Hankinta, DPS, paikkatietoasiantuntijapalvelut, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2022-000475
§ 5

Paikkatietoasiantuntijapalveluiden dynaamisen hankintajärjestelmän perustaminen

Asiakkuusjohtaja

Päätös

Asiakkuusjohtaja päätti perustaa dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS) paikkatietoasiantuntijapalveluiden hankintaan. Päätökset osallistumishakemuksen jättäneiden yritysten hyväksymisestä tai hylkäämisestä järjestelmään tehdään erikseen.

Tämä dynaaminen hankintajärjestelmä on voimassa kaksi vuotta (24 kk), ellei hankintayksikkö lyhennä tai pidennä dynaamisen hankintajärjestelmän kestoa. Dynaamisen hankintajärjestelmän arvioitu ennakoitu arvo kahden vuoden ajalle on 300 000 euroa (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Dynaaminen hankintajärjestelmä perustetaan kaupunkiympäristön toimialan käyttöön, jonka kohteena on paikkatietoasiantuntijapalveluiden hankinnat KYMP & Kaupunkimalli-projektiin.

Dynaamisella hankintajärjestelmällä tarkoitetaan täysin sähköistä hankintamenettelyä, joka on avoin kaikille soveltuvuusehdot täyttäville toimittajille koko kestonsa ajan. Dynaaminen hankintajärjestelmä on kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa dynaaminen hankintajärjestelmä perustetaan julkaistavalla hankintailmoituksella ja toisessa vaiheessa hankintoja kilpailutetaan järjestelmän sisällä.

Hankintailmoituksessa määritellään toimittajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset. Järjestelmään hyväksytään toimittajiksi kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät ehdokkaat. Järjestelmään hyväksyttyjen toimittajien kanssa tehdään pääsopimukset, jossa sovitaan tämän dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisissä kilpailutuksissa käytettävistä yleisistä ehdoista.

Päätösvalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 11.5.2021 § 248 mukaan asiakkuusjohtajalla on hankintavaltuudet päättää hankinnoista enintään 500 000 euroon saakka. Asiakkuusjohtaja on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Lisätietojen antaja

Alexandra Ora, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 23792

alexandra.ora@hel.fi

Päättäjä

Mari Randell
asiakkuusjohtaja