Testisisältö

Hankinta, töhryjen, tarrojen ja luvattomien ilmoitusten poisto sekä pintojen suojaus 2022-2023, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2021-014125
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 56

Töhryjen, tarrojen ja luvattomien ilmoitusten poiston sekä pintojen suojauksen hankinta 2022–2023

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti hyväksyä seuraavat tarjoukset töhrynpoistopalveluista kahdeksi (2) vuodeksi kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

  1. Kantakaupunki ja Lauttasaari: Etelä-Suomen Pesuexpertit Oy
  2. Läntinen: Ionic Group Oy
  3. Itäinen: Länsi-Valu Oy

Lisäksi hankintaan kuuluu enintään kahden (2) vuoden optiokausi, jonka käyttöönotosta hankintayksikkö päättää erikseen suoraa hankintaa käyttäen ennen perussopimuskauden päättymistä.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo 2,6 miljoonaa euroa.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset otteet rikosrekisteristä ja muut selvitykset. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan hankintaa koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 14.12.2021 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2021-014125. Hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 17.12.2021 sähköisessä HILMA- ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 13.1.2022 Määräaikaan mennessä saapui 10 tarjousta:

  • Delete Finland Oy-Puhdistuspalvelut
  • Etelä-Suomen Pesuexpertit Oy
  • HP-Pesu Oy
  • Ionic Group Oy
  • Korkea Tekniikka Oy
  • Länsi-Valu Oy
  • PR-Clean Oy
  • Rata ja Talohuolto RTH Oy
  • TC Kiinteistöturva Oy
  • Vantaan Painepesu Oy

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnön kohdassa ”Tarjouspyynnön muut ehdot” ja ESPD-lomake on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat edellytykset on tarkastettu lukuun ottamatta pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastetaan päätöksenteon jälkeen ennen mahdollisen sopimuksen tekemistä tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden ja muiden selvitysten perusteella.

Tarjoajilta pyydettiin täsmennystä tarjouksissa olleista epäselvyyksistä.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Hankinnan jako osiin

Töhrynpoistoalan yritykset ovat pääasiassa mikroyrityksiä, pieniä tai keskisuuria yrityksiä, jonka perusteella hankinta on jaettu kolmeen osa-alueeseen. Tarjouspyynnön mukaisesti kaikille kolmelle osa-alueelle valitaan eri palveluntuottaja, jotka tilaajan asettamien tarjoajan soveltuvuutta koskevien vaatimusten täyttävistä tarjouksista saavat hinta-laatusuhteeltaan eniten pisteitä.

Kokonaistaloudellisesti hinta-laatusuhteeltaan eniten pisteitä saaneen tarjouksen antanut palveluntuottaja valitaan tarjouksessaan ilmoittamaansa ensisijaisesti haluamaansa osa-alueeseen.

Kokonaistaloudellisesti hinta-laatusuhteeltaan toiseksi eniten pisteitä saaneen tarjouksen antanut palveluntuottaja valitaan tarjouksessaan ilmoittamansa ensisijaisesti haluamansa osa-alueeseen. Mikäli se on jo varattu ensimmäiselle palveluntuottajalle, palveluntuottaja valitaan tarjouksessaan ilmoittamansa toissijaisesti haluamansa osa-alueeseen.

Kokonaistaloudellisesti hinta-laatusuhteeltaan kolmanneksi eniten pisteitä saaneen tarjouksen antanut palveluntuottaja valitaan jäljelle olevaan osa-alueeseen.

Tarjousten vertailu

Hankittavien palveluiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hintaa 80% ja laatua 20%. Hankittaville palveluille on asetettu vähimmäisvaatimuksina laadullisia vaatimuksia, jotka tarjottavien palveluiden on pitänyt täyttää.

Hintakriteerinä käytettiin puhdistusyksikön tuntihintaa kahdella työntekijällä, mistä halvimman hinnan antaneelle tarjoajalle annettiin 75 pistettä, sekä suojauksen lisähinta/neliömetri, mistä halvimman hinnan antaneelle tarjoajalle annettiin 5 pistettä.

Laatukriteereinä käytettiin:

  • 8 pistettä yrityksen aikaisemmasta kokemusta erilaisista töhrynpoistokohteista, joista
    • 2 pistettä julkisista kiinteistöistä/rakennuksista
    • 2 pistettä silloista ja meluaidoista
    • 2 pistettä sähkökaappeista ja muuntamoista
    • 2 pistettä puisto- ja viheralueiden kalusteista
  • 1 piste työllistämisehdon täyttämisestä sopimuskauden aikana
  • 0-5 pistettä parhaasta vaihtoehtoisesta puhdistusmenetelmästä, joka kuormittaa vähemmän ympäristöä, verrattuna vaadittavaan kemialliseen painepesumenetelmään
    • 1 piste
      • vahingoittaa pintoja,
      • pölyhaittoja työn aikana
      • jätettä puhdistusaineesta
      • jätettä töhrymaaleista
    • 2 pistettä
      • vahingoittaa hiukan pintoja
      • pölyhaittoja työn aikana
      • jätettä puhdistusaineesta
      • jätettä töhrymaaleista
    • 3 pistettä
      • vahingoittaa hiukan pintoja
      • ei juuri pölyhaittoja
      • puhdistusaine liukenee veteen
      • jätettä töhrymaaleista
    • 4 pistettä
      • ei vahingoita pintoja
      • ei pölyhaittoja
      • puhdistusaine höyrystyy
      • jätettä töhrymaaleista
    • 5 pistettä
      • ei vahingoita pintoja
      • ei pölyhaittoja
      • puhdistusaine imetään alipaineella säiliöön, jossa se suodatetaan ja käytetään uudestaan
      • töhrymaalit imetään alipaineella säiliön suodattimeen
  • 0-4 pistettä lisäkalusteista, joka selvästi parantavat tarjoajan mahdollisuuksia hoitaa erilaisia puhdistuskohteita, joista
    • 1 pistettä pienellä lisäkalustolle
    • 2 pistettä suuremmalle lisäkalustolle, esimerkiksi puhdistuskalustolle peräkärryissä, sekä vaaditun kahden puhdistusauton ylimääräisille puhdistusautoille
    • 4 pistettä merikohteiden puhdistusmahdollisuudelle, jolloin pystyttäisiin palveluntuottajan kalustolla hoitamaan meren ylittäviä siltoja sekä saarikohteita
  • 0-2 pistettä henkilökunnan koulutuksista ja pätevyyksistä
    • jokaisesta koulutuksesta, joka parantaa työn laatua tai turvallista työntekoa annettiin 1 piste, kuitenkin yhteensä enintään 2 pistettä.

Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen ja perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (11.5.2021 § 248) mukaan teknisellä johtajalla on hankintavaltuudet enintään 3 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Tekninen johtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Lisätietojen antaja

Jörgen Andreasen, projekti-insinööri, puhelin: 09 310 39735

jorgen.andreasen@hel.fi

Päättäjä

Kari Pudas
tekninen johtaja

Liitteet (pdf)

1. Vertailutaulukko, HEL 2021-014125
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.