Asemakaavan muutos nro 12912, Vuosaarenlahden pienvenesatama, Vuosaari
Kaupunkiympäristölautakunnan esitys kaupunginhallitukselle, Vuosaarenlahden pienvenesataman tarkistettu asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotus (nro 12912) (a-asia)
Esitysehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta esittää kaupunginhallitukselle
- 12.11.2024 päivätyn ja 20.5.2025 muutetun asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12912 (liite nro 3) hyväksymistä. Asemakaava koskee 54. kaupunginosan (Vuosaari, Uutela) venesatama- ja vesialueita ja asemakaavan muutos koskee 54. kaupunginosan (Vuosaari, Uutela, Niinisaari) korttelia 54321 sekä venesatama-, vesi- ja katualueita.
Lisäksi lautakunta päättää
- ettei ehdotusta aseteta uudelleen nähtäville
- antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet saatuihin lausuntoihin ja muistutuksiin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla:
- ilmoittaa päätöksestään ja vuorovaikutusraportista muodostuvan AKL/MRL 65 §:n mukaisen kunnan perustellun kannanoton niille kaavasta muistutuksen tehneille, jotka ovat ilmoittaneet osoitteensa.
Esittelijän perustelut
Kaavaratkaisun keskeinen sisältö
Asemakaava ja asemakaavan muutos (kaavaratkaisu) koskee Vuosaaren tavarasataman ja Uutelan virkistysalueen välissä sijaitsevaa Vuosaarenlahden pienvenesatamaa, osaa Ruusuniemestä ja ympäröiviä vesialueita. Kaavaratkaisu mahdollistaa pienvenesataman laajennuksen. Tavoitteena on lisätä alueen talvisäilytys- ja laituripaikkoja sekä mahdollistaa alueen merellisten palvelujen kehittyminen ja lisääminen. Kaavaratkaisu on tehty, koska Puotilan venesatamasta poistuu talvisäilytys- ja laituripaikkoja Puotilanrannan uuden asuinalueen rakentumisen myötä. Lisäksi erityisesti talvisäilytyspaikoille arvioidaan olevan Helsingissä entistä suurempi tarve maankäytön muutosten myötä. Alueella on kysyntää myös muille venesatamiin kytkeytyville toiminnoille.
Kaavaratkaisussa on erityisesti pyritty ratkaisemaan se, kuinka venesatama-aluetta kannattaa laajentaa huomioiden pienvenesataman palveluiden kehittyminen, Vuosaaren Sataman tulevat tarpeet sekä alueen läheiset luonnonsuojelulliset arvot. Alueelle on suunniteltu n. 450 uutta venepaikkaa sekä n. 400 uutta talvisäilytyspaikkaa. Uutta toimitilakerrosalaa on 6 150 k-m². Mikäli uudesta toimitilarakentamisesta osa toteutuu venehotellina, saadaan lisäksi n. 400 kpl pääosin moottoriveneille tarkoitettuja talvisäilytyspaikkoja.
Kaavaratkaisulla mahdollistetaan merellisen Helsingin palvelujen kehittyminen. Lisäksi kaavaratkaisun toteuttamisen myötä saadaan itäiseen Helsinkiin uusi lumensulatuspaikka.
Päätökset kaavaratkaisun pohjana
Kaavaratkaisu edesauttaa kaupungin strategisten tavoitteiden toteutumista siten, että kaava-alueella kehitetään merellistä Helsinkiä: varmistetaan että veneille löytyy laituri- ja talvisäilytyspaikkoja jatkossakin paikkojen vähentyessä muualta Helsingistä, kehitetään veneilyn palveluja satama-alueella, luodaan puitteita merelliselle yrittäjyydelle, kehitetään alueella olevaa rantareittiä ja vahvistetaan alueen virkistysarvoa kaikille helsinkiläisille. Kaavaratkaisu on Helsingin yleiskaavan 2016 mukainen.
Alueen lähtökohdat ja nykytilanne
Alueella sijaitsee Vuosaarenlahden pienvenesatama, satamatoimintojen kortteli sekä vesialueita. Pienvenesatama on itäisen Helsingin suurimpia noin 680 venepaikallaan. Alue on alkanut rakentumaan 2000-luvun alussa, mutta sitä ei ole toteutettu valmiiksi kaavan mukaan, eikä kaavan mukainen rakentaminen ole kokonaisuudessaan toteutunut.
Alueen vieressä, sen pohjois- ja koillispuolella on Vuosaaren tavarasatama. Alueen länsipuolella, Vuosaarenlahden pohjukassa, on Bokberginpuisto, jonka rannalla on luonnonsuojelulain mukaisesti suojeltu merenrantaniitty. Siitä hieman lounaaseen on Porslahden venesatama (380 venepaikkaa). Lahden vastarannalla, suunnittelualueen lounaispuolella on Uutela ja Särkkäniemen luonnonsuojelualue. Alueen läpi aallonmurtajan kärkeen on merkitty viher- ja virkistysverkoston (VISTRA) täydentävä rantareitti.
Alueella on voimassa kolme asemakaavaa vuosilta 2002–2009.
Helsingin kaupunki omistaa alueen. Kaavaratkaisu on tehty kaupungin aloitteesta.
Kaavaratkaisun kustannukset
Kaavaratkaisun toteuttamisesta aiheutuu kaupungille kustannuksia ilman arvonlisäveroa seuraavasti:
Esirakentaminen | 20 milj. euroa | |
Rantarakenteet | 10 milj. euroa | |
Katu ja liikennealueet | 6,7 milj. euroa | |
Kunnallistekniikka | 1,1 milj. euroa | |
Taitorakenteet | 3,2 milj. euroa | |
YHT | n. 40–45 milj. euroa |
Asemakaavan toteuttaminen on mahdollista jakaa niin, että
- ensimmäisessä vaiheessa on suunniteltu toteutettavan nykyisen yritysalueen laajennus ja rannan viimeistely, Merenkulkijankujan katualueen rakentaminen sekä Ruusunimen pään täytöt käsittäen suuren veneiden talvisäilytysalueen, uudet yritystontit mahdollistaen mm. mittavan venehotellin sekä lumenkäsittelypaikan alueen. Tämän vaiheen kustannukset ovat noin 20 milj. euroa
- myöhemmin toisessa vaiheessa toteutettaisiin uusi aallonmurtaja ja vanhan aallonmurtajan muokkaukset, jotka mahdollistaisivat uuden satama-altaan ja sen venepaikat sekä nykyisen aallonmurtajan päähän sijoitettavat palvelut, kuten polttoaineenjakeluaseman ja venekerhon sekä nykyisen aallonmurtajan muokkauksen nykystandardeja vastaavaksi. Tässä vaiheessa voitaisiin viimeistellä myös rantareitin jatke. Toisen vaiheen kustannukset ovat noin 20 milj. euroa.
Esirakentaminen pitää sisällään alueen ruoppaukset, täytöt, luiskauksen sekä syvätiivistyksen. Esirakentamisen osalta on oleellista, että hanketta ei toteutettaisi niin sanotulla ostolouheella. Esirakentamisen kustannusarvio on laskettu niin, että louhetta ei osteta.
Rantarakenteiden kustannukset koostuvat alueelle suunniteltujen rantamuurien, kiinteiden laiturien sekä ponttoonilaiturien toteuttamisesta.
Katu ja liikennealueet pitää sisällään katujen ja yleisten alueiden, alueen kasvillisuuden, valaistuksen sekä varusteiden ja kalusteiden kustannukset.
Kunnallistekniikka koostuu alueelle suunnittelun uuden vesihuollon kustannuksista.
Taitorakenteet sisältää suunniteltujen siltarakenteiden kustannukset.
Kaavaratkaisun yhdyskuntataloudellisissa vaikutuksissa on mukana edellisestä pienvenesataman kaava-alueen toteutusvaiheesta kesken jääneet toimenpiteet. Näiden osuus kaavaratkaisun yhdyskuntataloudellisista vaikutuksista on noin 20 %.
Kaavaratkaisu nostaa alueen arvoa. Kaavoitettavan rakennusoikeuden arvo on karkeasti arvioiden 1–2 milj. euroa.
Kaavaehdotuksen julkinen nähtävilläolo (AKL/MRL 65 §) 3.12.2024–8.1.2025
Kaavaehdotus esiteltiin kaupunkiympäristölautakunnalle 12.11.2024 ja lautakunta päätti 26.11.2024 asettaa asemakaavan muutosehdotuksen nähtäville.
Kaavaehdotuksesta tehtiin 4 muistutusta.
Muistutuksissa esitetyt huomautukset kohdistuivat nykyisen pienvenesataman toimijoiden toiminnan huomioimiseen, pienvenesataman laajennuksen ja lumenkäsittelypaikan ympäristövaikutuksiin, luontoarvoihin, hiilipäästöihin sekä kaupunkiympäristölautakunnan vastaehdotukseen pyrkimyksestä kustannusten puolittamiseen.
Kaavaehdotuksesta saatiin viranomaisten lausuntoja sen ollessa julkisesti nähtävillä. Lausunnoissa esitetyt huomautukset kohdistuivat Vuosaaren rahtisataman tulevan laajennuksen huomioimiseen, vesihuoltoon, lumen mereen kaatoon, vedenalaisiin luontoarvoihin, istutettavaa kasvillisuutta koskevan merkinnän täsmentämiseen, esteettömyyteen ja hankkeen tärkeyteen. Helen Sähköverkko Oy:llä ei ollut huomautettavaa.
Lausunnot saatiin seuraavilta tahoilta:
- Helen Sähköverkko Oy
- Helsingin Satama Oy
- Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY)
- Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus)
- kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala: Ulkoilupalvelut
- Helsingin vanhusneuvosto.
Lisäksi seuraavat tahot ilmoittivat, ettei ole lausuttavaa: Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala / pelastuslaitos.
Toimenpiteet julkisen nähtävilläolon jälkeen
Vuorovaikutusraportissa on esitetty yhteenvedot kaavaehdotuksesta saaduista muistutuksista ja viranomaisten lausunnoista sekä vastineet niissä esitettyihin huomautuksiin.
Huomautuksissa esitetyt asiat on otettu huomioon, kaavan tavoitteet huomioon ottaen, tarkoituksenmukaisilta osin.
Kaavakartan merkintöihin tai määräyksiin ja muuhun aineistoon tehtiin julkisen nähtävilläolon jälkeen muutoksia, jotka on esitetty yksityiskohtaisesti kaavaselostuksen viimeisessä luvussa. Ne on myös koottu Tehdyt muutokset -liitteeseen.
Julkisen nähtävilläolon jälkeen tehdyistä muutoksista on neuvoteltu asianomaisten tahojen kanssa. Niitä, joiden etua muutokset koskevat, on kuultu erikseen Teams-tapaamisessa ja sähköpostilla.
Tarkemmat perustelut
Tarkemmat kaavaratkaisun perustelut ilmenevät liitteenä olevasta asemakaavaselostuksesta.
Toimivalta
Kaavaratkaisun hyväksymisestä päättää kaupunginvaltuusto.
Jatkotoimenpiteet
Kaavan hyväksymistä koskevasta päätöksestä on pyydetty lähettämään tieto.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Olga Airaksinen, arkkitehti, asemakaavoitus, puhelin: 09 310 34207
Karri Kyllästinen, diplomi-insinööri, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 09 310 37347
Susanna Ratinen, liikenneinsinööri, liikenne- ja katusuunnittelu, puhelin: 09 310 32129
Mirja Vallinoja, maisema-arkkitehti, kaupunkitila- ja maisemasuunnittelu, puhelin: 09 310 52186
Mari Savela, tutkija, meriluonto, puhelin: 09 310 23830