Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Yleissuunnitelma, Viikin-Malmin pikaraitiotie

HEL 2020-013740
Asialla on uudempia käsittelyjä
4. / 699 §

Kaupunkiympäristölautakunnan esitys kaupunginhallitukselle Viikin-Malmin pikaraitiotien yleissuunnitelman hyväksymisestä

Kaupunkiympäristölautakunta

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle:

  • hyväksyttäväksi Viikin-Malmin pikaraitiotien yleissuunnitelman jatkosuunnitteluun ohjeellisena noudatettavaksi siten, että laaditaan hankesuunnitelma ja sen vaikutustenarviointi raitiotieyhteyden ensimmäiselle vaiheelle Kumpulasta Viikin ja Malminkentän kautta Malmin sairaalalle ja sen yhteydessä toteutettaville liittyville hankkeille. 
  • jatkosuunnittelulle aikataulua siten, että ensimmäisen vaiheen hankesuunnitelma tuodaan kaupunginvaltuuston päätettäväksi valtuustokaudella 2025–2029. Hankesuunnittelusta vastaa Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy tiiviissä yhteydessä Helsingin kaupungin Kaupunkiympäristön toimialan ja Kaupunginkanslian kanssa. Hankesuunnittelun yhteydessä tarkennetaan maankäytön kehittymisen vaiheistusta sekä kokonaisuuden vaikutusta tulevaan kuntatalouteen ja investointitalouteen. Jatkosuunnittelussa laaditaan taloudellinen mallinnus Helsingin kaupunkia, Kaupunkiliikenne Oy:tä ja HSL:ttä koskevista investointi- ja käyttötalouden tuloista ja menoista sekä niiden ajoittumisesta. 
  • ensimmäisen vaiheen jälkeen toteutettavien jatkovaiheiden (Malminkenttä – Jakomäki – Vantaan Vaarala) suunnittelun jatkamista sekä niiden mahdollisen toteutuksen ajoituksen määrittämistä Malminkentän alueen maankäytön toteutuksen edetessä.

Lautakunta edellytti, että hankkeen rakentamisen hiilipäästöt painetaan mahdollisimman alhaiselle tasolle käyttäen parhaita esimerkkejä kaupungin omista hankkeista tai muualla Suomessa toteutetuista infrahankkeista. Samoin lautakunta edellytti viherratkaisujen suunnittelulta monimuotoisuutta ja kunnianhimoa jota myös kaupungin aiemmissa hankkeissa on käytetty.

Jatkosuunnittelussa tulisi mallintaa pysäkkien todellisen kävelymatkan vyöhykkeet sekä niillä sijaitsevat asunnot sekä rakentamismahdollisuudet. Kumpulan osalta arvioidaan pysäkeille eri sijaintivaihtoehtoja tästä näkökulmasta.

Jatkosuunnittelussa pyritään lisäämään Kumpulan ja keskustan välisen osuuden nopeutta ja luotettavuutta ennen uuden raitiotieosuuden valmistumista. Suunniteltavien parannustoimien ja erityisesti Länsisataman pikaraitiotien vaikutus otetaan huomioon tehtäessä tulevia mallinnuksia.

Jatkosuunnittelussa tarkastellaan pikaraitiotiehankkeen aikataulutusta riippuen erityisesti muun rakentamisen toteutumisesta.

Lautakunta korosti, että jatkosuunnittelussa pyritään varmistamaan Lahdenväylän sujuva liikenne eli välityskyky hankkeen eri toteutusvaiheissa.

Lautakunta korosti, että huomioiden Malminkentän ja muun raitiotien varren lainvoimaiset ja muissa vaiheissa olevat asemakaavat, tontinvaraukset ja alkava rakentuminen, raitiotien päätös- ja toteutusprosessissa on tärkeää edetä rivakasti, jotta tulevilla asukkailla on varmuus raitiotiestä jo asuinpaikkaa valitessaan, jotta kaupunki saa hyödynnettyä raitiotien tuomaa etua tontinluovutuksessa ja jotta rakennuttajat voivat edetä hankkeissaan.

Lisäksi lautakunta korosti, että pikaraitiotien taloudellisen toteutettavuuden näkökulmasta on tärkeää viedä läpi kokonaisvolyymiltaan riittävä määrä pikaraitiotiehen tukeutuvia, asunto- ja toimitilarakentamista mahdollistavia asemakaavoja.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat tiimipäällikkö Niklas Aalto-Setälä, projektipäällikkö Niko Setälä ja johtava asiantuntija Artturi Björk. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Vastaehdotus 1:
Anni Sinnemäki: Lisätään esitysehdotuksen loppuun: "Lautakunta edellyttää, että hankkeen rakentamisen hiilipäästöt painetaan mahdollisimman alhaiselle tasolle käyttäen parhaita esimerkkejä kaupungin omista hankkeista tai muualla Suomessa toteutetuista infrahankkeista. Samoin lautakunta edellyttää viherratkaisujen suunnittelulta monimuotoisuutta ja kunnianhimoa jota myös kaupungin aiemmissa hankkeissa on käytetty.

Jatkosuunnittelussa tulee mallintaa pysäkkien todellisen kävelymatkan vyöhykkeet sekä niillä sijaitsevat asunnot sekä rakentamismahdollisuudet. Kumpulan osalta arvioidaan pysäkeille eri sijaintivaihtoehtoja tästä näkökulmasta.

Jatkosuunnittelussa pyritään lisäämään Kumpulan ja keskustan välisen osuuden nopeutta ja luotettavuutta ennen uuden raitiotieosuuden valmistumista. Suunniteltavien parannustoimien ja erityisesti Länsisataman pikaraitiotien vaikutus otetaan huomioon tehtäessä tulevia mallinnuksia."

Kannattaja: Olli-Pekka Koljonen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Anni Sinnemäen vastaehdotuksen 1 mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus:
Risto Rautava 1: Lisätään esitysehdotuksen loppuun: "Jatkosuunnittelussa tarkastellaan pikaraitiotiehankkeen aikataulutusta riippuen erityisesti muun rakentamisen toteutumisesta."

Kannattaja: Jenni Pajunen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Risto Rautavan vastaehdotuksen 1 mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus:
Marleena Isomaa: Lisätään esitysehdotuksen loppuun: "Lautakunta korostaa että jatkosuunnittelussa pyritään varmistamaan Lahdenväylän sujuva liikenne eli välityskyky hankkeen eri toteutusvaiheissa."

Kannattaja: Jenni Pajunen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Marleena Isomaa vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus 2:
Anni Sinnemäki: Lisätään esitysehdotuksen loppuun: "Lautakunta korostaa, että huomioiden Malminkentän ja muun raitiotien varren lainvoimaiset ja muissa vaiheissa olevat asemakaavat, tontinvaraukset ja alkava rakentuminen, raitiotien päätös- ja toteutusprosessissa on tärkeää edetä rivakasti, jotta tulevilla asukkailla on varmuus raitiotiestä jo asuinpaikkaa valitessaan, jotta kaupunki saa hyödynnettyä raitiotien tuomaa etua tontinluovutuksessa ja jotta rakennuttajat voivat edetä hankkeissaan."

Kannattaja: Olli-Pekka Koljonen

Vastaehdotus 2:
Risto Rautava: Lisätään esitysehdotuksen loppuun: "Lautakunta korostaa, että pikaraitiotien taloudellisen toteutettavuuden näkökulmasta on tärkeää viedä läpi kokonaisvolyymiltaan riittävä määrä pikaraitiotiehen tukeutuvia, asunto- ja toimitilarakentamista mahdollistavia asemakaavoja."

Kannattaja: Anni Sinnemäki

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Risto Rautavan vastaehdotuksen 2 mukaan muutetun ehdotuksen.

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Anni Sinnemäen vastaehdotuksen 2 mukaisesti muutettuna.

Jaa-äänet: 1
Marleena Isomaa

Ei-äänet: 12
Silja Borgarsdottir Sandelin, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Sami Kuusela, Noora Laak, Otto Meri, Tuomas Nevanlinna, Jenni Pajunen, Amanda Pasanen, Katri Penttinen, Risto Rautava, Anni Sinnemäki

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Anni Sinnemäen vastaehdotuksen 2 mukaan muutetun ehdotuksen äänin 1–12.

Katso äänestystulos taulukkona

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Niko Setälä, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 37031

niko.setala@hel.fi