Testisisältö

Velvoitteen asettaminen, luvattomien rakennusten ja rakennelmien poistaminen, Tattarisuontie 30, Kasukka Oy

HEL 2020-014181
Asialla on uudempia käsittelyjä
13. / 100 §

Velvoitteen asettaminen, luvattomien rakennusten, rakennelmien ja aidan purkaminen, Tattarisuontie, Kasukka Oy

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti nyt asetettavan juoksevan sakon uhalla velvoittaa Kasukka Oy:n purkamaan kiinteistöillä 91-429-9-145 ja 91-429-5-270, tontin Tattarisuontie 28 länsipuolella olevat luvattomat rakennukset, rakennelmat ja aidan sekä viemään purkujätteet pois kiinteistöltä 1.10.2021 mennessä. Asetetusta velvoitteesta valitetaan Helsingin hallinto-oikeuteen.

Nyt asetettavan juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on kaksikymmentätuhatta (20 000) euroa ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu, on kaksituhatta (2 000) euroa.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää lisäksi rakennusvalvontataksan 12 §:n b kohdan nojalla määrätä Kasukka Oy:n maksamaan tuhannen viidensadan (1 500) euron suuruisen valvontamaksun rakennusvalvonnan suorittamista valvontatoimenpiteistä. Valvontamaksuun haetaan muutosta kaupunkiympäristölautakunnalta oikaisuvaatimuksella kuntalain 134 §:n mukaisesti.

Jos kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tiedottamisesta on huolehdittava muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava kirjallisesti Helsingin kaupungin rakennusvalvontapalveluille luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Pöytäkirjanote liitteineen haastemiestiedoksiantona velvoitetulle.

Pöytäkirjanote maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Tiedoksi maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelulle ja ympäristöpalveluille.

Perustelut

Kaupunkiympäristön toimialan maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelu on vuokrannut Helsingin kaupungin 41. kaupunginosan kiinteistöistä 91-429-9-145 ja 91-429-5-270 n. 1200 m²:n suuruisen määräalan (osoite Tattarisuontie 28 länsipuoli) Kasukka Oy:lle varastototarkoitukseen.

Maanvuokrasopimuksen mukaan vuokra-alueelle ei saa rakentaa, vaan alue on vuokrattu ainoastaan purettavien ajoneuvojen tilapäistä varastointia varten. Vuokralainen on tämän vuokra-alueen lisäksi käyttänyt luvattomasti viereistä noin 800 neliömetrin suuruista kaupungin aluetta toimintaansa, jonka käyttämisestä tonttiyksikkö on perinyt jälkikäteen korvauksen. Tonttiyksikkö on myös kehottanut Kasukka Oy:tä poistamaan kaikki tavarat yms. vuokra-alueen ulkopuoliselta alueelta.

Alue kuuluu kaavamerkinnällä E osoitettuun alueeseen, mikä tarkoittaa liikennekoulutusta ja moottoriharrastustoimintaa palvelevaa aluetta.

Alueelle on rakennettu ilman tarvittavia rakennuslupia tai toimenpidelupia useita rakennuksia ja rakennelmia sekä alue on aidattu aitaamalla. Rakennukset, rakennelmat ja aita sijoittuvat sekä vuokra-alueelle että vuokra-alueen ulkopuolelle.

Kun rakennuksen, rakennelmien ja aidan rakentaminen vaatii maankäyttö- ja rakennuslain mukaisen rakennusvalvontaviranomaisen luvan ja kun sellaista ei ole myönnetty, on nyt asetettava velvoite rakennusten, rakennelmien ja aidan purkamiseksi. Jos vuokra-alue halutaan aidata, niin aidalle on haettava rakennusvalvonnalta toimenpidelupa. Aidan on rakenteeltaan ja ulkoasultaan sovelluttava paikalle ja ympäristöön.

Rakennusvalvonnan tarkastuslausunto 21.12.2020

Maarekisterikiinteistöille (alue sijaitsee Tattarisuontie 28 tontin länsipuolella) on rakennettu useita rakennuksia ja rakennelmia ilman rakennuslupaa tai toimenpidelupaa. Paitsi, että luvattomat rakennukset ja rakennelmat on rakennettu ilman rakennusvalvonnan lupaa, niin ne ovat myös voimassa olevan asemakaavan, jossa alue on osoitettu liikennekoulutusalueeksi, vastaisia. Näin ollen rakennuslupaa tai toimenpidelupaa näille ei voida myöntää, vaikka sitä haettaisiin. Myös aluetta ympäröivä aita on rakennettu luvattomasti ja se rumentaa ympäristöä eikä sille voida myöntää lupaa.

Tämän johdosta kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja
lupajaostolle tullaan, jollei asiassa muuta ilmene, esittämään, että
alueen haltijalle Kasukka Oy:lle asetetaan velvoite purkaa
rakennukset ja rakennelmat sekä aita ja että kiellon tehosteeksi
asetetaan uhkasakko. Velvoitteen määräajasta sekä uhkasakon
määrästä päättää ympäristö- ja lupajaosto.

Teille varataan tällä kirjeellä tilaisuus antaa vastine tästä tarkastuslausunnosta ympäristö- ja lupajaostolle kahden viikon kuluessa tämän kirjeen tiedoksisaannista. Vastineen antamatta jättäminen ei estä päätöksen tekemistä asiassa.

Tarkastuslausunnon tiedoksianto

Käräjäoikeuden haastemies on 24.2.2021 antanut tarkastuslausunnon tiedoksi vastineen antamista varten Kasukka Oy:lle. Vastinetta ei ole annettu.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 125 §
Rakennuslupa

Rakennuksen rakentamiseen on oltava rakennuslupa.

Maankäyttö- ja rakennuslain 126 a §
Toimenpideluvanvaraiset toimenpiteet

Edellä 126 §:n mukainen toimenpidelupa tarvitaan sellaisen rakennelman tai laitoksen, jota ei ole pidettävä rakennuksena, pystyttämiseen tai sijoittamiseen taikka rakennuksen ulkoasun tai tilajärjestelyn muuttamiseen seuraavasti:

1) katoksen, vajan, kioskin, käymälän, esiintymislavan tai vastaavan rakennelman rakentaminen taikka kiinteistökohtaisen jätevesijärjestelmän rakentaminen tai muuttaminen (rakennelma);

6) muusta alueesta erotetun suurehkon varastointi- tai pysäköintialueen taikka tällaiseen alueeseen verrattavan alueen järjestäminen (säilytys- tai varastointialue);

9) rakennettuun ympäristöön liittyvän erottavan kiinteän aidan tai kadun reunusmuurin rakentaminen (aitaaminen);

Maankäyttö- ja rakennuslaki 182 §
Uhkasakko ja teettämisuhka

Jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen, kunnan määräämä monijäseninen toimielin 13 a luvun mukaisissa asioissa tai Turvallisuus- ja kemikaalivirasto markkinavalvontaviranomaisena voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin. Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.

Uhkasakkolaki 1 §, 4 §, 6 §, 7 §, 8 §, 9 §, 18 §, 19 §, 20 §, 22 §, 23 § ja 24 §

Esittelijä

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Lisätietojen antaja

Pentti Ruuska, yksikön päällikkö, puhelin: +358 9 310 26218

pentti.ruuska@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Tarkastuslausunto_41-0104-20-HAL
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Haastemiehen tiedoksiantotodistus Kasukka Oy
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Kasukka Oy varastoalue
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Tonttiyksikön päätös
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Kasukka Oy vuokra-alueen ylitykset 2018-2020
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Valokuvat 16.4.2021 Kasukka Oy Tattarisuontie
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.