vahingonkorvaus, esinevahinko, 21.10.2020, Ilmala-Pasila-pyörätie

HEL 2020-012349
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 69
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, polkupyörävahinko

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 10.11.2020 esittänyt kaupungille 80 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija on kaatunut 21.10.2020 klo 7.40 pyöräillessään Ilmalan ja Pasilan välisellä pyörätiellä. Hakija kertoo, että pyörätie menee sen verran alas, että siihen kertyy aamuisin hallaa, ja vahinkohetkellä vahinkopaikka oli peilikirkas. Hakijan mukaan paikka on hänelle erittäin tuttu.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin niiden liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikka on hoitoluokkaan I kuuluva kevyen liikenteen väylä. Vahinkopaikka sijaitsee tehostetun hoidon reitillä, jonka tarkoitus on helpottaa talvipyöräilyä. Väylää ei hiekoiteta, vaan liukkaus torjutaan tarvittaessa harjasuolauksella.

I-luokan kaduilta torjutaan liukkaus ja poistetaan liikennettä haittaava lumi, sohjo ja jää välittömästi tai aamun työmatkaliikennettä varten kello 7 mennessä. I-luokan kevyen liikenteen väylän aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Toimenpideaika on aurauksen osalta neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 18 ja klo 3 yöllä välisenä aikana satanut lumi poistetaan klo 7 mennessä. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika on kolme tuntia, kuitenkin niin, että klo 18-04 havaittu tuntuvasti lisääntynyt liukkaus torjutaan klo 7 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Selvityksen mukaan kunnossapidosta vastaavat ovat tarkkailleet aluetta vahinkopäivänä, eikä alueella ole esiintynyt sellaista liukkautta, joka olisi antanut aihetta liukkaudentorjunnalle.

Forecan Kumpulan mittausasemalla tehtyjen mittausten mukaan vahinkopäivänä 21.10.2020 klo 7.40 mennessä lämpötila on vaihdellut 0,2°C ja 5,4°C välillä. Vahinkopäivänä on esiintynyt sateita klo 03 alkaen. Myös vahinkohetkellä on esiintynyt vähäistä sadetta ja lämpötila on ollut 5,4 °C. Vahinkoa edeltäneen päivänä lämpötila on vaihdellut -0,9 °C ja 3,2 °C välillä. Vahinkoa edeltäneenä päivänä ei ole esiintynyt sateita, lukuun ottamatta erittäin vähäistä sadetta klo 01. Syksyllä 2020 ei ollut vielä vahinkopäivään mennessä satanut lainkaan lunta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen voi vapautua vahingonkorvausvastuustaan, jos hän voi osoittaa, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti. Liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla.

Polkupyörää pidetään tieliikennelaissa ajoneuvona. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Talvipyöräilyyn sisältyy aina riskejä, jotka kuljettajan täytyy ottaa huomioon. Talvipyöräilyn riskien takia pyöräilijän on noudatettava erityistä varovaisuutta ja varauduttava liukkauteen esimerkiksi nastarenkailla.

Kunnossapidosta vastaavat ovat vahinkopäivänä tarkkailleet katujen kuntoa, eikä tarvetta liukkaudentorjunnalle ole havaittu. Myös säätietojen perusteella on hyvin epätodennäköistä, että kaduilla olisi vahinkopäivänä ollut sellaista liukkautta, joka olisi antanut aihetta liukkaudentorjuntatoimille. Syksyisin on mahdollista, että kaduille muodostuu satunnaisesti yksittäisiä liukkaita kohtia. Esimerkiksi asfaltin painaumiin saattaa kertyä sadevettä, joka jäätyy yöpakkasten aikana ja sulaa myöhemmin päivällä pois. Tällainen ohimenevä ja yksittäisissä kohdissa esiintyvä liukkaus ei kuitenkaan anna vielä aihetta liukkaudentorjuntatoimille. Erityisesti pyöräilijöiden oletetaan varautuvan siihen, että kaduilla saattaa joskus olla satunnaisia liukkaita kohtia jo syksyllä erityisesti öisin tai aikaisin aamulla. Katuja ei voida pitää reaaliaikaisesti täysin moitteettomassa kunnossa. Kaupungissa aloitetaan liukkaudentorjuntatoimet kuitenkin heti, jos sille havaitaan tarvetta.

Edellä mainittujen seikkojen perusteella kaupunki ei katso laiminlyöneensä kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Lisätietojen antaja

Katri Lindman, avustava lakimies, puhelin: 09 310 28693

katri.lindman@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö