Vahingonkorvaus, esinevahinko 16.11.2021, Mörssärinaukion ryhmäkoti, Lavettitie 11

HEL 2021-013337
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 46
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus rikkoutuneesta puhelimesta

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö päätti hylätä ohjaaja ********** hakemuksen saada korvausta 15.11.2021 Mörssärinaukion ryhmäkodissa rikkoutuneesta puhelimesta.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvauslain 3 luvun 1 §:n mukaan työnantaja on velvollinen korvaamaan vahingon, jonka työntekijä virheellään tai laiminlyönnillään työssä aiheuttaa. Virheellisellä teolla tai laiminlyönnillä ja esinevahingolla on oltava syy-yhteys.

Korvaushakemuksessa hakija vaatii sosiaali- ja terveystoimialaa korvaamaan 350,00 euroa hänen 15.11.2021 Mörssärinaukion ryhmäkodissa rikkoutuneesta puhelimestaan.

Hakijan selvityksen mukaan hän oli ollut vahingon tapahtuessa yövuorossa. Ryhmäkodin asukkaat olivat olleet pääsääntöisesti nukkumassa asunnoillaan. Hakijan puhelin oli ollut toimiston pöydällä, kun asukas oli juossut toimistoon ja ottanut puhelimen käteensä. Asukas oli tiputtanut hakijan puhelimen, jolloin puhelimen näyttö oli rikkoutunut. Hakija vaatii korvaamaan puhelimen näytön korjauksen hinnan, 350 euroa.

Tapahtuma-aikaisen johtavan ohjaajan selvityksen mukaan ryhmäkodissa on yövuorossa yksi työntekijä ja henkilökunnan taukotilan oven on oltava tällöin auki. Vahingon tapahtuessa asukas on tullut yllättäen omasta huoneestaan eikä tilanne ole ollut ennakoitavissa. Nykyiseltä johtavalta ohjaajalta puhelimitse 27.4.2022 saadun selvityksen mukaan työntekijöiltä ei ole kielletty oman puhelimen käyttöä työpaikalla. Taukotilan oven on oltava auki, jotta tiedetään mitä tilan ulkopuolella tapahtuu. Osastolla on työntekijöiden käytössä yksi puhelin. Johtavan ohjaajan mukaan työntekijät ovat joutuneet käyttämään omaa puhelintaan yhteydenpidossa, jos ovat lähteneet osastolta.

Asiassa ei ole esitetty sellaisia tietoja tai sellaista näyttöä, jonka perusteella voitaisiin todeta, että hakijalle sattunut vahinkotapahtuma olisi johtunut Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan työntekijän virheestä tai laiminlyönnistä.

Selvitysten mukaan työntekijän ei ole ollut välttämätöntä käyttää työpaikalla henkilökohtaista puhelintaan. Yövuorossa on yksi työntekijä, joten hakijalla on ollut mahdollisuus tarvittaessa käyttää osaston puhelinta. Taukotilan ovi on pidettävä avoinna, joten asukkailla on mahdollisuus tulla tilaan, vaikka se ei olisikaan sallittua. Henkilökohtaista puhelinta on käytetty taukotilassa omalla vastuulla, joten sosiaali- ja terveystoimiala ei ole korvausvelvollinen.

Päätöksenteon tuen päällikön toimivalta päättää vahingonkorvauksesta perustuu sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätökseen 23.8.2018 § 121.

Lisätietojen antaja

Jenni Elonen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 21157

jenni.elonen@hel.fi

Päättäjä

Lyyti Harju
vs. yksikön päällikkö

Liitteet (pdf)

1. Vahingonkorvausvaatimus 16.11.2021
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.