Virkasuhteen täyttäminen, Botby grundskola, saksan kielen tuntiopettaja, työavain KASKO-04-542-21

HEL 2022-001085
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 46

Anställning av timlärare i tyska tillsvidare, arbetsnummer KASKO-04-542-21

Ruotsinkielisen perusopetuksen päällikkö

Beslut

Chefen för den grundläggande utbildningen beslutade att anställa

**********

som timlärare i tyska vid Helsingfors stad med placering i Botby grundskola från 1.8.2022.

Som första reserv anställs

**********

Anställningen är villkorlig till dess att den som väljs till tjänsten har uppvisat ett straffregisterutdrag (lagen om kontroll av brottslig bakgrund hos personer som arbetar med barn 504/2002) och företagshälsovårdens intyg över sin lämplighet för tjänsten. Företagshälsovårdens intyg ska vara rektorn till påseende en månad efter att beslutet delgetts.

Lönen bestäms enligt UKTA. En prövotid om sex (6) månader fastställs för den som väljs till tjänsten.

Beslutsmotivering

Enligt sektorchefens delegeringsbeslut (20.11.2019, § 100) är det chefen för den grundläggande utbildningen som anställer ordinarie lärare.

Timlärare i tyska ledigförklarades under tiden 09.01.2022 - 24.1.2022 i Helsingfors stads rekryteringskanaler. Tjänsten är placerad i Botby grundskola

När ansökningstiden hade gått ut hade 8 personer sökt tjänsten. Av sökandena uppfyller 4 behörighetskraven i förordningen om behörighetsvillkoren för personal inom undervisningsväsendet (986/1998). Vid val av tjänsteinnehavare bör man utöver behörighetsvillkoren ta i betraktande de allmänna utnämningsgrunderna för offentliga tjänster som enligt § 125 i Finlands grundlag är skicklighet, förmåga och beprövad medborgerlig dygd. Sökandena har getts möjlighet att enligt § 22 i förvaltningslagen komplettera sin ansökan.

Förutom de formella behörighetskraven framhölls att den växande huvudstaden behöver medarbetare som har spetskompetens inom utbildning. Vi utvecklar ständigt pedagogiken och verksamhetskulturen och använder effektivt hela staden som lärmiljö. Vi värdesätter varje individ och stöder såväl kollaborativt som individuellt lärande som utgår från elevernas styrkor. Hos oss läggs tonvikten på goda interaktionsfärdigheter och samarbetsförmåga. Den digitala tekniken utnyttjas för att möjliggöra och berika ett mångsidigt lärande.

Av de behöriga sökandena intervjuades 4 personer. I intervjun deltog förutom skolans rektor även biträdande rektor.

**********

**********

**********

Beslutsutdrag med anvisningar för begäran om omprövning skickas elektroniskt eller som brev till samtliga sökande.

Lisätietojen antaja

Janika Wagner, rektor, telefon: 09 310 82750

janika.wagner@hel.fi

Päättäjä

Niclas Rönnholm
chefen för den grundläggande utbildningen