Vesilupa, vesihuoltolaitoshakemus Pitkäkosken otsonilaitoksen ohittamiseksi 11.4.-30.11.2022

HEL 2022-003620
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 13

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY) talousvedentoimittamista koskevan olennaisen muutoksen hyväksyminen

Yksikön päällikkö

Päätös

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikkö päätti hyväksyä Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY) vedenpuhdistuslaitoksen talousveden tuotantoa koskevan terveydensuojelulain mukaisen muutoshakemuksen. Hakemus koskee Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen otsonilaitoksen ohittamista 30.11.2022 asti.

Toiminta on järjestetty siten, että terveysvaarojen ehkäisemiseksi ei ole tarpeen asettaa erillisiä määräyksiä.

Asian vireilletulo

Terveydensuojelulain 18 §: n mukainen hakemus on vastaanotettu ympäristöpalveluissa 9.3.2022.

Hakija

Helsingin seudun ympäristöpalvelut –kuntayhtymä (Y-2274241-9), PL 100, 00066 HSY.

Hakemuksen sisältö

Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitosta saneerauksessa uusitaan ja korjataan olemassa olevia rakenteita, uusitaan laitetekniikkaa ja poistetaan kapasiteettia rajoittavia pullonkauloja. Uudistusten myötä laitoksen tuotantokapasiteetti nousee nykyisestä 7000 m3/h tasolle 9000 m3/h. Pitkäkosken laitoksen saneeraus alkoi vuonna 2021 aktiivihiililaitoksen saneerauksella ja nyt saneerauksen kohteena on otsonilaitos. Otsonilaitoksen saneerauksen yhteydessä saneerataan sähkö-, automaatio- ja LVI laitteet. Saneeraustyöt edellyttävät otsonilaitoksen poistamisen tuotantokäytöstä saneerauksen ajaksi.

Otsonoinnin tarkoituksena on talousveden desinfiointi. Prosessivaihe myös parantaa veden hajua ja makua sekä pilkkoo vedessä olevaa orgaanista ainetta siten, että se on paremmin mikrobien käytettävissä aktiivihiilisuodatuksessa.

Hakemuksen mukaan otsonilaitoksen ohituksella ei ole vaikutuksia talousveden laatuun. Ohituksen aikana talousveden mikrobiologinen poistoteho turvataan mm. kloori- ja UV-desinfioinnilla. Aktiivihiilisuodatuksella varmistetaan hajun ja maun sekä orgaanisen aineen poistuminen otsonoinnin ollessa poissa käytöstä.

Otsonilaitoksen ohitusta on suunniteltu HSY:n vedenpuhdistusosastolla huolellisesti. Osana varautumista päivitetään vedenlaadun riskien arviointi sekä vaadittavaa ohjeistusta. Otsonilaitoksen ohitus testataan maaliskuussa 2022.

Laitoksen omavalvonnassa prosesseja seurataan jatkuvatoimisten mittausten avulla ja mittareiden oikeellisuutta laboratorioanalyysein. UV-laitteiden toimivuutta seurataan valvontatutkimusohjelman mukaisesti. Ohituksen aikana talousvedestä määritetään normaalin valvontatutkimusohjelmassa esitetyn omavalvonnan lisäksi haju ja maku.

Hyväksytyn, vuosille 2020–2024 laaditun, valvontatutkimusohjelman lisäksi talous- ja verkostoveden sekä vedenpuhdistusprosessin omavalvontaa on tehostettu liittyen aktiivihiililaitoksen ohituksen seurantaan. Tehostettu valvonta jatkuu kevään ajan.

Otsonilaitoksen käyttökatkoksesta ja sen pituudesta tiedotetaan ennen käyttökatkoksen alkua HSY:n kotisivuilla (www.hsy.fi). Alkutiedotteen lisäksi päivitetään verkkosivuja tarvittaessa urakan edetessä.

HSY on täydentänyt hakemustaan 16.3.2022 ja esittänyt otsonilaitoksen ohituksen jatkamista suoraan koejakson jälkeen. Alkuperäisen suunnitelman mukaan ohituksen koejakson kesto olisi ollut 14.3.2022 – 25.3.2022. Otsonilaitoksen ohittaminen ja aloittaminen ovat työläitä operaatioita. Otsonilaitoksen ohittamisen vaativien töiden suorittaminen useamman kerran kuukauden aikana tuo enemmän riskejä kuin hyvin onnistuneen otsonilaitoksen ohitustilanteen jääminen päälle suunniteltua aikaisemmin.

HSY on tarkentanut hakemustaan 1.4.2022 liittyen Espoon seudun ympäristöterveyden lausuntoon liittyen. Vedenpuhdistusosastolla on tehty riskiarvio otsonilaitoksen ohitukseen liittyen. Myös toimintaohjeita on tarkennettu ja tehty toimintaohje Pitkäkosken laitoksen mahdollisista vedenlaatuhäiriöistä otsonilaitoksen ohituksen ajalle. Haju ja maku määritetään laitokselta lähtevästä vedestä ja verkoston omavalvontanäytteistä. Heterotrofinen pesäkeluku määritetään laitokselta lähtevästä vedestä ja vesitorneista. Heterotrofisen pesäkeluvun ei oleteta kohoavan nyt, kun aktiivihiililaitos on otettu käyttöön.

Kuuleminen

Hakemuksesta on pyydetty lausunto Uudenmaan ELY-keskukselta, Etelä-Suomen aluehallintovirastolta sekä Espoon ja Vantaan terveydensuojeluviranomaisilta 27.3.2022 mennessä.

Etelä-Suomen aluehallintoviraston lausunnossa on todettu, että Aluehallintovirastolla ei ole huomautettavaa haetusta muutoksesta: se on pakollinen välivaihe laitosta saneeratessa. Olemassa oleva vedenkäsittelyprosessi varmistaa ohituksen aikanakin talousvesiasetuksen laatuvaatimukset ja –tavoitteet täyttävän veden tuottamisen ja jakelun. Muutos on huolellisesti suunniteltu ja sen vaikutusten seuranta sekä ennen aiottua ohitusta ja sen aikana on riittävää. Saneerauksen jälkeistä, käyttöönottoon liittyvää veden laadun seurantaa on tarpeen vielä kuvailla. Tiedottamisessa on tärkeää tehdä yhteistyötä terveydensuojeluviranomaisen kanssa.

Espoon seudun ympäristöterveys toteaa lausunnossaan, että Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen otsonilaitoksen ohitukseen liittyen riskienhallinta ja vaadittava ohjeistus on hyvä päivittää tarvittavilta osin ennen hakemuksen hyväksymistä. Hakemuksesta ei selvinnyt, mistä näytteenottopisteistä haju ja maku määritetään. Aktiivihiililaitoksen saneerauksen yhteydessä näytteitä otettiin kuudesta eri verkostopisteestä. Onko tehostettua verkostoseurantaa tarkoitus jatkaa heterotrofisten bakteerien osalta sen jälkeen, kun aktiivihiililaitoksen ohituksen tehostettu valvonta keväällä loppuu? Espoon seudun ympäristöterveydellä ei ole muuta huomautettavaa suunnitellulle Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen otsonilaitoksen ohittamisesta aikavälillä 11.4. – 30.11.2022.

Vantaan kaupungin terveydensuojeluviranomaisella ja ELY-keskuksella ei ollut huomautettavaa haettuun muutokseen.

Päätöksen perustelut

Terveydensuojelulain 18 §:n mukaan talousvettä toimittavan laitoksen on haettava hyväksymistä kunnan terveydensuojeluviranomaiselta, jos vedenottoa tai veden käsittelyä olennaisesti laajennetaan tai muutetaan
tai veden jakelussa tapahtuu talousveden laadun kannalta olennaisia muutoksia.

Hakemus täyttää terveydensuojelulaissa ja sen nojalla annetuissa säädöksissä asetetut vaatimukset.

Päätöksen voimassaolo

Päätös on voimassa 30.11.2022 asti.

Asian käsittelyä koskeva maksu

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston
vahvistaman ympäristöterveydenhuollon taksan
perusteella elintarviketurvallisuusyksikön päällikkö päätti määrätä asian käsittelystä 720 euron maksun (12 h käsittelyaika). Lasku toimitetaan erikseen Helsingin kaupungin talous- ja suunnittelukeskuksen hallintopalvelusta.

Sovelletut oikeusohjeet

Terveydensuojelulaki (763/1994) 18 §, 20 §, 50 §, 56 §
Terveydensuojeluasetus (1280/1994) 7 §, 8 §
Sosiaali- ja terveysministeriön asetus talousveden laatuvaatimuksista ja valvontatutkimuksista (1352/2015) 3a §, 8 §

Lisätietojen antaja

Anni Pakalen, elintarviketarkastaja, puhelin: 09 310 22901

anni.pakalen@hel.fi

Päättäjä

Riikka Åberg
yksikön päällikkö

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 7 k
2. Lupahakemus 8.3.2022, liite 1 Vesihuoltolaitoshakemus Pitkakoski Otsonointi
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 7 k
4. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 7 k
5. Lausunto, Etelä-Suomen Aluehallintovirasto, 15.3.2022
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 7 k
7. Lausunto, ELY-keskus, 25.3.2022
Liitettä ei julkaista internetissä.
8. Lausunto 23.3.2022
Liitettä ei julkaista internetissä.
9. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 7 k
10. Hakemus, täydennys 1.4.2022
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.