Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Vahingonkorvaus, autovaurio, 2.3.2022, Rasmuksentie

HEL 2022-003516
Asialla on uudempia käsittelyjä
15. / 34 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 29.8.2022 § 175 (autovaurio)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 29.8.2022 (175 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 29.8.2022 (175 §) päätöksellään hylännyt 2.3.2022 Rasmuksentien ja Rasmuksenkujan risteyksessä tapahtuneeseen ajoneuvon vaurioitumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vaatimuksensa määrältään 65,00 euron vahingonkorvauksesta 2.3.2022 kello 14.42 Rasmuksentien ja Rasmuksenkujan risteyksessä tapahtuneeseen auton vaurioitumiseen liittyen. Hakijan auton etupuskuri ja pohjapanssari vaurioituivat osittain kuoppaan ajamisen seurauksena. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun muassa, että auto ei pudonnut jääkerrokseen muodostuneeseen kuoppaan, kuten yksikön päällikön päätöksessä todetaan, vaan jään peittämään ja jään sortumisen (sulamisen ja sublimoitumisen ansiosta) alla piilossa olleeseen asfalttikuoppaan. Hakija katsoo, että tämä kuoppa olisi varmasti voitu korjata jo ennen lumien tuloa tai vähintäänkin varoittaa kuopasta liikennemerkillä. Lämpötiloilla tai sääolosuhteilla ei hakijan mukaan ole ollut vaikutusta katujen huonoon kuntoon eikä siitä tule vierittää syytä katujen käyttäjien niskoille.

Perustelut

Lautakunta viittasi yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyi yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen pelkkä ajoradalla oleva kuoppa ei yksinään aiheuta kaupungille vahingonkorvausvastuuta silloinkaan, kun siihen osumisesta on aiheutunut yksittäiselle tienkäyttäjälle vahinkoa. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kaupunki on syyllistynyt laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn kunnossapitovastuun osalta. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys. Vahingonkärsijän mahdollinen oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun.

Yksikön päällikön päätöksen perusteluissa on selvitetty sää- ja keliolosuhteita vahinkoajankohtana. Kaupungilla on ollut tuolloin käytössä poikkeuksellisen lumitilanteen vuoksi varautumissuunnitelma 23.2.-16.3.2022. Tällä on ollut vaikutusta esim. siihen, missä ajassa eri kunnossapitoluokkiin kuuluvat kadut on pystytty hoitamaan. Vahinkopaikka on vähäliikenteinen tonttikatu ja se kuuluu hoitoluokkaan III.

Erityisesti kevättalvella lämpötilan ollessa lähellä nollaa ja ajoradan märkä, saattaa isokin kuoppa asfalttipäällysteeseen syntyä tai pieni kuoppa laajentua hyvin nopeasti, jopa muutamassa tunnissa kun kuopan sisälle jäätyvä vesi laajetessaan voimakkaasti hajottaa asfalttia. Tämän lisäksi ajoneuvon pyörä aiheuttaa ajoradan pintaan paineiskun, joka painaa vettä asfaltin rakenteeseen. Lisäksi nastat irrottavat kiviainesta ja bitumia, mikä tekee pinnasta huokoisemman ja lisää veden tunkeutumista asfaltin rakenteeseen. Lämpötilahavaintojen mukaan vahinkoajankohtaa edeltäneen helmikuun 2022 lämpötila oli vaihdellut 0 asteen molemmin puolin pitkin kuukautta, joten olosuhteet olivat olleet päällysteen reikiintymiselle otolliset.

Kuopan muodostuminen tiettyyn paikkaan ei ole yleensä kunnossapidolle ennakoitavissa, ainoastaan ennakoitavaa on, että niitä syntyy tietyissä olosuhteissa ja usein kohtaan, jossa on vesilätäkkö. On huomattava, että kaikkiin ajourassa oleviin lätäköihin ei muodostu kuoppia ja toisaalta lätäköitä on usein niin runsaasti ajoradoilla samaan aikaan, ettei niiden kaikkien tarkastamiseen ole realistisia mahdollisuuksia.

Paikalla olleesta asfaltin kuopasta ei ole tullut ilmoituksia kaupungin palautejärjestelmään myöskään aikaisemmin, ennen lumien tuloa. Vahinkomekanismin puolesta ei ole olennaista, onko kuoppa ollut ajoradan pinnalla olevassa jääkerroksessa vai sen alaisessa asfaltissa.

Talven 2021-2022 keliolosuhteet olivat poikkeukselliset ja ajorata on voinut vahinkoaikaan tilapäisesti alittaa kaupungin laatuvaatimusten tason tehdyistä kunnossapitotoimenpiteistä huolimatta. Kaupunki katsoo, että tilanne ei kuitenkaan ole ollut pitkäaikainen. Saadun selvityksen mukaan kyseisellä III-luokan ajoradalla oli suoritettu höyläystä kuusi päivää aikaisemmin eli 24.2.2022 klo 15.11. Vallinneissa olosuhteissa asfalttipäällysteen hyvinkin nopea reikiintyminen on kuitenkin ollut mahdollista asianmukaisesti suoritetuista kunnossapidon toimenpiteistä huolimatta.

Edellä esitetyillä ja muutoin yksikön päällikön päätöksessä todetuilla perusteilla kaupunki katsoo olosuhteet huomioon ottaen toimineensa asiassa riittävän huolellisesti kunnossapitovastuun osalta eikä siten ole asiassa korvausvelvollinen.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijalle kuoppaan ajamisen seurauksena syntyneestä vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1-4 §

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 09 310 24512

kymp.korvausasiat@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 9.9.2022
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.