Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Hankinta, lisätyöt, Stansvikin rantakadun jätevesipumppaamo, Rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2021-009732
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 24

Yksikönjohtajan suorahankintapäätös, Stansvikin rantakadun pumppaamon lisätyöt nro 1-4

Yksikönjohtaja

Päätös

Yksikönjohtaja päätti hyväksyä Kreate Oy:n antamat lisä- ja muutostyötarjoukset nro 1-4 Stansvikin rantakadun jätevesipumppaamon rakennustyössä:

LT1:
19.4.2021
Työsaumapelti ja injektointiletku
3 985,00 €
LT2:
3.5.2021
Pohjalaatan koon muutos
5 368,16 €
LT3:
20.5.2021
Rakenteelliset muutokset
9 061,70 €
LT4:
28.6.2021
Kattorakenteiden ja muurin muutokset
15 206,00 €

Lisätyöpäätösten yhteenlaskettu ennakoitu arvo on 33 620,86 euroa (ALV 8 c §).

Pöytäkirjanote muutoksenhakuohjeineen tiedoksiantona päätöksestä asianosaiselle.

Päätöksen perustelut

Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osasto toteuttaa vuosittain useita tilaajahallintokuntien tilaamia ja rahoittamia vesihuolto-, viher- ja katurakennushankkeita. Jätevesipumppaamon rakentaminen on tälläinen tyypillinen tilaustyö. Tässä tapauksessa Kaupunkiympäristön toimiala on tilannut Helsingin seudun ympäristöpalveluiden pumppaamon rakentamisen KTR:n alueen 3 rakentamisyksiköltä, joka on käyttänyt toteutuksessa aliurakointia.

KTR:n tekninen tuki on kilpailuttanut Stansvikin rantakadun jätevesipumppaamon rakentamisen tammikuussa 2021. Edullisimman tarjouksen jättänyt Kreate Oy valittiin urakoitsijaksi, toimitusjohtajan hankintapäätös 18.2.2021 / 21 §, päätös on tämän Ahjo-asian liitteenä.

Työ tilattiin kiinteään kokonaishintaan 495 000 euroa (AVL 8 c §). Tilaajan tekemistä suunnitelmamuutoksista johtuen urakoitsijalta pyydettiin seuraavat lisätyötarjoukset:

LT1:
Vedenpitävyyden varmistamiseksi injektointiletkut pohjalaatan ja seinän liitoskohtaan, sekä työsaumapelti paineellisen vedenpääsyn minimoimiseksi.
LT2:
Pohjalaatan koon kasvattaminen 21 m3:sta 33 m3 kokoon meriveden nostetta vastaan.
LT3:
Rakennepaksuuksien muutos vaikuttanut raudoitteiden, betonin ja muottimateriaalien määriin.
LT4:
Useita muutoksia mm. kattorakenteiden, oven asennuksen, tukimuurin ja läpivientien osalta.

Lisätyötarjoukset yksilöityine työvaiheineen ovat tämän päätöksen liitemateriaalina. Lisätyöt ovat aiheutuneet Helsingin seudun ympäristöpalvelujen ja Kaupunkiympäristön toimialan tekemistä suunnitelmamuutoksista, eikä niiden tarvetta ole ollut tiedossa tarjousvaiheessa. Tilaajat ovat hyväksyneet lisätyötarjoukset.

Hankintalain mukaan hankintayksikkö voi tehdä lisätilauksen, joka ei muodosta olennaista muutosta alkuperäiseen sopimukseen eikä vaikuta sopimuksen yleiseen luonteeseen. Vähäarvoisesta sopimusmuutoksesta on katsottava olevan kyse silloin, kun lisätilausten yhteenlaskettu arvo rakennusurakassa on korkeintaan 15% alkuperäisen hankintasopimuksen arvosta. Tässä tapauksessa lisätyötilausten arvo on alle 7 %.

Yksikönjohtajalla on oikeus päättää lisä- ja muutostöistä rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunnan päätöksen 20.6.2017 / 7 § mukaisesti.

Kaupunkitekniikan rakentaminen tekee tilauksen lisätöistä.

Lisätietojen antaja

Veli-Pekka Perttinä, palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 73012

veli-pekka.perttina@hel.fi

Heikki Laristo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39241

heikki.laristo@hel.fi

Päättäjä

Hannu Halkola
yksikönjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Lisätyötarjous 1
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Lisätyötarjous 2
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Lisätyötarjous 3
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Lisätyötarjous 4
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.