Testisisältö

Hankinta, Audit Log -tietokantaintegraatio, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2020-013431
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 75
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Effica ja Lifecare -järjestelmien Audit Log -tietokantaintegraatio

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia ja tilata hankintalain (1397/2016) 40 §:n 2 momentin kohdan 2 perusteella suorahankintana TietoEVRYn 27.11.2020 nro 434191 tarjouksen perusteella Effica ja Lifecare järjestelmien Audit Log -tietokantaintegraation toteutuksen.

Integraation arvioidut kertakustannukset ovat 6530 euroa (alv 0%). Siirtoon käytettävästä ohjelmistosta veloitetaan 24 960 euroa/vuosi (alv 0%).

Hankinnan kokonaiskustannukset neljälle vuodelle laskettuna ovat 106 370 euroa (alv 0 %). Hankinnan kertakustannukset maksetaan sosiaali- ja terveystoimialan atk-investointimäärärahoista projektinumerolla 398090100634, järjestelmien ylläpitokehitys. Hankinnan jatkuvat kustannukset maksetaan sosiaali- ja terveystoimialan atk-käyttötalouden määrärahoista.

Päätöksen perustelut

Hankintalain (1397/2016) 40 §:n 2 momentin kohdan 2 perusteella hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan, kun vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan teknisestä ja yksinoikeuteen suojaamiseen liittyvästä syystä eikä korvaavia ratkaisuja ole. Effica ja Lifecare -järjestelmien lokitiedot sijaitsevat toimittajan tietojärjestelmissä, joten integraation voi toteuttaa vain TietoEVRY.

Audit Log tietokantaintegraatio kerää ja tuo saataville Effica- ja Lifecare-järjestelmien käyttölokit. TietoEVRY käyttää lokiaineiston keräämiseen valmista ohjelmistoa, jonka käytöstä maksetaan vuosittaista ohjelmistovuokraa. Integraatio mahdollistaa käyttölokitietojen keräämisen sosiaali- ja terveystoimen keskitettyyn lokienhallintaratkaisuun säännöllisesti ja keskitetystä lokienhallintaohjelmistosta voidaan tulostaa asiakaskohtaisia raportteja. Integraatio käsittää TerveysEffica-järjestelmän kolme tietokantaa ja koulutustietokannan sekä Lifecare-järjestelmän tuotantotietokannan ja testikannan.

Asiakas- ja potilastietojärjestelmät sisältävät arkaluontoista ja salassa pidettävää tietoa, joiden käytöstä edellytetään kerättävän lokitietoja lokirekisteriin (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä).

Tietosuoja-asetus edellyttää, että rekisteröityjen henkilötietoja käsitellään lainmukaisesti, asianmukaisesti ja rekisteröidyn kannalta läpinäkyvästi. Rekisterinpitäjä voi täyttää tietosuoja-asetuksessa mainitun osoitusvelvollisuutensa keräämällä käyttölokitietoja lokirekisteriin. Rekisteröidyllä eli asiakkaalla, on oikeus saada tietoonsa häntä koskeva henkilötietojen käsittely sekä käsittelyn tarkoitus viivytyksettä (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä). Asiakkaalla ja potilaalla on oikeus saada pyydettäessä lokitiedot ilman erityistä syytä kahden viimeisen vuoden ajalta.

Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 4.2.2020 § 19.

Lisätietojen antaja

Nina Huikuri, suunnittelija, puhelin: 09 310 21636

nina.huikuri@hel.fi

Päättäjä

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö