Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Vahingonkorvaus, autovaurio, Nauvontie

HEL 2021-009990
Asialla on uudempia käsittelyjä
23. / 264 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 1.12.2021 § 201 (autovaurio)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 1.12.2021 (201 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 1.12.2021 (201 §) päätöksellään hylännyt Nauvontiellä tapahtuneeseen ajoneuvon vaurioitumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan 297,50 euron suuruisen vaatimuksensa vahingonkorvauksesta 27.8.2021 klo 9.00 osoitteessa Nauvontie 16-18 tapahtuneeseen auton vaurioitumiseen liittyen. Hakijan auton rengas oli vaurioitunut ajettaessa ajoradalla sijainneeseen kuoppaan. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan, että ajoradalla olleessa kuopassa ei ollut enää kysymys lievästä vauriosta, jollainen olisi kaupungin oman hoitoluokituksen mukaan hyväksyttävissä II hoitoluokan kadulla, vaan kuoppa oli päässyt kasvamaan merkitykselliseksi ja aiheuttanut vaurion. Vaaraa ei oltu merkitty, rajattu tai tilapäisesti estetty. Hakijan käsityksen mukaan kuoppa oli syvempi kuin kaupungin toteama 4-5 senttimetriä. Kuopan väistäminen turvallisesti ei hakijan käsityksen mukaan ollut mahdollista huomioon ottaen muut tienkäyttäjät. Hakija kiistää itse rikkoneensa tieliikennelain mukaista huolellisuusvelvoitettaan tilanteessa.

Perustelut

Lautakunta viittasi yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen sekä yhtyi yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen pelkkä asfaltin purkauma ei yksinään aiheuta kaupungin vahingonkorvausvastuuta, vaan edellytyksenä on, että kaupunki on laiminlyönyt velvollisuuttaan pitää katu tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kaupungin vastuu ei ole tuottamuksesta riippumatonta ns. ankaraa vastuuta, joten pelkästään siitä sinänsä riidattomasta seikasta, että epätasainen päällysteen kohta on ollut aiheuttamassa ajoneuvon vaurioitumista, ei yksinään seuraa kunnossapitovelvollisen vahingonkorvausvastuuta.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten ja kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta.

Katualueen kunnossapidosta vastaavan selvityksen mukaan 16.8.2021 suoritetun tarkastuskierroksen yhteydessä otetun kuvan mukaan oli kokemukseen perustuen päätelty kuopan syvyydeksi n. 4-5 cm, koska reikä oli sellainen, josta asfaltin päällimmäinen kerros oli irronnut. Näyttöä siitä, että tätä kunnossapidon alueyksikön selvityksessään antamaa arviota olisi aihetta epäillä, ei ole esitetty. Tämän syvyinen kuoppa on sellainen, jonka katsotaan olevan vielä lievä vaurio. Kuoppaan oli kuitenkin saman tien tilattu kuumavalupaikkaus, joka oli saatu suoritettua 1.9.2021. 4-5 cm syvyisen kuopan ei ole käytännössä katsottu edellyttävän erillistäyttöä ennen kuumavalupaikkauksen suorittamista.

Tapahtuma-ajankohtana (27.8.2021 klo 9.00) sää- ja näkyvyysolosuhteet ovat olleet sellaiset, että huolellisuutta noudattaen ajoradan pinnoitteen purkauma on kaupungin käsityksen mukaan ollut kuljettajan helposti havaittavissa ja sopivaa tilannenopeutta noudattaen turvallisesti väistettävissä. Yksikön päällikön päätös perustuu vallinneiden sääolosuhteiden osalta Ilmatieteen laitoksen tietoihin (ei sadetta, lämpötila 13.2 astetta).

Kunnossapito on seurannut ajoradan kuntoa ja tilannut valuasfalttipaikkauksen paikalle heti kuopan havaittuaan. Pinnoitteen purkauma ei kaupungin näkemyksen mukaan ole muodostanut sellaista vaaraa, ettei katualueen kunnon voitaisi sen vuoksi katsoa täyttäneen II-hoitoluokan ajoradalle asetettavia tyydyttävän tason vaatimuksia myös ennen korjauksen suorittamista.

Nauvontien liikennemääräksi on viimeisimmässä mittauksessa (v. 2016) laskettu 3 660 autoa vuorokaudessa (= vuoden keskimääräinen arkivuorokausiliikenne, KAVL). Kohtalaisen suuresta liikenteen määrästä huolimatta kuopasta ei ole tullut kaupungille ilmoituksia ennen hakijan vahinkoa, mikä osoittaa, että kuoppa on ollut huolellisuutta noudattaen väistettävissä. Kadun kuntoa on tarkkailtu säännöllisesti ja kuoppa on havaittu ennen vahinkoa kaupungin toimesta. Korjaus on tilattu välittömästi kun vaurio on huomattu. Kaupunki katsoo toimineensa kunnossapidon osalta huolellisesti ja kunnossapitolain ja sen nojalla annettujen alempien normien mukaisesti.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvolle aiheutuneesta vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1-4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 09 310 24512

kymp.korvausasiat@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. OIkaisuvaatimus 3.12.2021
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Oikaisuvaatimus 3.12.2021, saate
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.