Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Kaksisuuntaisen pyöräliikenteen järjestelyt yksisuuntaisilla kaduilla, Sörnäinen, Kallio, Alppiharju, Hermanni ja Vallila

HEL 2021-005054
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 43

Kaksisuuntaisen pyöräliikenteen järjestelyt yksisuuntaisilla kaduilla Sörnäisessä, Kalliossa, Alppiharjussa, Hermannissa ja Vallilassa

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö

Päätös

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti, että toteutetaan kaksisuuntaiset pyöräliikenteen järjestelyt yksisuuntaisilla kantakaupungin kaduilla piirustuksen 7123 mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Pyöräliikenteen kehittäminen osana liikennejärjestelmän kokonaisvaltaista toimintakenttää on yksi keskeinen keino saavuttaa Helsingin strateginen tavoite kehittyä maailman toimivammaksi kaupungiksi ja Hiilineutraaliksi vuoteen 2035 mennessä. Pyöräliikenteen osalta Helsingin tavoitteena on olla kaiken ikäisille sopiva ympärivuotinen pyöräilykaupunki. Näin ollen pyöräliikennettä kehitetään viittä keskeistä suunnittelukriteeriä noudatellen: turvallisuus, suoruus, kattavuus, vaivattomuus ja miellyttävyys. Tavoitteiden toteutuminen edellyttää kantakaupungin tavoiteverkon rakentamisen lisäksi sitä, että pyöräliikenne on tasavertaisesti huomioitu osana tonttikatujen ajoneuvoliikennettä.

Tieliikennelain kokonaisuudistuksen myötä, pyöräliikenne voidaan sallia kahteen suuntaan yksisuuntaiseksi osoitetulla tiellä/kadulla. Tällä järjestelyllä voidaan parantaa saavutettavuutta kaupungeissa, sekä suunnitella moottoriajoneuvoliikennettä paremmin, ilman että pyöräliikenteen saavutettavuus kärsii. Tiiviissä kantakaupungissa lähtö- ja määränpäitä on paljon eikä jokaiselle kadulle ole tarkoituksenmukaista rakentaa erillistä pyöräliikenteen infrastruktuuria.

Työssä on tunnistettu nykyisin ajoneuvoille yksisuuntaiseksi osoitetut katukohteet, jotka voidaan pääsääntöisesti liikennemerkkien muutoksilla turvallisesti merkitä kaksisuuntaisiksi pyöräliikenteen osalta. Keskeisiä työssä huomioitavia tekijöitä ovat olleet katujen liikennemäärä, moottoriajoneuvojen nopeudet, ajoradan leveys ja katujen rooli paikallisen saavutettavuuden osalta. Ratkaisu parantaa pyöräliikenteen houkuttelevuutta ja on kansainvälisesti todettu parantavan pyöräliikenteen turvallisuutta yksisuuntaisilla kaduilla.

Kohteen 17 kolmessa risteyksessä (A: Hattulantie, B: Inarintie ja C:Vallilantie), joihin on liikennemerkkien lisäksi tulossa myös lyhyet pyöräkaistat, toteutus tehdään kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa alkukesällä asennetaan liikennemerkit ja toisessa vaiheessa elo-syyskuussa toteutetaan pyöräkaistamaalaukset. Syynä tälle on Traficomin rahoittama tieliikenteen turvallisuuden valtionavustus, jonka osana edellä mainituissa kohteissa toteutetaan ennen-jälkeen -tutkimuksia, joissa arvioidaan pyöräkaistojen turvallisuusvaikutuksia yksisuuntaisilla kaduilla, joilla kaksisuuntainen pyöräliikenne on sallittu.

Kustannusennuste

Rakennukset ja yleiset alueet, Rakennuttaminen 17 500 euroa

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännössä (16 luku 6 § kohta 1) on liikenne- ja katusuunnittelupäällikön toimivallassa päättää katu- ja muulle yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella merkitykseltään vähäisistä yksittäisistä liikennejärjestelyistä.

Lisätietojen antaja

Jenni Huovinen, suunnittelija, puhelin: 09 310 37461

jenni.huovinen@hel.fi

Päättäjä

Reetta Putkonen
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö