Testisisältö

Vahingonkorvaus, autovaurio, 19.11.2021, Pieksupolku kääntöpaikka

HEL 2021-013712
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 19
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on 1.12.2021 esittänyt kaupungille vielä erittelemättömän suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui sateen nostamaan kaivon kanteen 19.11.2021 klo 16.30 liityttäessä Pieksupolun kääntöpaikalla hiekkatieltä ajoradalle.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Pääkadun ja erittäin vilkkaan liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä ei ole vaurioita yksittäisiä viivahalkeamia lukuun ottamatta ja urasyvyys on vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen kevyen liikenteen väylän (III-luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita.

Pieksupolku on tonttikatu ja luokiteltu III-luokkaan kunnossapidon suhteen.

Foreca on mitannut 19.11.2021 sateita Helsinki-Vantaalla 2 mm ja Kaisaniemessä 1,2 mm. Sadetta on mitattu vasta vahingon jälkeen vahinkopäivänä. Edeltävänä päivänä sadetta on mitattu 2,3 mm molemmissa mittauspisteissä. Tällainen sademäärä ei riitä nostamaan kaivon kantta paikoiltaan.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahingon aiheuttanut kaivo sijaitsee jalkakäytävän reunassa ajoradan puolella kääntöpaikalla. Kaivo on ehjä ja normaalikuntoinen, siinä ei ole rakenteellisia vaurioita, eikä sille ole tarpeen tehdä kunnossapidollisia toimenpiteitä. Vahingon aiheuttanut avoinna ollut kaivon kansi on irronnut paikoiltaan tuntemattomasta syystä. Siitä, kuka kannen on asettanut takaisin paikoilleen, ei kaupungilla ole tietoa.

Hakija kertoo liittyneensä kääntöpaikalle hiekkapäällysteiseltä kevyen liikenteen väylältä. Korkeusero saattaa aina kanttikiven ylityksessä olla suurikin. Ajoradan ulkopuolella ajettaessa ja liityttäessä ajoradalle tulee noudattaa erityistä varovaisuutta. Kyseisellä kohtaa hakijan toimittamissa kuvissakin näkyy, että aiemmin paikalla on tehty paikkauksia jalkakäytävän reunaan joten jalkakäytävän ja ajoradan välisessä korossa on eroa.

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Vaikka kaupunki on lähtökohtaisesti vastuussa katujen kunnossa- ja puhtaanapidosta, tieliikennelain mukaan vastuu tiellä olevan esineen poistamisesta on myös tienkäyttäjillä. Tieliikennelain mukaan tielle ei saa panna eikä jättää mitään, mikä voi vaarantaa tai haitata liikennettä. Jos tielle on joutunut este, jota ei voida heti poistaa, tienkäyttäjän on merkitsemällä tai muulla tavoin kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomio esteeseen, kunnes se on saatu poistettua. Jos tiellä on este, josta saattaa aiheutua vakava vaara liikenteelle, esteestä on mahdollisuuksien mukaan lisäksi ilmoitettava hätäkeskukseen. Edellä kuvatut tieliikennelain velvoitteet ovat koskeneet myös muita esteen ohi ajaneita. Yhtään ilmoitusta ei kaupungille ole tullut ennen hakijan vahingonkorvausvaatimusta.

Vahingon aiheuttanut kaivo vahinkopaikalla on tuntemattomasta syystä ollut avoinna vahingon tapahtuma-aikaan. Kaupunki on saanut tiedon avoinna olleesta kaivosta vasta hakijan vaatimuksen saavuttua. Muita ilmoituksia kyseisestä kaivosta ei kaupungille ole tullut. Koska kaivo on ehjä ja hyväkuntoinen, ei vahinko ole ollut kaupungin toimin estettävissä. Vahinkopäivänä mitattu sademäärä ei ole ollut riittävä nostamaan kaivon kantta ylös. Ilkivallan mahdollisuutta ei voida sulkea pois.

Edellä esitetyin perustein vahinko ei ole aiheutunut kaupungin tuottamuksesta tai laiminlyönnistä, joten kaupunki katsoo, ettei ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §, 12 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 30.12.2020 § 53

Lisätietojen antaja

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö