Sopimusmuutos, Konesali- ja kapasiteettipalvelut puitejärjestelyn muutos, kaupunginkanslia

HEL 2021-007880
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 45

Konesali- ja kapasiteettipalvelut –puitejärjestelyn laajentaminen paikallisilla työasemienhallinta- ja käyttäjähakemistopalveluilla

Hankintajohtaja

Päätös


Vs. hankintajohtaja päätti hyväksyä konesali- ja kapasiteettipalveluiden puitejärjestelyn (H128-17) laajentamisen paikallisilla työasemienhallinta- ja käyttäjähakemistopalveluilla.

Sopimusmuutoksen arvioitu arvonlisäveroton arvo neljälle vuodelle on 1 920 000 €.

Sopimusmuutoksesta laaditaan erillinen allekirjoitettava liite, joka lisätään alkuperäisen sopimuksen liitteeksi.

Päätöksen perustelut

Kansliapäällikkö on tehnyt 24.6.2019 hankintapäätöksen (135 §) hallinta-, konesali- ja kapasiteettipalveluiden hankinnasta. Kilpailutuksen perusteella Helsingin kaupunki teki puitejärjestelyn (HEL 2017-013668 / H128-17) Fujitsu Finland Oy:n ja Telia Cygate Oy:n kanssa konesali- ja kapasiteettipalvelujen toimittamisesta. Puitejärjestely sisältää myös pilvipalveluiden hallinnan. Puitejärjestelyn sopimuskausi on 1.8.2019-31.7.2023.

Tällä sopimusliitteellä sovitaan puitejärjestelyn laajentamisesta koskemaan myös paikallisia työasemien hallintapalveluita ja paikallisia käyttäjähakemistopalveluita. Pilvipalveluiden hallintapalvelut ja paikallisten työasema- ja käyttäjähakemistopalvelut tullaan minikilpailuttamaan puitejärjestelyssä kokonaispalveluna.

Paikallisten työasema- ja käyttäjähakemistopalveluiden yhdistäminen pilven hallintapalveluihin tehostaa ja yksinkertaistaa hallintaa, tietoturvakäytäntöjä ja prosesseja, vähentää päällekkäisiä kustannuksia ja helpottaa toimittajahallintaa. Hallinnan keskittäminen tehostaa myös siirtymää kohti pilvihallintaa. Näin ollen taloudellisista ja teknisistä syistä ja merkittävien haittojen ja päällekkäisten kustannusten välttämiseksi työasema- ja käyttäjähakemistopalvelujen sisällyttäminen osaksi kokonaispalvelua on välttämätöntä. Lisäksi hallintapalvelut ovat tulevaisuudessa siirtymässä yhä enemmän pilvipohjaisiksi ja paikallisten hallintapalveluiden tarve tulee vähenemään.

Perusteena sopimusmuutokselle on alkuperäisen toimittajan tarve suorittaa lisätöitä tai -palveluja taikka ylimääräisiä tavaratoimituksia (direktiivin 2014/23/EU 43 artiklan 1 kohdan b alakohta, direktiivin 2014/24/EU 72 artiklan 1 kohdan b alakohta, direktiivin 2014/25/EU 89 artiklan 1 kohdan b alakohta)

Nyt tehtävä päätös perustuu hankintalain 136 § 2 mom. 2 kohtaan, jonka mukaisesti alkuperäisen sopimuskumppanin on tarpeen suorittaa lisätöitä tai - palveluja, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen sopimukseen.

Sopimusmuutoksen arvioitu arvo neljältä vuodelta, 1 920 0000 €, jää hankintalain 136 § 3 mom. edellyttämällä tavalla alle 50 % alkuperäisen hankinnan arvosta, joka oli 80 000 000 €.

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Kansliapäällikkö päätti 7.10.2020, 222§, delegoida hankintajohtajalla toimivallan päättää hallinta-, konesali- ja kapasiteettipalvelujen puitejärjestelyn pääsopimusta koskevista sopimusmuutoksista hankintajohtajan yhteishankintoja koskevan toimivallan mukaisesti.

Vs. hankintajohtaja hoitaa virkamääräyksen mukaisesti hankintajohtajan tehtäviä tämän poissa ollessa.

Lisätietojen antaja

Sirkka Hiltunen, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 31548

sirkka.hiltunen@hel.fi

Päättäjä

Noora Fils
vs. hankintajohtaja