Aukioloajat, kaupungintalon ja kaupunginkanslian yleisölle avoimien asiakastilojen poikkeusjärjestelyjen purkaminen, koronavirus-tilanne

HEL 2022-001348
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 29

Kaupungintalon ja kaupunginkanslian yleisölle avoimien asiakastilojen poikkeusjärjestelyjen purkaminen

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö päätti, että kansliapäällikön päätöksellä 13.1.2022 § 7 asetetut Kaupungintalon ja kaupunginkanslian yleisölle avoimien asiakastilojen poikkeusjärjestelyt puretaan. Kaupungin tilat ovat pääsääntöisesti avoinna asiakkaille. Terveysturvallinen asiointi varmistetaan.

Päätöksen perustelut

Kansliapäällikkö päätti 13.1.2021 § 7, että

  • Helsingin kaupungin kirjaamon toiminnot järjestetään 13.1.2022 lukien toistaiseksi sellaisin poikkeusjärjestelyin, että kirjaamon asiakastiloihin ei ole vapaata pääsyä, kuitenkaan poistamatta mahdollisuutta asioida viranomaisessa.
  • Lisäksi kansliapäällikkö päätti sulkea 13.1.2022 lukien toistaiseksi Kaupungintalon ala-aulan sekä kaupunginarkiston käyntiasiakaspalvelun yleisöltä, kuitenkin siten, että Kaupungintalon tapahtumatorilla on mahdollista järjestää virtuaalisia tapahtumia.
  • Edelleen kansliapäällikkö päätti, että Helsingin matkailuneuvontapalvelut on suljettu ainakin 23.1 asti ja Uudet Yritykset - yksikön (NewCoHelsingin) toimitiloissa käynnit on sovittava erikseen. Myös sovittelutoiminta toimii vain ajanvarauksella.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on kumonnut tartuntatautilain 58 g §:n mukaisen tilasulkuja koskevan päätöksen 1.2.2022 lukien. Koska niin sanottuja korkean riskin tilojakaan ei nähdä perustelluksi pitää suljettuina, on kaupungin asiakastilat syytä muutoinkin pääosin avata. Sosiaali- ja terveystoimiala arvioi kuitenkin tilasulkujen tarpeen itsenäisesti.

Kaikissa avoinna olevissa ja avattavissa asiakastiloissa jatketaan toimenpiteitä terveysturvallisen asioinnin varmistamiseksi. Aluehallintovirasto on pitänyt edelleen voimassa tartuntatautilain 58 d §:n mukaisen päätöksen, joka velvoittaa järjestämään tilojen käytön siten, että asiakkaiden ja toimintaan osallistuvien sekä seurueiden lähikontaktin aiheuttamaa koronavirustartunnan riskiä voidaan ehkäistä. Velvoitteen voi täyttää mm. rajoittamalla kävijämääriä, edellyttämällä ajanvarausta tai järjestämällä tilojen käyttöä tai asiakaspaikkojen sijoittelua uudella tavalla.

Kaupungin koronakoordinaatioryhmässä 2.2.2022 käsiteltiin em. tilojen avaamista koskeva linjaus.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää varautumisen toimeenpanosta.

Lisätietojen antaja

Katja Rimpilä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36256

katja.rimpila@hel.fi

Päättäjä

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Antti Peltonen
hallintopäällikkö