Tupakointikielto, Hilparipolku 3, Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy / Hilparipolku 3

HEL 2022-000928
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 79

Päätös Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy Hilparipolku 3:n tupakointikieltohakemukseen

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristöterveysyksikön päällikkö päätti määrätä tupakkalain (549/2016) 79 §:n mukaisen tupakointikiellon Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy Hilparipolku 3:n huoneistoparvekkeille ja huoneistopihoille.

Ympäristöterveysyksikön päällikkö hylkää hakemuksen siltä osin kuin siinä on haettu tupakointikieltoa asuntoyhteisön yhteisessä käytössä oleville ulkotiloille.

Päätöksen voimassaoloaika

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätökseen velvoitetut

Ympäristöterveysyksikön päällikön antama määräys annetaan osoitteessa Hilparipolku 3, 00940 Helsinki, kaikkien huoneistojen haltijoille. Huoneiston haltija vastaa siitä, että hänen huoneistossaan noudatetaan ympäristöterveysyksikön päällikön antamaa määräystä.

Hakemus

Hakemus on saapunut viranomaiselle 25.1.2022.

Hakemuksen tekijä

Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy / Hilparipolku 3
Y-tunnus 0787027-9

Hakemuksen sisältö

Hakemus koskee Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy Hilparipolku 3:n tupakointikiellon hakemista kaikille huoneistoparvekkeille ja huoneistopihoille sekä rakennusten sisäänkäyntien ja rakennusten ilmanottoaukkojen läheisyyteen osoitteessa Hilparipolku 3, 00940 Helsinki.

Kuuleminen

Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy Hilparipolku 3 on kuullut huoneistojen haltijoita tupakkalain 79 §:n mukaisesti. Vastanneista osa vastusti tupakointikieltoa. Vastustajat perustelivat kantaansa muun muassa sillä, että omalla pihalla pitää saada tupakoida, tupakointi kuuluu yksilönvapauteen, tupakointikiellosta aiheutuu liiallisia rajoituksia.

Ympäristöpalvelut on kuullut hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti kaikkia tilojen haltijoita (omistaja/vuokraoikeuden tai muun vastaavan perusteella tiloja hallitseva). Kuulemisesta on ilmoitettu viranomaisen verkkosivuilla 1.9.2022. Kuuleminen järjestettiin yleistiedoksiantona, koska kuultavia oli yli 30. Ympäristöpalveluiden kuulemiseen saapui määräaikaan mennessä yksi puoltava vastine.

Päätöksen perustelut

Tupakkalain 79 §:n 1 momentin mukaan asuntoyhteisö voi hakea kunnalta tupakointikiellon määräämistä asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille, huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin ja huoneistojen sisätiloihin.

Tupakkalain 79 §:n 2 momentin mukaan kunnan on määrättävä tupakointikielto hakemuksessa tarkoitettuihin tiloihin, jos tiloista voi niiden rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin.

Valtioneuvoston tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön antaman asetuksen (601/2016) 4 a §:ssä on säädetty siitä, mitä selvityksiä ja liitteitä asuntoyhteisön tupakointikieltoa koskevassa hakemuksessa on oltava.

Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy Hilparipolku 3:n asuinkiinteistöön kuuluu viisi kaksikerroksista luhtitalorakennusta ja yksikerroksinen asuinrakennus. Rakennukset ovat valmistuneet 1992. Kaksikerroksisiin rakennuksiin kuuluu huoneistopiha ja huoneistoparveke. Yksikerroksiseen rakennukseen kuuluu yksi huoneisto, jossa on huoneistopiha. Kaksikerroksisten rakennusten huoneistoparvekkeet ja huoneistopihat sijaitsevat vierekkäin. Rakennusten ilmanvaihtojärjestelmänä on koneellinen poistoilmanvaihto. Huoneistojen korvausilma-aukot sijaitsevat rakennusten julkisivuilla.

Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy Hilparipolku 3:n huoneistoihin kuuluvat parvekkeet ja huoneistopihat sijaitsevat niin, että tupakansavun on mahdollista kulkeutua parvekkeilta ja pihoilta toisille tai korvausilman mukana asuntoihin.

Ympäristöpalvelut ei määrää tupakointikieltoa asuntoyhteisön yhteisessä käytössä oleville ulkotiloille, koska tupakkalain 79 §:n mukaan kunta voi määrätä kiellon vain huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin. Taloyhtiö voi itse tupakkalain 78 §:n nojalla siinä tarkoitetuissa tilanteissa määrätä tupakointikiellon hallinnassaan oleville alueille. Hakemus on siten tältä osin hylättävä.

Ympäristöterveysyksikön päällikön päätös perustuu tupakkalakiin, jota säädettäessä on otettu huomioon se, että kiellolla puututaan henkilön itsemääräämisoikeuteen, henkilökohtaiseen vapauteen ja yksityiselämän suojaan.

Ympäristöterveysyksikön päällikkö katsoo, ettei kuulemiseen tullut sellaisia vastustavia kannanottoja, joilla olisi vaikutusta tupakointikieltopäätökseen.

Sovelletut säännökset

Tupakkalaki (549/2016) 78, 79, 90 ja 106 §

Valtioneuvoston asetus tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön (601/2016) 4 a §

Hallintolaki (434/2003) 34 ja 62 §

Toimivaltaperuste

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt toimivaltansa tupakkalain 79 §:n mukaisten päätösten antamisesta ympäristöterveysyksikön päällikölle.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Tupakointikieltohakemus, asukaskokouspöytäkirja, asukasluettelo, yhtiön kuulemismenettely ja vastineet yhtiön kuulemiseen, julkisivu- ja pohjapiirustukset, kirjallinen selvitys tupakansavun kulkeutumisen mahdollisuuksista, viranomaisen kuuleminen ja viranomaisen tiedoksianto kuulemisesta.

Hakemuksen käsittelymaksu

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan vahvistaman taksan (ympäristö- ja lupajaosto 11.11.2021, § 229) perusteella hakemuksen käsittelystä peritään 600 euron maksu. Lasku toimitetaan hakijalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi hakijalle ja tilojen haltijoille hallintolain 62 §:n mukaisena yleistiedoksiantona viranomaisen verkkosivuilla, koska vastaanottajia on yli 30.

Lisätietojen antaja

Jari Mattila, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 38580

jari.mattila@hel.fi

Päättäjä

Päivi Vepsäläinen
vs. yksikön päällikkö