Hankinta, suorahankinta, etä hoidon arviointi, kotihoito-ohjeistus, hoitoon ohjaus, ajanvarauspalvelu, Kalasataman terveysasema

HEL 2020-014076
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 88
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Etänä tehtävän hoidon tarpeen arvioinnin, kotihoito-ohjeistuksen, hoitoon ohjauksen ja ajanvarauksen suorahankinta Kalasataman terveysasemalle

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja

Päätös

Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 40 § 2 mom. 4 kohdan mukaisesti hankkia Luona Hoiva Oy:lta Kalasataman terveysasemille etänä tehtävän hoidon tarpeen arvioinnin, kotihoito-ohjeistuksen, hoitoon ohjauksen ja ajanvarauksen palvelun.

Hankinnan sopimuskausi on 1.1.-31.3.2021.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo arvonlisäverottomana sopimuksen allekirjoituksesta 31.3.2021 saakka on noin 250 000 euroa. Kyseessä on pienhankinta, joka ei ylitä hankitalain (1397/2016) mukaista sosiaali- ja terveyspalvelujen kynnysarvoa.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungilla on ollut ajalla 15.12.2019-14.4.2020 sekä ajalla 15.4.-31.12.2020 sopimus HEL 2019-010938 Luona Hoiva Oy:n kanssa Kalasataman terveyskeskusasiakkaille etänä tehtävästä hoidon tarpeen arvioinnista, kotihoito-ohjeistuksesta, hoitoon ohjauksesta ja ajanvarauspalvelusta palveluiden saatavuuden parantamiseksi. Sopimus on sisältänyt takaisinsoittopalvelun saman vuorokauden sisällä. Hoidon tarpeen arvioinnin tavoitteena on arvioida etänä asiakkaan terveydentilaa, antaa ohjeet omahoitoon tai ohjata asiakas tarvittaessa oikean palvelun piiriin. Palvelua tuotetaan Helsingin Kalasataman terveyskeskusasiakkaille arkisin ma-pe 7-20 välisenä aikana. Palvelu sisältää suomen, ruotsin ja englannin kielisen palvelun.

Kalasataman terveysaseman etänä tehtävän hoidon tarpeen arvioinnin, kotihoito-ohjeistuksen, hoitoon ohjauksen ja ajanvarauspalvelusta on valmisteilla kilpailutus. Kilpailutuksen valmistelu on kuitenkin viivästynyt COVID19-pandemiatilanteen takia, minkä vuoksi palvelua on tarpeen hankkia suorahankintana siihen asti, kunnes palvelu on saatu kilpailutettua. Hankintayksikkö on 3.12.2020 tiedustellut palveluntuottajan halukkuutta jatkaa palvelua suorahankintana kilpailutuksen valmistelun ajaksi. Luona Hoiva Oy on 8.12.2020 ilmoittanut olevansa halukas jatkamaan palvelua suorahankintana ajalla 1.1.-31.3.2021.

Hankintalain (1397/2016) 40 § 2 mom. 4 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, kun sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi. Kalasataman terveysaseman etänä tehtävää hoidon tarpeen arviointia, kotihoito-ohjeistusta, hoitoon ohjausta ja ajanvarauspalvelua jatketaan suorahankintana ajalla 1.1.-31.3.2021, jotta hankinnan kilpailutus ehditään valmistelemaan ja toteuttamaan. Suorahankinnalla varmistetaan palvelun jatkuminen keskeytyksettä.

Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen.

Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu terveys- ja sosiaalilautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 4.2.2020 § 19.

Lisätietojen antaja

Timo Lukkarinen, terveysasemien johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42611

timo.lukkarinen@hel.fi

Päättäjä

Leena Turpeinen
terveys- ja päihdepalvelujen johtaja