Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Vahingonkorvausvaatimus, esinevahinko, 9.5.2021, Laippatie 12 - 14

HEL 2021-005740
Asialla on uudempia käsittelyjä
17. / 185 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 2.6.2021 § 93 (polkupyörävahinko)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 2.6.2021 (93 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 2.6.2021 (93 §) päätöksellään hylännyt Laippatiellä tapahtuneeseen polkupyörävahinkoon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan määrältään vielä yksilöimättömän vaatimuksensa vahingonkorvauksesta 9.5.2021 klo 21.00 osoitteessa Laippatie 12-14 tapahtuneeseen polkupyörävaurioon liittyen. Hakijan polkupyörä oli vaurioitunut ajettaessa ajoradalla sijainneisiin kahteen peräkkäiseen kuoppaan. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan, että ajoradalla olevat päällysteen purkaumat olivat kymmenien metrien matkalla ja syvimmät kuopat olivat yli viisi senttiä syviä. Purkaumia ja kuoppia oli vahinkopaikan kohdalla koko ajokaistan leveydeltä eikä niitä hakijan mukaan ollut ko. kohdalla tilaa väistää turvallisesti joutumatta väistämään vastaantulijoiden kaistalle. Hakija kiistää itse rikkoneensa tieliikennelain mukaista huolellisuusvelvoitettaan tilanteessa.

Hakijan pyynnöstä hänelle on aikaisemmin toimitettu nähtäväksi hallintolain mukaisesti pyydetty, yksikönpäällikön päätöksen pohjana ollut alueen kunnossapidosta vastaavan antama selvitys. Hakija oli myös tiedustellut syytä ja päivämäärää korjaukselle, joka oli vahingon tapahtuessa jo ollut tilattuna kaupungin taholta, mutta jota urakoitsija ei vielä ollut ehtinyt suorittamaan. Vastauksena oli ilmoitettu, että korjaustilaus oli tehty 7.5.2021 ja valuasfaltti oli tilattu siksi, että kylmämassalla paikkaus ei olisi tässä tapauksessa tuottanut haluttua lopputulosta.

Perustelut

Lautakunta viittaa yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen sekä yhtyy yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen pelkkä asfaltin purkauma ei yksinään aiheuta kaupungin vahingonkorvausvastuuta, vaan edellytyksenä on, että kaupunki on laiminlyönyt velvollisuuttaan pitää katu tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kaupungin vastuu ei ole tuottamuksesta riippumatonta ns. ankaraa vastuuta, joten pelkästään siitä sinänsä riidattomasta seikasta, että epätasainen päällysteen kohta on ollut aiheuttamassa polkupyörän vaurioitumista, ei yksinään seuraa kunnossapitovelvollisen vahingonkorvausvastuuta.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan sekä vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten että kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta.

Katualueen kunnossapidosta vastaavan selvityksen mukaan Laippatien itäpäädyn päällyste oli ollut liikenteellisesti tyydyttävässä kunnossa. Hakijan ilmoittamassa paikassa oli ollut purkaumia, joita oli paikattu aikaisemmin tarvittaessa, kuten hakijan toimittamista kuvista oli havaittavissa. Tapahtuman sattuessa ei Laippatielle 7.5.2021 tilattua valuasfalttipaikkausta vielä oltu ehditty suorittaa. Purkauma ei selvityksen antajan mukaan ole ollut kiireellisesti korjattava eikä sille arvioitu tarpeelliseksi suorittaa erilliskorjauksia ennen valupaikkausta. Selvityksen antaja toteaa vielä, että paikalla on katuvalaistus ja purkauma on kierrettävissä.

Laippatie ei ole kovin vilkkaasti liikennöity katu. Tapahtuma-ajankohtana (9. toukokuuta klo 21.00) olosuhteet ovat olleet sellaiset, että huolellisuutta noudattaen ajoradan pinnoitteen purkaumat ovat olleet havaittavissa ja sopivaa tilannenopeutta noudattaen turvallisesti väistettävissä.

Kaupunki on seurannut ajoradan kuntoa ja tilannut valuasfalttipaikkauksen paikalle ennen vahinkoa, heti sen havaittuaan. Pinnoitteen epätasaisuudet ja painaumat eivät kaupungin näkemyksen mukaan ole muodostaneet sellaista vaaraa, ettei katualueen kunnon voitaisi niiden vuoksi katsoa täyttäneen II-hoitoluokan ajoradalle asetettavia tyydyttävän tason vaatimuksia myös ennen korjausten suorittamista.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijalle kaatumisen seurauksena syntyneestä vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1-4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 09 310 24512

kymp.korvausasiat@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 3.6.2021
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.