Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko, 22.10.2020, If Vahinkovakuutus Oyj

HEL 2021-002054
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 6
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Takaisinsaantivaatimus, polkupyörävahinko, If Vahinkovakuutus Oyj

Hallintopäällikkö

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallintopäällikkö päätti hylätä hakijan takaisinsaantivaatimuksen.

Päätöksen perustelut

If Vahinkovakuutusyhtiö Oyj on 15.2.2021 esittänyt kaupungille yhteensä 5 404,41 euron suuruisen takaisinsaantivaatimuksen 20.351393. Vaatimuksen mukaan hakija on oikeutettu takaisinsaantiin maksamassaan polkupyörävahingossa työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella. Vaatimuksen mukaan vahingonkärsijä on liukastunut polkupyörällä ajaessaan liukkaalla ajoradalla Mikonkadulla, lähellä Aleksanterinkadun risteystä 22.10.2020 kello 8.45. Vakuutusyhtiö epäilee liukastumisen johtuneen kunnossapidon laiminlyönnistä.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin. Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan.

Vahinkopaikka kuuluu hoitoluokkaan II, joilta poistetaan lumi, sohjo ja jää niin, ettei synny liikennettä haittaavaa epätasaisuutta. Liukkaus torjutaan heti I luokan väylien jälkeen. II luokan kevyenliikenteenväylän aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Toimenpideaika on neljä tuntia, kuitenkin niin, että yöllä satanut lumi poistetaan kello 10 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen tai lumisade on päättynyt ja se on ylittänyt 5 cm kynnyksen.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä ja -tarpeista on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopäivänä on satanut vettä ja lämpötila on ollut reilusti plussan puolella. Tällaisissa lämpötiloissa ei tehdä liukkauden torjuntaa. Vahinkopaikka on myös lämmitetyllä osuudella katua, jossa lämmitys sulattaa mahdollisen sataneen lumen paikalla. Säässä ei ole tapahtunut mitään sellaista muutosta ennen vahinkoa, mikä olisi aiheuttanut liukkauden tuntuvaa lisääntymistä ja näin ollen olisi tullut ryhtyä toimenpiteisiin liukkauden torjumiseksi.

Ilmatieteen laitoksen mukaan vahinkopäivänä lämpötila on pysytellyt lämmön puolella Kaisaniemen säämittausasemalla tehdyissä mittauksissa, vahinkoaikaan sen ollessa +9,4°C. Vesisateita on mitattu 13,8 mm. Myös vahinkoa edeltävänä päivänä lämpötila on ollut reilusti lämmön puolella, juuri ennen puolta yötä on mitattu +8,8°C. Lumensyvyys on ollut 0 senttimetriä koko lokakuun ajan ennen vahinkoa.

Lain mukaan kunnan velvollisuus on tehdä ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Vahingonkorvausvastuu edellyttää myös tuottamusta tai laiminlyöntiä.

Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai se voidaan evätä, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon. Tienkäyttäjän on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi sekä sovitettava tilannenopeus sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto ja sääolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot huomioiden vahinkopaikalla ei ole ollut tarvetta torjua liukkautta vahinkopäivänä. Näin ollen kaupunki ei katso laiminlyöneensä kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä näin ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Lisätietojen antaja

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Mikko Ravantti
hallintopäällikkö