Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio, 28.2.2022, Auroran sairaala, Nordenskiöldinkatu 20

HEL 2022-004192
Asialla on uudempia käsittelyjä
10. / 98 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 30.9.2022 § 218 (autovaurio)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 30.9.2022 (218 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 30.9.2022 (218 §) päätöksellään hylännyt 28.2.2022 Auroran sairaalan parkkipaikalla osoitteessa Nordenskiöldinkatu tapahtuneeseen ajoneuvon vaurioitumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessa määrältään 804,39 euron vahingonkorvausvaatimuksensa 28.2.2022 kello 16.00 Auroran sairaalan pihalla olevalla parkkialueella osoitteessa Nordenskiöldinkatu tapahtuneeseen auton vaurioitumiseen liittyen. Hakijan pysäköity auto oli lähtenyt itsestään liukumaan jäisellä, loivahkossa mäessä sijaitsevalla parkkialueella ja liikkunut yli metrin matkan osuen viereen parkkeeratun auton etupyörään, joka oli aiheuttanut hakijan autoon lommon. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun muassa, että Auroran sairaalan piha-aluetta ei ole kahtena viime talvena hoidettu täysin asianmukaisesti ja että hakija oli keskustellut tästä henkilökohtaisesti usean henkilön kanssa. Huonosta talvikunnossapidosta oli hakijan saaman tiedon mukaan reklamoitu kunnossapitoa kaupungin sopimusurakoitsijana hoitavalle Palmialle ennen vahinkoajankohtaa 15.12.2021 ja 24.1.2022. Hakija itse oli informoinut pihan huonosta kunnosta isännöintitiimin päällikköä 3.3.2022. Jäistä parkkipaikkaa ei hakijan mukaan oltu hiekoitettu ainakaan kokonaisuudessaan huolellisesti ja asianmukaisesti, vaikka hiekoituksia olikin tehty. Hakijan vahingon jälkeen alue oli alueen teknisen tiimin toimesta rajattu pois käytöstä.

Perustelut

Lautakunta viittasi yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyi yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen ei pelkkä vahinkotapahtuma yksinään synnytä kaupungin vahingonkorvausvastuuta, vaikka pysäköintialueen liukkaus olisikin ollut vaikuttamassa vahingon aiheutumiseen. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä kiinteistön omistajana arvioidaan sekä vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten että maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) kunnossapitoa koskevien säännösten kautta.

Yksikön päällikön päätös perustuu asiassa saatuihin kunnossapidon selvityksiin. Saadun selvityksen mukaan alueella oli tehty hiekoituksia viimeiset kerrat ennen vahinkoa 26.2.2022 kello 18.00 - 21.00 välisenä aikana sekä 27.2.2022 kello 21.00 - 04.00 välisenä aikana. Runsas lumentulo ja pintojen sulaminen ja uudelleen jäätyminen aiheuttivat erityisesti helmikuun 2022 aikana monin paikoin erityistä hankaluutta kunnossapidolle.

Liukkaudentorjunnalla ei aina voida täysin estää liukkautta jokaisella neliömetrillä, vaikka kunnossapito on ollut asianmukaista. Pysäköintialueella mahdollisia aukkoja hiekoituksessa syntyy väistämättä jo pysäköityjen ajoneuvojen vuoksi. Saadun selvityksen mukaan tässä tapauksessa vahingon syntymistä on edesauttanut myös pysäköintialueen kaltevuus ja lumen sijoitteluun liittyvät haitat. Tieliikennelain 41 § asettaa ajoneuvon kuljettajalle velvollisuuden huolehtia siitä, että pysäytetty tai pysäköity ajoneuvo ei voi lähteä hallitsemattomasti liikkeelle. Tämä edellyttää kuljettajalta varsinkin talven 2022 aikana vallinneissa oloissa kulloistenkin ympäröivien olosuhteiden arviointia, vaikka pysäköiminen tapahtuisikin sallitulle pysäköintipaikalle.

Muita vahingonkorvausvaatimuksia kaupungille ei ole paikalta tullut. Kaupunki on ryhtynyt kesän 2022 aikana parantamistoimenpiteisiin laajentamalla parkkialuetta ja lumenläjityspaikkaa, jotta vastaavien tapahtumien riskiä vähennettäisiin.

Kaupunki katsoo, että vahinkoaikaan vallinneet olosuhteet huomioon ottaen kunnossapidon toimenpiteet oli suoritettu asianmukaisesti ja myös kyseisen pysäköintialueen kunto on täyttänyt vallinneissa olosuhteissa lainsäädännön kunnossapidolle asettamat vaatimukset. Edellä esitetyillä ja muutoin yksikön päällikön päätöksestä ilmenevillä perusteilla kaupunki katsoo, ettei kunnossapitoa ole laiminlyöty eikä kaupungin korvausvastuulle siten ole perustetta.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain tai maankäyttö- ja rakennuslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvolle aiheutuneesta vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) 166 §

Tieliikennelaki (729/2018) 41 §

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 09 310 24512

kymp.korvausasiat@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 7.10.2022
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.