Pysäkkijärjestelyt, Laivurinkatu

HEL 2020-012763
Asialla on uudempia käsittelyjä
19. / 601 §

Oikaisuvaatimus liikenne- ja katusuunnittelupäällikön päätöksestä 11.12.2020 § 98 koskien pysäkkijärjestelyitä Laivurinkadun eteläpäässä

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti jättää tutkimatta ********** tekemän oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö on päätöksellään 11.12.2020 § 98 päättänyt, että Laivurinkadulla toteutetaan liikennejärjestelyt välillä Merikatu Ehrensvärdintie piirustuksen 7120 mukaisesti.

Lähiliikenteen bussilinjojen 18 (Eira – Munkkivuori) ja 39 (Eira – Myyrmäki) liikennöinti alkaa syksyllä 2021 sähkönivelbusseina, joita varten tarvitaan Eiraan sähköbussien latausasema. Sähköbussien toimintaedellytysten mahdollistamiseen varaudutaan toteuttamalla latausaseman edellyttämät liikenne- ja katujärjestelyt Laivurinkadulla.

Kolme asukaspysäköintipaikkaa poistuu. Latausinfran rakentamisesta ja kustannuksista vastaa HKL.

Asia on tullut vireille kuntayhtymän aloitteesta.

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että päätökset on kumottava ja laadittava asuttavuuden ja ympäristön huomioon ottava uusi suunnitelma. Rakenteilla oleva pysäkki on poistettava Laivurinkatu 7 A 1:n edestä ja katualue sillä kohtaa ennallistettava.

Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikön päätös 11.12.2020 § 98 on syntynyt väärin perustein. Se ei ole kuulunut liikenne- ja katusuunnittelupäällikön toimivaltaan, koska se ei ole merkitykseltään vähäinen pysäkin taakse jäävän asunto Laivurinkatu 7 A 1:n tai rakennetun kulttuuriympäristön kannalta eikä liikenneratkaisuna.

Asukkaiden kannalta järjestely ei ole vähäinen, vaan se tulee uhkaamaan asumisterveellisyyttä ja viihtyisyyttä. Päätöksestä ei ole tiedotettu eikä asukkaita ole mitenkään kuultu.

Pysäkki on kokonaan ikkunoiden edessä. Jalkakäytävä kaventuu pysäkin kohdalla. Tilanne on asumisviihtyvyyden kannalta sietämätön. Suunnitelmaa laadittaessa ei ole ollenkaan välitetty vaikutuksista asuntojen terveellisyyteen ja viihtyisyyteen sekä historialliseen miljööseen.

Päätöksen vaikutusten arviointi sekä lähiympäristön asumisolosuhteisiin, että vaikutukset arvokkaaseen Ensipuistikon, Laivurinkadun ja asunto-osakeyhtiö Manulan rakennetun kulttuuriympäristön kokonaisuuteen on laiminlyöty eikä päätöstä voida pitää merkitykseltään vähäisenä. Ensipuistikon ja Laivurinkadun suojelua ei voi asettaa vastakkain, koska ne ovat samaa RKY-kokonaisuutta.

Päätöksentekoprosessi ei ole hyvän hallintotavan mukainen. Pilkkomalla päätökset suunnitelman sisältö on pimitetty asukkailta ja tietoisesti estetty heidän vaikutusmahdollisuutensa suunnitteluvaiheessa.

Päätöshistoriasta selviää, että päätöksiä on ketjutettu ja niitä koskevat alueet rajattu niin, että ainoa päätös, jossa tilanne kokonaisuudessaan ja Laivurinkatu 7 A 1:n eteen siirrettäväksi suunniteltu päätepysäkki on selkeästi esitetty, on liikenne- ja katusuunnittelupäällikön päätös 11.12.2020 § 98. Päätöstä ei ole edeltänyt minkäänlainen tiedottaminen tai vuorovaikutus asunto-osakeyhtiö Manulan ja vaikutusalueella olevien asukkaiden kanssa. Päätöstä ei myöskään ole toimitettu tiedoksi asunto-osakeyhtiölle.

Oikaisuvaatimukseen 2.8.2021 saapuneessa täydennyksessä todetaan, että liikenne- ja katusuunnittelupäällikön päätöstä 11.12.2020 § 98, maankäyttöjohtajan päätöstä 16.3.2021 § 39 ja rakennusmestarin päätöstä 6.5.2021 § 311 tulisi käsitellä kokonaisuutena. Päätösketjun pilkkominen on ollut tarkoituksellista ja estänyt asukkaiden puuttumisen heidän asumisolosuhteisiinsa ratkaisevasti vaikuttaviin suunnitelmiin.

Oikaisuvaatimuksen tekijät ovat 18.10.2021 toimitetussa kirjeessään todenneet, että heille ei ole ilmoitettu, että heidän oikaisuvaatimuksensa yhdistetään asunto-osakeyhtiö Manulan oikaisuvaatimukseen tai ettei heidän oikaisuvaatimustaan käsiteltäisi.

Päätöksen perustelut

Oikeus oikaisuvaatimuksen tekemiseen

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen tehneet ovat kunnan jäseniä.

Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Nyt kyseessä olevan päätöksen 11.12.2020 § 98 pöytäkirjanotteen muutoksenhakuohjeessa on lausuttu muun ohella seuraavaa:

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen. Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä. Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Päätös on asetettu nähtäville yleiseen tietoverkkoon 11.12.2020. osoitteeseen https://www.hel.fi/helsinki/fi/kaupunki-ja-hallinto/paatoksenteko/viranhaltijapaatokset/kaupunkiympariston-toimiala-lista&year=2020&dkey=U5110510040VH.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimus olisi tullut toimittaa Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä, eli viimeistään 4.1.2021.

Oikaisuvaatimus on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon sähköpostitse 14.7.2021 klo 12.59. Oikaisuvaatimusta ei ole tehty määräajassa. Oikaisuvaatimus on jätettävä tutkimatta.

Oikaisuvaatimus ja muut asiakirjat ovat olleet nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Sovelletut oikeusohjeet

Kuntalaki 134 §, 138 §
Hallintolaki 49 c §

Esittelijä

va. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Silja Hyvärinen

Lisätietojen antaja

Roosa Kellokoski, lakimies, puhelin: 09 310 45114

roosa.kellokoski@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 14.7.2021
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Oikaisuvaatimus 14.7.2021, liitteet
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Oikaisuvaatimus, täydennys 2.8.2021
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Oikaisuvaatimus, täydennys 2.8.2021, liite, kirjausilmoitukset
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Oikaisuvaatimus, täydennys 18.10.2021
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Oikaisuvaatimus, täydennys 18.2021, liite, oikaisuvaatimus 14.7.2021
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. Oikaisuvaatimus, täydennys 18.2021, liite, oikaisuvaatimuksen liitteet
Liitettä ei julkaista internetissä.
8. Oikaisuvaatimus, täydennys 18.10.2021, liite, lisäselvitys
Liitettä ei julkaista internetissä.
9. Oikaisuvaatimus, täydennys 18.10.2021, liite, kirjausilmoitus HEL 2020-012763
Liitettä ei julkaista internetissä.
10. Oikaisuvaatimus, täydennys 18.10.2021, liite, kirjausilmoitus HEL 2020-013843
Liitettä ei julkaista internetissä.
11. Oikaisuvaatimus, täydennys 18.10.2021, liite, kirjausilmoitus HEL 2021-008251
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.