Hankinta, etälääkäripalvelu, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-000757
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 45
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Etälääkäripalvelun hankinta

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hankkia etälääkäripalvelua seuraavalta palveluntuottajalta:

Pihlajalinna Lääkärikeskukset Oy (0107418-3).

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella. Tarjousten vertailutaulukko on liitteessä 1.

Hankinnan varsinainen sopimuskausi on kahden (2) vuoden mittainen ja sen suunniteltu aloitusajankohta on 1.6.2021. Varsinaisen sopimuskauden jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päättäessä jatkaa kahden (2) vuoden optiokaudella.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin 820 000 euroa (alv 0%) koko sopimuskaudelle mahdollinen optiokausi mukaan laskettuna.

Päätös on ehdollinen siihen asti, kunnes palveluntuottaja toimittaa rikosrekisteriotteensa ja hankintayksikkö on tarkastanut ja hyväksynyt otteet.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan
tarpeen mukaan.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena on etälääkäripalvelu, joka täydentää terveysasemien lääkärien tuottamaa omaa etälääkäripalvelua terveysasemien aukioloaikojen ulkopuolella.

Hankintamenettely

Etälääkäripalvelun hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella valittiin palveluntuottaja. Tarjouskilpailu käynnistettiin 12.2.2021 julkaistulla hankintailmoituksella julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa (hankintailmoitukset.fi). Tarjouskilpailu järjestettiin lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille ja hankittavalle palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 1.3.2021 klo 12:00 mennessä. Kysymyksiä esitettiin 16 kappaletta, ja niihin vastattiin julkisesti 5.3.2021.

Saadut tarjoukset ja tarjousten tarkastaminen

Tarjousten jättämisen määräaikaan 17.3.2021 klo 12:00 mennessä saapui yhteensä 11 tarjousta. Tarjouksensa jättivät:

- FinnMedPro Oy (2610003-4)
- Kuura Terveyspalvelut Oy (2978293-1)
- Luona Hoiva Oy (0584723-5)
- MEDI Connection Oy (2489119-4)
- Medicci Oy (3163918-1)
- Medipulssi Oy (2769063-8)
- Mehiläinen Terveyspalvelut Oy (1723156-9)
- Pihlajalinna Lääkärikeskukset Oy (0107418-3)
- Puumedi Suomi Oy (2415524-2)
- Terveyspalvelu Reseptori Oy (2887702-3)
- Terveystalo Julkiset Palvelut Oy (1625174-4).

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.

Hankintapalvelut on tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä esitetyt vaatimukset.

Valintaperusteet

Valinnan perusteena oli hankintalain (1397/2016) 115 § mukainen kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena oli halvin hinta.

Tarjoaja saattoi jättää yhden (1) tarjouksen. Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehnyt tarjoaja oli Pihlajalinna lääkärikeskukset Oy (0107418-3). Vertailuhinnat käyvät ilmi tämän päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta (liite 1).

Tilaajavastuun mukaisten velvoitteiden täyttyminen ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkastetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain siltä tarjoajalta, joka tuli vertailun perusteella valituksi palveluntuottajaksi. Hankintapalvelut on tarkastanut valituksi tulleen Pihlajalinna lääkärikeskukset Oy (0107418-3) Tilaajavastuun mukaisten velvoitteiden täyttymisen Vastuugroup.fi Luotettava Kumppani -palvelusta hyväksytysti. Palveluntuottajan tulee vielä toimittaa ennen sopimuksen allekirjoittamista rikosrekisteriotteensa osoittaakseen, että sitä ei koske mikään hankintalain mukainen pakollinen poissulkuperuste.

Sopimus

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja muutoksenhakuosoituksen tiedoksi.

Varsinainen sopimuskausi on kahden (2) vuoden mittainen ja sen suunniteltu aloitusajankohta on 1.6.2021. Varsinaisen sopimuskauden jälkeen sopimusta voidaan tilaajan päättäessä jatkaa kahden (2) vuoden optiokaudella. Päätös optiokauden käyttöönotosta tehdään viimeistään kolme (3) kuukautta ennen mahdollisen optiokauden alkamista.

Sosiaali- ja terveystoimialalla tai sillä organisaatiolla, jolle Tilaajan tehtävät siirtyvät esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen vuoksi kokonaan tai osittain, on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus päättymään kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa noudattaen.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Toimivaltaperuste

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 19.1.2021 § 14.

Lisätietojen antaja

Marja-Liisa Lommi, johtava ylilääkäri, puhelin: 09 310 76814

marja-liisa.lommi@hel.fi

Lotta Kauppila, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 78727

lotta.kauppila@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja