Liikennejärjestelyt, yhdistettyjen pyöräteiden ja jalkakäytävien muuttaminen jalkakäytäviksi, esikaupunkialueet

HEL 2021-010691
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 113

Esikaupunkialueiden yhdistettyjen pyöräteiden ja jalkakäytävien muuttaminen jalkakäytäviksi

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö

Päätös

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti, että muutetaan esikaupunkialueiden hiljaisten tonttikatujen yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät jalkakäytäviksi liitteen 1 mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Pyöräliikenteen suunnitteluperiaatteet (Pyöräliikenteen suunnitteluohje, Kaupunkisuunnittelulautakunta 19.4.2016) ovat murroksessa Suomessa. Nykyisin polkupyörää pidetään aiempaa selkeämmin ajoneuvona, jonka paikka etenkin hitaassa kaupunkiliikenteessä on ensisijaisesti ajoradalla muun ajoneuvoliikenteen tapaan. Erillisen kadun varren pyöräliikenteen järjestelyn tarpeen määrittää lähinnä autoliikenteen vilkkaus ja nopeus.

Helsingin pyöräliikenteen verkkoa on toteutettu vuosikymmenten saatossa. Pitkään tapana on ollut pyöräteiden toteuttaminen myös rauhallisille kaduille, vaikka pyöräliikenteen osoittaminen ajoradalle olisi ollut monella tapaa perusteltua.

Helsingin katujen nopeusrajoitusjärjestelmä (Kaupunginhallitus 9.4.2018) toteutettiin maastoon vuonna 2019, jolloin otettiin yhä laajemmin käyttöön 30 km/h ja 40 km/h nopeusrajoituksia. Maltilliset liikennemäärät, matala nopeusrajoitus ja sitä tukeva kadun ulkoasu hillitsevät ajonopeuksia, mitä tukee turvallista ja sujuvaa pyöräilyä ajoradalla. Pyöräliikenteen ja muun ajoneuvoliikenteen tarpeiden yhteensovittaminen viestii tienkäyttäjälle rauhallisesta liikkumisesta. Samalla ratkaisu parantaa jalankulun viihtyisyyttä ja turvallisuutta.

Östersundomia lukuun ottamatta muut esikaupunkialueet kuuluvat katujen kunnossa- ja puhtaanapidon osalta ns. kokonaisvastuuhoidon piiriin. Alueilla joita ei ole otettu kaupungin kokonaisvastuuhoitoon vastaa kiinteistö kohdallaan olevan jalkakäytävän talvikunnossapidosta. Yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän muuttaminen jalkakäytäväksi muuttaa talvikunnossapitovastuita Östersundomin kuudella kadulla siten, että jatkossa jalkakäytävien talvikunnossapitovastuu siirtyy kiinteistöille. Muutos toteutetaan talvikauden 2021-2022 jälkeen, jotta kiinteistöillä on aikaa reagoida muutokseen. Muiden esikaupunkialueiden katujen osalta hoitovastuut säilyvät nykyisellään. Muutos koskee kokonaisuudessaan noin 150:tä katua tai katuosuutta. Muutokset toteutetaan Östersundomia lukuun ottamatta loppusyksyn ja tulevan talven aikana.

Kustannusennuste

Rakennukset ja yleiset alueet, Rakennuttaminen 25 000 euroa

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännössä (16 luku 6 § kohta 1) on liikenne- ja katusuunnittelupäällikön toimivallassa päättää katu- ja muulle yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella merkitykseltään vähäisistä yksittäisistä liikennejärjestelyistä.

Lisätietojen antaja

Jouni Korhonen, johtava liikenneasiantuntija, puhelin: 09 310 37080

jouni.korhonen@hel.fi

Päättäjä

Reetta Putkonen
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö