Hankinta, Kanslian siivouspalvelut, Kaupunginkanslia

HEL 2021-011006
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 233

Kanslian siivouspalvelut, sisäinen kilpailutus

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hyväksyä Palmia Oy:n (2653762-3) tarjouksen neljäksi (4) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Lisäksi hankintaan kuuluu kaksi (2) yhden vuoden optiokautta, joiden käyttöönotosta hankintayksikkö päättää erikseen suoraa hankintaa käyttäen ennen perussopimuskauden päättymistä.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on 2 200 000€ mukaan lukien mahdolliset optiokaudet.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 15.10.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön H055-21/ HEL 2021-011006. Hankinta on kilpailutettu kaupunginkanslian yhteishankintana perustetun siivouspalveluiden dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS, H010-21/ HEL 2021-008058) sisäisenä kilpailutuksena.

Tarjouspyyntö lähetettiin sähköisesti toimittajaportaalin kautta kaikille DPS:ään hyväksytyille toimittajille. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 5.11.2021. Määräaikaan mennessä saapui neljä (4) tarjousta: IC Siivous, Info-Controller Oy, Palmia Oy, LT Siivous Oy, SOL Palvelut Oy.

Tätä hankintasopimusta ei ole jaettu osiin, koska jakaminen tekee sopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjoajien soveltuvuus on tarkastettu DPS:ään hyväksymisen yhteydessä.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Hankittavan palvelun valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta.

Tarjouspyynnön kohdan Hankinnan kohteen kriteerit mukaan hinnan painoarvo oli 70 % ja laadun 30 %.

Laadun arviointikriteereinä olivat:

- haltuunottosuunnitelma, painoarvo 10 pistettä

- tasalaatuisuuden varmistamisen sekä toiminnan kehittämisen suunnitelma, painoarvo 15 pistettä

- kemikaalittoman siivousmenetelmän (Ultra H20-vesi) käyttö, painoarvo 5 pistettä.

Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen sekä perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt Palmia Oy.

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Lisätietojen antaja

Mari Paananen, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 73043

mari.paananen@hel.fi

Päättäjä

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Taru Wickström
henkilöstöpäällikkö