Hankesuunnitelma, Stadin ammattiopiston ajoharjoittelun väistötila, Malmin entinen lentokenttä

HEL 2021-006746
Asialla on uudempia käsittelyjä
26. / 106 §

Oikaisuvaatimus Helsingin kaupunkiympäristön toimialan tilapäällikön päätöksestä 9.12.2021 § 34

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä ********** 30.12.2021 tekemän oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Tilapäällikkö on päätöksellään 9.12.2021 § 34 päättänyt hyväksyä Stadin ammattiopiston ajoharjoittelun väistötilan toteutus -hankkeen 24.11.2021 päivätyn hankesuunnitelman siten, että rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 525 000 euroa marraskuun 2021 tasossa.

Päätöksen perusteluissa todetaan, että hankkeessa mahdollistetaan Stadin ammattiopiston Roihupellon kampushankkeen logistiikka-alan koulutuksen ajoharjoittelun (projekti 3000V20005) väistötilaratkaisu. Logistiikka-alan nykyiset tilat ovat Holkkitie 5:ssä kampushankkeen tieltä puret-tavassa huonokuntoisessa rakennuksessa. Stadin ammattiopiston Roihupellon kampus toteutetaan talonrakennusohjelman vuokra- ja osakekohteena KOy Helsingin toimitilan taseeseen. Hankkeen toteuttaminen edellyttää väistötiloja ajalle 7/2021 – 7 /2025.

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakuntaa kumoamaan päätös ja palauttamaan asia takaisin käsittelyyn.

Vaatimusta perustellaan seuraavasti:

1. Lainvoimaisen asemakaavan mukaan alue on edelleen lentoliikennealue. Päätöstä Helsinki-Malmin lentoaseman lakkauttamisesta ei ole tehty, eikä MAL-sopimuksen edellyttämää korvaavaa kenttää ole osoitettu. Se, että Helsingin kaupunki maanomistajana on ryhtynyt irtisanomaan alueella toimivien ilmailualan yritysten ja yhteisöjen vuokrasopimuksia ei muuta sitä tosiasiaa, että alue on edelleen virallisesti lentopaikka ja rajanylityspaikka lentoliikenteessä. Lentotoiminta alueella on vain väliaikaisesti keskeytetty.

Helsingin kaupunki ei ole laittanut lentokenttäalueelle myöskään vireille

asemakaavamuutosta/muutoksia, ja sen seurauksena alueen käyttötarkoituksen muutosten vaikutuksia ei ole selvitetty maankäyttö- ja rakennuslain edellyttämällä tavalla. Alueella on kiistattomia luonto- ja kulttuuriarvoja. Yleiskaavassa vaikutusten selvitykset olivat puutteellisia, koska Helsingin kaupunki esitti yleiskaavavaiheessa, että vaikutukset selvitetään asemakaavamuutosten yhteydessä. Selvitykset ovat tekemättä.

2. Tarve Stadin ammattiopiston harjoitteluradalle ja väistötiloille on selkeä, mutta varmasti parempiakin paikkoja toimintojen sijoittamiselle olisi jo ihan pelkästään Malmin lentoaseman alueella: Harjoittelurata voitaisiin kenties sijoittaa myös esimerkiksi lentokenttäalueen itäreunaan, ja käytettävissä olisi iso ykköshalli ja asemataso 1. Alueella sijaitsee tällä hetkellä vain koronatestauspiste. Ykköshallin ja asemataso 1:n ympäristössä vaikutukset luonto- ja kulttuuriarvoille olisivat todennäköisesti vähäisemmät. Toki myös tässä vaihtoehdossa väliaikaiskäytön vaikutukset luonto-arvoihin pitäisi selvittää ennen muutostöihin ryhtymistä. Nyt tilauksen mukaisesti remontoitaisiin ja asfaltoitaisiin yli puolella miljoonalla eurolla pientä ns. Patrian hallia ja asemataso 2:sta. Väistö-tilojen sijoittamista asemataso 2:lle muun, paremman paikan (esim. asemataso 1:n) sijaan ei ole perusteltu päätösasiakirjoissa eikä julkisuudessa. Käytännössä ratkaisusta sijoittaa harjoittelurata asemataso 2:lle ja osittain pääkiitotielle voi helposti saada sen vaikutelman, että Helsingin kaupungin ainoa tarkoitus olisi vain tuottaa mahdollisimman paljon keinotekoisia esteitä pääkiitotien käytölle lainvoimaisen asemakaavan mukaiseen käyttötarkoitukseen. Tällainen vaikutelma ei varmastikaan olisi eduksi Helsingin kaupungin maineelle maailman toimivimpana ja yritysystävällisenä kaupunkina.

3. Hankkeen 24.11.2021 päivätty suunnitelma poikkeaa mm. aluerajaukseltaan ja toteutukseltaan merkittävästi siitä, mitä Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaos päätti 16.9.2021 § 183 hyväksyessään rakennuslupahakemuksen tilapäisestä käyttötarkoituksen muutoksesta ja harjoitteluradasta oppilaitoskäyttöön Malmin lentokentälle 5 vuoden määräajaksi sekä aloittamisoikeudesta, 406/1:13 ja osittain 1:1.

Rakennusluvan liitteenä olevasta piirustuksesta ilmenee, että asfaltointi tehtäisiin niittyalueelle. Lisäksi rakennusluvassa todetaan, että uudisrakennuksia hankkeessa ei toteuteta, vaan toiminnot osoitetaan alueella oleviin rakennuksiin. Tilapäällikön päätöksen 9.12.2021 liitteenä olevan tilauksen mukaan taas asfaltointi tehdään purettujen hallien paikalle ja uusi aidattu alue ulottuu itä-länsisuuntaiselle kiitotielle asti. Lisäksi päätöksen mukaisesti rakennettaisiin kaksi uutta pressuhallia purettujen hallien perustuksille. Kestävän kehityksen periaatteiden mukaista olisi ollut selvittää, onko Malmin lentoasemalla jo olemassa olevat kiinteistöt ja hallit käyttökelpoisia ennen niiden purattamista. Malmin lentoasemalta on purettu vuoden 2021 aikana useita hallirakennuksia kaupungin vaatimuksesta. Kestävän kehityksen kannalta parasta voisi olla edellä mainitun ns. ykköshallin käyttö, jolloin pressuhalleja ei kenties tarvitsisi rakentaa ollenkaan. Jos vaihtoehtoapressuhalleille on selvitetty, ei tätä ainakaan mainita päätöksessä, että olisi pyritty hakemaan kustannuksiltaan ja ympäristövaikutuksiltaan edullisin vaihtoehto.

4. Koska Malmin lentoasema on edelleen viralliselta statukselta ilmailulain mukainen lentopaikka, pitäisi väliaikaiskäytön vaatimista muutostöistä pyytää lausunto myös Traficomilta ennen muutostöiden aloittamista.

Päätöksen perustelut

Oikaisuvaatimuksen kohteena olevassa päätöksessä on kyse hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hankesuunnitelmassa määritellään mm. hankkeen kustannukset, rahoitussuunnitelma ja hankkeen aikataulu. Hankesuunnitelman mukaiseen hankkeeseen kuuluu ainoastaan alueen aitaus ja pressuhallien kasaaminen. Muuten rakennuslupaan liittyviä maankaivutöitä tai Patria-hallin kunnostustöitä ei tehdä. Alkuperäisen rakennusluvan mukaisen hankkeen sisältöä on karsittu kustannussyistä. Hankesuunnitelmassa tai sen liitteissä ei kuitenkaan esitetä hankkeen aluerajausta taikka toteutukseen liittyviä seikkoja.

Kyseessä olevassa päätöksessä ei ole kyse hankkeen toteuttamisesta, joka on ratkaistu maan-käyttö- ja rakennuslain (MRL) mukaisella rakennusluvalla kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöksellä 16.09.2021 § 183. Hallinto-oikeus on jättänyt tutkimatta kyseistä rakennuslupapäätöstä koskevan valituksen päätöksellään H5393/2021 2.11.2021. Se seikka, että rakennuslupaa koskeva päätös on korkeimman hallinto-oikeuden käsiteltävänä, ei estä kyseessä olevan hankesuunnitelman hyväksymistä. Hankkeen toteuttaminen edellyttää joka tapauksessa voimassa olevaa rakennuslupapäätöstä.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perustelut eivät kohdistu kyseessä olevaan hankesuunnitelmaan ja sen hyväksymiseen, vaan ennemmin hankkeen toteuttamista koskevaan rakennuslupapäätökseen ja sen tarkoituksenmukaisuuteen ja lainmukaisuuteen, jotka käsitellään oikaisuvaatimuksen kohteena olevasta päätöksestä erillisenä asiana. Näin ollen päätöksen oikaisemiselle ei ole esitetty päteviä laillisuusperusteita tai muita perusteita.

Sovelletut lainkohdat

Kuntalaki 134 §, 137 §, 138 §, 140 §

Edellä esitettyjen seikkojen nojalla kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta tila-päällikön päätöstä 9.12.2021 § 34 olisi muutettava tai joiden johdosta päätös olisi kumottava.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Markku Hakonen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 39569

markku.hakonen@hel.fi

Liitteet (pdf)

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.