Poikkeaminen, Vartiokylä, Rusthollarintie 15a, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2021-013055
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 4

Vartiokylä, Rusthollarintie 15 a, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 45. kaupunginosan (Vartiokylä, Puotila) Puotilan leikkimäen puistoa (osoitteessa Rusthollarintie 15 a) koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 4550 seuraavasti:

  • Leikkipuistorakennus (enintään 350 k-m²) toteutetaan puistoalueelle, jossa voimassa olevan asemakaavan mukaan ei ole rakennusoikeutta eikä rakennusalaa.

Maksu

1 297 euroa

Hakija

Helsingin kaupunki, Kaupunkiympäristön toimiala, RYA, Tilat-palvelu

Rakennuspaikka

45. kaupunginosassa (Vartiokylä, Puotila) osa Puotilan leikkimäen puistoa (osoitteessa Rusthollarintie 15 a)

Hakemus

Hakija hakee lupaa nykyisen leikkipuistorakennuksen korvaavan uuden leikkipuistorakennuksen (enintään 350 k-m²) rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 4550 siten, että rakennus toteutetaan puistoalueelle, jossa voimassa olevan asemakaavan mukaan ei ole rakennusoikeutta eikä rakennusalaa.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 29.7.1959 vahvistettu asemakaava nro 4550. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on puistoa.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi A3.

Suunnitellun uudisrakennuksen paikalla on pääosin 1980-luvulla valmistunut, yksikerroksinen, puurakenteinen leikkipuistorakennus (324 k­m²), joka on hakijan mukaan todettu huonokuntoiseksi ja sisäilmaongelmaiseksi.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (29.11.2021). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia saatiin 1 kpl. Muistutuksessa esitettiin huomautuksia ja kysymyksiä purkamisen perusteista, rakennuksen koosta, rakennuksessa nykyisin järjestettävästä toiminnasta ja sen jatkuvuudesta, palvelutasosta ja rakennuksen käyttäjien kuulemisesta.

Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetusta muistutuksesta. Hakija ilmoittaa vastineessaan seuraavaa:

”Vanha leikkipuistorakennus on pääosin toteutettu vuonna 1981, pieni laajennus vuonna 2001.Hyvän kiinteistönpidon periaatteen mukaisesti rakennuksen vesikatto on aina pidettävä moitteettomassa kunnossa, koska yläpohjan vuodot johtavat nopeasti vakaviin sisäilma- ja homeongelmiin. Vuonna 2019 tehdyn kuntoarvion mukaan rakennuksessa on havaittu sisäilmaongelmia.

Rakennus on pääosin välttävässä kunnossa (vanha osa), pienen laajennusosan osalta tyydyttävässä kunnossa. Laaja peruskorjaus vaatisi mm. rakenteellisia parannuksia ja talotekniikan täyttä uusimista. Kuntoarviossa esitetään nykyisen rakennuksen korvaamista uudella. Uudisrakentamisella varmennetaan terveelliset ja turvalliset tilat kaikille käyttäjille.

Kasvatuksen- ja koulutuksen toimialan tavoitteena on korvata vanhoja leikkipuistorakennuksia tyyppimallisilla uudisrakennuksilla, joiden tilaohjelmat ovat toisiaan vastaavia eri toimipisteissä.

Moduulirakenteinen uudisrakennus toteutetaan kuivissa sisätiloissa ja pystytetään nopeasti rakennuspaikalla - aiheuttaen pienimmän haitan ja lyhyimmän mahdollisen katkoksen leikkipuiston täysipainoiselle toiminnalle.

Kaupunki pyrkii järjestämään tarpeen mukaiset ja tilatehokkaat toimitilat palveluille. Toimitilastrategian mukaisesti tiloja vuokrataan alueen asukkaille ja muille toimijoille.”

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska leikkipuistorakennuksen sijoittuminen Puotilan leikkimäen puistoon tukee leikkipuiston toimintaa ja sopii kooltaan ja luonteeltaan puistomiljööseen. Toiminta ja nykyinen rakennus ovat vakiintuneet paikalle jo noin kolmen vuosikymmenen ajan. Hakemuksen mukaan uusi rakennus sijoittuu nykyisen, purettavan rakennuksen paikalle ja vastaa kooltaan nykyistä rakennusta tai on sitä pienempi.

Poikkeamisen erityisiä syitä ovat alueen tarkoituksenmukainen käyttö ja alueelle tarpeellisen palvelutason säilyttäminen.

Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2022, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Lisätietojen antaja

Mikko Näveri, johtava arkkitehti, puhelin: 09 310 37331

mikko.naveri@hel.fi

Päättäjä

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja