Hankinta, asiantuntijatyö, robotiikkaratkaisujen toteutus Apotti-järjestelmän käyttöönotossa, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2021-002416
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 14
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Asiantuntijatyön hankinta robotiikkaratkaisujen toteutukseen Apotti-järjestelmän käyttöönotossa

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia Oy Apotti Ab:ltä asiantuntijatyötä robotiikkaratkaisujen toteutukseen Apotti-järjestelmän käyttöönotossa tarvittavien tietojen siirtoon vanhoista järjestelmistä Apotti-järjestelmään.

Edelleen tietohallintopäällikkö päätti, että hankinnan kokonaiskustannukset saavat olla enintään 41 325 euroa (alv 0%).

Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että hankinnan kertakustannukset maksetaan atk-investointimäärärahoista hankkeelta numero 398090100561 Tekoälyn ja robotiikan hyödyntäminen.

Päätöksen perustelut

Helsingin sosiaali- ja terveydenhuollossa otetaan käyttöön Apotti-järjestelmä huhtikuussa 2021. Hankkeen toteutusaikataulu on haastava ja tiedonsiirtojen toteutus on laaja. Osana käyttöönottoa on tarpeen siirtää tietoja vanhoista järjestelmistä ohjelmistorobottien avulla, sillä manuaalinen tietojen siirto ei ole mahdollista annetussa aikataulussa. Tässä yhteydessä sosiaali- ja terveystoimiala haluaa tehostaa toimintaansa ja korvata työläitä manuaalisia työprosesseja ottamalla käyttöön ohjelmistorobotiikan toteutuksia. Ohjelmistorobottien avulla pystytään vapauttamaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten työaikaa muuhun työhön.

Hankittavan palvelun kokonaiskustannus on arviolta enintään 41 325 euroa (alv 0 %). Apotti-järjestelmän tiedonsiirroissa tarvittavan ohjelmistorobotiikan laajuutta tarkennetaan toteutusten aikana. Hankinnassa toteutettavan palvelun perustamiskustannukset ovat 12 525 euro (alv 0 %), sisältäen ylläpitotyöt vuoden 2021 loppuun. Hankinnassa toteutettavien robottien käyttöönottokustannukset alihankintatöineen ovat arviolta 28 800 euroa (alv 0 %).

Hankinta perustuu toimittajan Oy Apotti Ab:n tarjoukseen 66/2020 (v1.1) 12.2.2021.

Hankintaan ei sovelleta hankintalakia koska kyseessä on hankintalain (1397/2016) 15 §:n perusteella toteutettava sidosyksikköhankinta.

Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 19.1.2021 § 14.

Lisätietojen antaja

Arja Rantanen, ICT-kehityspäällikkö, puhelin: 09 310 75505

arja.rantanen@hel.fi

Päättäjä

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö