Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 20.1.2021, Vanha Suutarilankyläntie 1

HEL 2021-001259
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 59
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, kompastuminen

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 29.1.2021 esittänyt kaupungille yksilöimättömän suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan vahinko on tapahtunut 20.01.2021 noin klo 7 osoitteessa Vanha Suutarinkyläntie. Vaatimuksen mukaan tie oli auraamaton ja osittain hiekoitettu. Vahinko on johtunut aurausurassa olleesta jääkokkareesta.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten jalankulun tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikka on ajorata ja kuuluu III-luokkaan.

III-luokan ajoradoilta poistetaan liikennettä haittaava lumi, sohjo ja jää niin, että riittävä kulkukelpoisuus säilyy. Aurauksen lähtökynnys on lumen osalta 7 cm ja sohjon osalta 5 cm. III-luokan ajoradat aurataan I- ja II-luokan katujen jälkeen. Toimenpideaika on arkisin kolme vuorokautta. Viikonloppuisin kunnossapitotöitä ei tarvitse aloittaa. Liukkaudentorjunnan toimenpiteiden osalta toimenpideaika on kuusi tuntia, kuitenkin niin, että klo 15-7 välillä ilmenneen liukkauden tuntuvan lisääntymisen johdosta liukkaudentorjuntatoimenpiteet tulee olla suoritettu klo 13 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun liukkaudessa on tapahtunut tuntuva lisääntyminen ja tien pinta on erittäin liukas.

Mikäli kadulla ei ole jalkakäytävää (III- luokan ajoradat), hoidetaan sen toisen reunan liukkaudentorjunta saman ylläpitoluokan kevyen väylän vaatimusten mukaan. Aurauksen lähtökynnys on lumen osalta 5 cm.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan
Vanha Suutarinkyläntien ajorata on aurattu 19.1.2021 klo 05.05 ja hiekoitettu edellisen kerran 14.1.2021. Edellisen päivän aikana on satanut lunta n. 3 cm, joten III-luokan katujen aurauskynnys ei ole ylittynyt.

Forecan mukaan vahinkopäivänä lämpötila on vaihdellut Helsinki-Malmi lentokentän mittausasemalla tehdyissä mittauksissa -0,7° C ja -10,4° C asteen välillä. Vahinkopäivänä Kaisaniemen mittausasemalla lämpötila on klo 07 ollut -5,5° C. Sää vahinkohetkellä on ollut selkeä ja poutainen. Vahinkopäivää edeltäneenä päivänä eli edellisen aurauksen jälkeen on esiintynyt ainoastaan vähäistä lumisadetta joka nosti lumikertymää noin 3 cm. Lumikertymä on vahinkopäivänä ollut 30 cm.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapitotyöt on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Vahinkopaikka sijaitsee III-luokan tonttikadulla, joka luokitellaan ajoradaksi. Tällaisella kadulla liikuttaessa lumisissa olosuhteissa tulee jalankulkijan noudattaa erityistä huolellisuutta.

Vahinkopaikalla on tehty kunnossapitotoimenpiteitä auraamalla vahinkopaikka 19.1.2021. Auraukselle ei ole ollut tarvetta vahinkopäivänä vähäisen lumisateen vuoksi, aurauskynnys 5 cm ei ole ylittynyt. Hakija on kompastunut aurausurassa olleeseen yksittäiseen jääkokkareeseen. Vahinko ei ole johtunut kaupungin talvikunnossapidon laiminlyönnistä, vaan kyseessä on valitettava tapaturma.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti ja kunnossapitolain mukaisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Lisätietojen antaja

Sara Hagström, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 34723

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö