Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Hankinta, optio, muuraus- ja rappaustyöt puitejärjestely 2020 - 2021, rakentamispalveluliikelaitos

HEL 2022-002695
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 20

Muuraus- ja rappaustyöt, puitejärjestely, 1. optiovuoden käyttöönotto 1.4.2022 - 31.3.2023

Toimitusjohtaja

Päätös

Staran toimitusjohtaja päätti, että muuraus- ja rappaustöiden puitesopimusta jatketaan ajalle 1.4.2022 – 31.3.2023 seuraavien viiden (5) urakoitsijan kanssa:

  • City-Air Oy
  • Espoon Express Palvelut Oy
  • R&A Maalaus ja Saneeraus Oy
  • Travid Oy
  • Uudenmaan Takuurakenne Oy

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara kilpailutti 19.12.2019 päivätyllä hankintailmoituksella muuraus- ja rappaustöiden hankintaa koskevan sopimuksen 31.3.2022 päättyvälle kaudelle.

Staran johtokunnan päätöksen (27.02.2020 § 17) perusteella puitesopimukset tehtiin City-Air Oy, Espoon Express Palvelut Oy, R&A Maalaus ja Saneeraus Oy, Travid Oy ja Uudenmaan Takuurakenne Oy:n kanssa.

Alkuperäistä sopimusta jatketaan ensimmäisellä optiovuodella ja se on voimassa 31.3.2023 saakka. Muuraus- ja rappaustöiden hankintaa koskevassa hankintailmoituksessa ja puitesopimuksessa on kirjattu, että hankintaan sisältyy mahdollisuus kahteen (1+1) optiovuoteen. Tilaajan on sopimuksen mukaan ilmoitettava optio-oikeuden käyttämisestä kolme (3) kuukautta ennen varsinaisen sopimuksen päättymistä. Hankinnan ennakoidun arvon laskennassa huomioitiin myös optiokaudet. Staran johtokunta valtuutti puitesopimushankintaa koskevassa hankintapäätöksessä toimitusjohtajan tekemään päätöksen optioiden käyttämisestä vuosi kerrallaan. Puitesopimus on toiminut hyvin, joten on kokonaistaloudellisesti edullisinta jatkaa sopimusta ottamalla 1. optiovuosi käyttöön. 1. optiovuoden sopimus on ehdoiltaan alkuperäisen sopimuksen mukainen.

Hankintalain 41 §:n 2 momentin mukaan hankintayksikkö voi tehdä suorahankinnan, kun kyseessä on alkuperäisen toimittajan kanssa tehtävä uusi rakennusurakkasopimus tai palveluhankinta, joka vastaa aikaisemmin tehtyä rakennusurakkaa tai palveluhankintaa. Edellytyksenä on, että alkuperäistä hankintaa koskevassa hankintailmoituksessa on mainittu mahdollisesta myöhemmästä suorahankinnasta ja että lisäpalvelun tai uuden rakennusurakan ennakoitu arvo on otettu huomioon laskettaessa alkuperäisen sopimuksen kokonaisarvoa. Suorahankinta voidaan tehdä enintään kolmen vuoden kuluessa alkuperäisen sopimuksen tekemisestä.

Muuraus- ja rappaustöiden puitesopimukset täyttävät hankintalain
41 §:n mukaiset suorahankintaa koskevat edellytykset. Hankintayksiköllä on siten oikeus jatkaa valittujen puitesopimusyritysten kanssa puitesopimuksia ajalle 1.4.2022 – 31.3.2023.

Yritykset eivät määräaikaan mennessä ilmoittaneet, että ne tarkistaisivat hintojaan, joten sopimusta jatketaan alkuperäisen päätöksen ja sopimuksen mukaisilla sopimusehdoilla ja hinnoilla.

Lisätietojen antaja

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630

kari.haapaniemi@hel.fi

Erna Muraja, hankintainsinööri, puhelin: 09 310 23072

erna.muraja@hel.fi

Päättäjä

Timo Martiskainen
toimitusjohtaja