Vahingonkorvaus, autovaurio, 18.8.2021, Ilkantie

HEL 2021-010528
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 218
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 21.9.2021 esittänyt kaupungille 115,41 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvon pohjamuovi vaurioitui 18.8.2021 klo 16 osoitteessa Ilkantie. Hakijan kertoman mukaan sadevesikaivon kansi oli ollut pois paikoiltaan keskellä ajorataa. Tapahtuma-aikaan satoi ja tiellä oli ollut runsaasti vettä.

Kadun kunnossapito käsittää ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten
moottoriajoneuvoliikenteen, jalankulun ja polkupyöräilyn, tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon sekä katualueella olevien istutusten, kadun kalusteiden, korokkeiden, suojakaiteiden, liikennemerkkien ja muiden vastaavien laitteiden kunnossapidon.

Vahinkopaikan kunnossapito kuuluu Helsingin kaupungille.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys kunnossapidosta vastaavalta. Vahinkopaikalla on hakijan toimittaman kuvan mukaan ollut rankkasateesta johtuva paikallinen tulva. Vedenpaine voi nostaa tulvimistilanteessa kannen pois paikaltaan. Aiempia ilmoituksia kaivosta ei ole saapunut kaupungille. Katupäivystäjä on mennyt vahinkopaikalle Tieliikennekeskuksen ilmoituksen perusteella. Katupäivystäjän saavuttua paikalle, on kansi jo ollut paikallaan jonkun kolmannen osapuolen toimesta. Vahinkopaikalla sijaitsevassa kaivossa ei ole rakenteellista vikaa, eikä siihen tarvitse kohdistaa mitään kunnossapidollisia toimenpiteitä.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti.

Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai se voidaan evätä, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon. Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004, s.16).

Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Hakijan ajoneuvo on vaurioitunut ajettaessa vesilammikkoon. Hakijan toimittamien valokuvien perusteella vesilammikko on ollut suuri ja syvä. Tieliikennelaki velvoittaa ajoneuvon kuljettaa pitämään ajoneuvon nopeuden sellaisena, että se voidaan pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla. Näin ollen havaitessaan lammikon hakijalla olisi ollut esimerkiksi mahdollisuus pysäyttää ajoneuvo. Vahinkopaikalla on reunakiveykset, joiden avulla suuri vesimäärä on myös ollut havaittavissa. Ajoneuvon kuljettajalla on aina viimekädessä velvollisuus arvioida sitä, että onko matkan jatkaminen turvallista. Vesilammikkoon ajaminen on aina tietoinen riski, jonka johdosta ajoneuvoon voi aiheutua monenlaisia vaurioita.

Edellä esitetyin perustein kaupunki katsoo, ettei ole laiminlyönyt kunnossapidollisia velvollisuuksiaan eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Lisätietojen antaja

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö