Hankinta, ruokapalvelut, Hopeatien, Madetojan ja Kannelmäen palvelutalot sekä Töölön seniorikeskus

HEL 2021-005637
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 83
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalvelujen hankinta

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hyväksyä Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalveluihin kuuluvien Hopeatien, Madetojan, Kannelmäen sekä Töölön seniorikeskuksen ruokapalvelujen palveluntuottajiksi ja varatuottajiksi seuraavat tarjoajat:

Osa-alue 1. Hopeatien palvelutalo

Palveluntuottaja: ISS Palvelut Oy
Varatuottaja: Palmia Oy

Osa Alue 2. Madetojan palvelutalo

Palveluntuottaja: Palmia Oy
Varatuottaja: ISS Palvelut Oy

Osa-alue 3. Kannelmäen palvelutalo

Palveluntuottaja: ISS Palvelut Oy
Varatuottaja: Palmia Oy

Osa-alue 4. Töölön seniorikeskus

Palveluntuottaja: ISS Palvelut Oy
Varatuottaja: Palmia Oy

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella. Valintaperusteena on ollut kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde. Hinnan painoarvo oli 50 pistettä ja laadun painoarvo oli 50 pistettä.

Suunniteltu sopimuskausi on 18.1.2022–17.1.2026. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Perussopimuskauden jälkeen on mahdollista Tilaajan niin päättäessä jatkaa sopimusta enintään kahdella (2) kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella. Yhteensä optiomahdollisuus on enintään neljä (4) vuotta.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on noin 17,1 miljoonaa euroa (alv 0 %) koko sopimuskaudelle mahdolliset optiokaudet mukaan laskettuna.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan sairaala-, kuntoutus-, ja hoivapalveluihin kuuluvien Hopeatien, Madetojan, Kannelmäen ja Töölön seniorikeskuksen ruokapalvelujen järjestäminen yksikköjen asiakkaille.

Yksikköjen asiakkaat ovat ikääntyneitä henkilöitä, päivätoiminnan asiakkaita, ulkopuolisia asiakkaita sekä palvelutalojen ja seniorikeskuksen henkilökuntaa. Yksikköjen toiminta on ympärivuorokautista ja ruokapalveluja tarvitaan vuoden jokaisena päivänä.

Ruokapalveluihin kuuluvat ruokapalvelujen suunnittelu, valmistaminen, ruoan toimittaminen asiakkaalle noudattaen sovittuja aikatauluja ja toimintatapoja sekä palvelun kehittäminen palvelukuvauksessa määritellyllä tavalla. Palveluntuottaja suunnittelee tilaajan määrittelemien ruokavalioiden toteutuksessa tarvittavat ruokalistat ja ruokaohjeet.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä 8.6.2021 § 118 palvelutalojen ruokapalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään. Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankintamenettely

Palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu, jonka perusteella valittiin palveluntarjoajat palvelutalojen ja seniorikeskuksen ruokapalveluiden tuottajiksi. Tarjouskilpailu käynnistettiin 5.7.2021 julkaistulla hankintailmoituksella. Tarjouskilpailu järjestettiin hankintalain (1397/2016) mukaisesti avoimella menettelyllä.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittava palvelu sekä tarjoajille että hankittavalle palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Kilpailutuksessa tarjouksen saattoi jättää yhteen tai useampaan tarjouksen kohteeseen.

Tarjoajien oli tarjousaikana mahdollista esittää tarkentavia kysymyksiä 9.8.2021 klo 14:00 mennessä. Kysymyksiä tuli 68 kappaletta, ja niihin vastattiin julkisesti 13.8.2021 mennessä. Tarjousten jättämisen määräaika oli 23.8.2021 klo 09:00.

Saadut tarjoukset ja tarjousten tarkastaminen

Tarjousten jättämisen määräaikaan 23.8.2021 klo 09:00 mennessä saatiin 7 tarjousta. Tarjoukset jakaantuivat osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: Hopeatien palvelutalo

Arkea Oy (2443151–8)
Attendo Oy (1755463-2)
Compass Group Finland Oy (0873697–9)
Delicatessen Ravintolapalvelut (1055839–0)
ISS Palvelut Oy (0906333–1)
Palmia Oy (2653762–3)
Sodexo Oy (0907890–4)

Osa-alue 2: Madetojan palvelutalo

Attendo Oy (1755463-2)
Compass Group Finland Oy (0873697–9)
Delicatessen Ravintolapalvelut (1055839–0)
ISS Palvelut Oy (0906333–1)
Palmia Oy (2653762–3)
Sodexo Oy (0907890–4)

Osa-alue 3: Kannelmäen palvelutalo

Arkea Oy (2443151–8)
Attendo Oy (1755463-2)
Compass Group Finland Oy (0873697–9)
Delicatessen Ravintolapalvelut (1055839–0)
ISS Palvelut Oy (0906333–1)
Palmia Oy (2653762–3)
Sodexo Oy (0907890–4)

Osa-alue 4: Töölön seniorikeskus

Arkea Oy (2443151–8)
Attendo Oy (1755463-2)
Compass Group Finland Oy (0873697–9)
Delicatessen Ravintolapalvelut (1055839–0)
ISS Palvelut Oy (0906333–1)
Palmia Oy (2653762–3)
Sodexo Oy (0907890–4)

Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden sekä tarjoajien soveltuvuusvaatimusten täyttymisen.

Delicatessen Ravintolapalvelut Oy:lle lähetettiin tarjouksen täsmennyspyyntö, joka koski tarjoajan ympäristöohjelmaa. Tarjoaja vastasi täsmennyspyyntöön annetussa määräajassa.

Delicatessen Ravintolapalvelut Oy:ltä saadun täsmennyksen jälkeen hankintayksikkö totesi, että kaikki tarjoajat täyttivät soveltuvuusvaatimukset ja kaikki saadut tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.

Tarjouksen valintaperusteet

Tarjouksen valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka peruste on hinta-laatusuhde. Hinnan painoarvo oli 50 pistettä ja laadun painoarvo oli 50 pistettä.

Laadun vertailussa ensimmäisenä laatukriteerinä arvioitiin tarjoajan ehdotusta a) ravintolan konseptista ja asiakaskokemuksen parantamisesta b) teemojen toteutuksesta ravintolassa ja asukasruokailussa/päivätoiminnassa c) käyttöönottosuunnitelmasta d) henkilöstön sijaisuusjärjestelyistä, e) henkilöstön perehdytysprosessista, f) asiakastyytyväisyyden varmentamisesta ja g) erityisruokavalioiden toteuttamisesta (max 35 pistettä).

Toisena laatukriteerinä arvioitiin tarjoajan vastuullisuussuunnitelman mukaisten toimenpiteiden toteuttamista (max 15 pistettä).

Lopullinen tarjousvertailu tehtiin tarjousten saamien yhteispisteiden perusteella.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Saapuneet tarjoukset pisteytettiin tarjouspyynnössä asetettujen vertailuperusteiden mukaisesti. Tehty tarjousvertailu on esitetty osa-alueittain liitteessä 1 vertailutaulukko. Laatuliitteen vertailu, pisteet ja perustelut on esitetty liitteessä 2 ja vastuullisuussuunnitelman vertailu, pisteet ja perustelut liitteessä 3.

Jokaiseen hankinnan osa-alueeseen tehdään sopimus yhden (1) palveluntuottajan kanssa, jolle valitaan yksi (1) varatuottaja.

Varatuottajaa tullaan käyttämään, mikäli sopimustuottaja ei täytä sopimuskauden alkaessa tarjouspyynnön ehtoja ja edellytyksiä tai mikäli sopimustuottaja ei täytä näitä ehtoja ja edellytyksiä sopimuskauden aikana.

Valitut tarjoajat ovat:

Osa-alue 1. Hopeatien palvelutalo

Palveluntuottaja: ISS Palvelut Oy
Varatuottaja: Palmia Oy

Osa-alue 2. Madetojan palvelutalo

Palveluntuottaja: Palmia Oy
Varatuottaja: ISS Palvelut Oy

Osa-alue 3. Kannelmäen palvelutalo

Palveluntuottaja: ISS Palvelut Oy
Varatuottaja: Palmia OY

Osa-alue 4. Töölön seniorikeskus

Palveluntuottaja: ISS Palvelut Oy
Varatuottaja: Palmia Oy

Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan arvion mukaan valittujen tarjoajien kapasiteetti ja erityisosaaminen riittävät turvaamaan palvelulle arvioidun tarpeen.

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään neljän (4) vuoden pituiset sopimukset. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 18.1.2022. Hankintaan sisältyy enintään kaksi (2) kahden (2) vuoden pituista optiokautta perussopimuskauden päättymisen jälkeen. Yhteensä optiomahdollisuus on enintään neljä (4) vuotta. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 8.6.2021 § 118 oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Lisätietojen antaja

Marko Harapainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35937

marko.harapainen@hel.fi

Erja Turunen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43030

erja.turunen@hel.fi

Milla Härkönen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43118

milla.harkonen@hel.fi

Päättäjä

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Liitteet (pdf)

1. Liite 1 Vertailutaulukko
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Liite 2 Laatuliitteen vertailu
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Liite 3 Vastuullisuussuunnitelman vertailu
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.