Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Hankinta, neuvolatoiminnan ja sosiaalialueen chatbot-toteutus, Oy IBM Finland Ab

HEL 2021-013059
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 62
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Neuvolatoiminnan ja sosiaalialueen chatbot-toteutuksen hankinta

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia ja tilata Oy IBM Finland Ab:ltä (0195876-3) sovelluspalvelun, johon kuuluvat Helsingin kaupungin neuvolatoiminnan chatbotin ja sosiaalialueen kolmen eri chatbotin kehittäminen. Chatbotit perustuvat IBM Watson Assistant teknologiaan ja kehitystyö tehdään Oy IBM Finland Ab:n pilviympäristössä.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo neljän vuoden ajalle on 301 328 euroa.

Päätöksen perustelut

Hankinta perustuu Helsingin kaupunginkanslian ja Oy IBM Finland Ab:n solmimaan pääsopimukseen HEL 2020-004731, Chatbot ja sitä koskevat ylläpito-, asiantuntija- ja kehityspalvelut, ja toimittajan tekemiin työmääräarvioihin. Neuvolatoiminnan chatbotin kehittämistyön työmääräarvio on 103 892 euroa ja sosiaalialueen kolmen eri chatbotin kehittämistyön työmääräarvio on 180 275 euroa. Työmääräarviot perustuvat toimittajan pilviympäristössä tehtyyn kehitykseen ja toimittajan ja Helsingin kaupungin välillä keskusteltuihin rajauksiin. Arvioituihin kokonaiskustannuksiin lisätään käyttömaksu (lisenssimaksu) 89,38 euroa/kuukausi/chatbot, yhteensä 357,52 euroa/kuukausi. Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo neljän vuoden ajalle on 301 328 euroa.

Sovelluspalvelusta on tehty kaksi sovelluspalvelun tilaussopimusta, jotka astuvat voimaan, kun Helsingin kaupunki on lähettänyt toimittajalle tilauksen palvelukuvausten ja työmääräarvioiden perusteella. Sovelluspalvelun tilaussopimuksiin sovelletaan pääsopimuksen HEL 2020-004731 ehtoja, mutta yksittäisistä pääsopimuksen ehdoista voidaan poiketa tekemällä poikkeus tilaussopimukseen. Tilaussopimukset koskevat neuvolatoiminnan ja sosiaalialueen chatbottien kehittämistä.

Käyttöönoton kustannukset laskutetaan kuukausittain toteutuneiden työtuntien perusteella. Käyttömaksu (lisenssimaksu) laskutetaan kuukausittain jälkikäteen. Hinnat ovat kiinteät koko neljän vuoden määräaikaisen sopimuskauden ajan. Hankinnan kertaluonteiset kustannukset maksetaan sosiaali- ja terveystoimialan atk-investointimäärärahoista ”asiakaslähtöinen ketterä digitaalisten palvelujen kehittäminen” -hankkeelta. Hankinnan jatkuvien palvelujen kustannukset maksetaan sosiaali- ja terveystoimialan atk-käyttötalouden määrärahoista.

Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 30.3.2021 § 76.

Lisätietojen antaja

Paula Meisalo, tietojenkäsittelyn suunnittelija, puhelin: 09 310 75449

paula.meisalo@hel.fi

Päättäjä

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö