Vahingonkorvaus, ajoneuvonsiirrosta aiheutunut haitta 8.4.-13.4.2022

HEL 2022-005932
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 280
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, muu vahinko

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti osittain hyväksyä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Hakijalle korvataan kohtuulliseksi katsottu korvaus 148,00 euroa.

Päätöksen perustelut

Hakijan esittämät vaatimukset ja perusteet

Hakija on 26.4.2022 esittänyt kaupungille määrältään 500,00 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo lähisiirrettiin osoitteesta Vuorimiehenkatu Kapteeninkadulle 8.4.2022 klo 18.48. Hakijalle on annettu sijaintipalvelusta ajoneuvon sijainniksi väärä osoite, jonka johdosta hakija etsi ajoneuvoaan Kapteeninkadulta sekä sen lähikortteleista. Ajoneuvoa ei löytynyt, joten hakija lähti taksilla kotiin noin 1,5 tunnin etsimisen jälkeen. Seuraavana päivänä 9.4.2022 hakija oli yhteydessä kaupungin asiakaspalveluun, joka ei johtanut asiassa eteenpäin, joten hakija jatkoi omatoimisesti ajoneuvon etsimistä. Ajoneuvoa ei löytynyt. 10.4.2022 hakija teki rikosilmoituksen ajoneuvon katoamisesta olettaen, että se on varastettu. 11.4.2022 hakija asioi jälleen kaupungin asiakaspalvelun kanssa, mutta sieltä saaduista neuvoista ei ollut apua asian etenemisessä. 12.4.2022 kaupungin asiakaspalvelusta lähetettiin kuva ajoneuvon sijainnista, joka osoittautui edelleen vääräksi. 13.4.2022 hakija sai yhteyden pysäköinninvalvonta ja pysäköintipalveluiden pysäköintipalvelut-yksikön päällikön sijaiseen, jonka jälkeen hakija sai ajoneuvonsa sijainnin selville. Hakija on pyynnöstä täsmentänyt vaatimuksen määrän muodostumista. Hakijan vaatimus kohdistuu taksimaksuun, siirtomaksuun, ajoneuvon etsimisestä aiheutuneisiin kuluihin (siirtymiset ja menetetty työaika), tilapäiseen haittaan ja myöhästyneeseen käsittelyyn.

Sovellettavat säännökset

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä kunnossa.

Ajoneuvojen siirrosta annetun lain nojalla kaupungilla on oikeus suorittaa ajoneuvolle lähisiirto, jos pysäköidystä ajoneuvosta aiheutuu haittaa tiealueella tapahtuvalle kunnossa- tai puhtaanapidolle taikka korjaus tai rakennustyölle. Ennakkoon tiedossa olevasta työstä on ilmoitettava asianmukaisin alueelle sijoitetuin merkein tai ilmoituksin vähintään kahta vuorokautta ennen suunniteltua siirtoa. Siirrosta on lain mukaan laadittava pöytäkirja.

Ajoneuvon omistaja tai haltija on velvollinen korvaamaan viranomaiselle ajoneuvon siirtojärjestelyistä, siirtämisestä, säilyttämisestä ja hallinnoinnista sekä hylätyn ajoneuvon tai romuajoneuvon jätehuollosta aiheutuneet kustannukset. Siirron toimittavan viranomaisen on korvauspäätöksellään vahvistettava korvauksen määrä. Päätös on annettava tiedoksi omistajalle, haltijalle tai kuljettajalle tavallisella tiedoksiannolla.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli tässä tapauksessa lähisiirron suorittajan on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Viranomaisen antama tapauskohtainen neuvonta, joka on yhteydessä hallintopäätökseen, katsotaan lähtökohtaisesti julkisen vallan käyttämiseksi. Julkisyhteisö kuten kunta on velvollinen korvaamaan julkista valtaa käytettäessä virheen tai laiminlyönnin johdosta aiheutuneen vahingon, milloin toimen tai tehtävän suorittamiselle sen laatu ja tarkoitus huomioon ottaen kohtuudella asetettavia vaatimuksia ei ole noudatettu. Korvausvastuun edellytyksenä on asiaa hoitaneen virkamiehen tai työntekijän virhe tai laiminlyönti.

Julkisyhteisöllä ei ole korvausvastuuta, milloin toimen tai tehtävän suorittamiselle sen laatu ja tarkoitus huomioon ottaen kohtuudella asetettavia vaatimuksia on noudatettu. Kaupunki katsoo, että siirronvalvojan virheellinen merkintä on valitettava tapahtuma. Väärän osoitetiedon kirjaaminen on pikemminkin johtunut inhimillisestä vahingosta kuin virheestä.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Asiassa on pyydetty selvitys pysäköinninvalvonta ja pysäköintipalveluiden pysäköintipalvelut-yksiköstä. Saadun selvityksen mukaan hakija oli pysäköinyt ajoneuvonsa siirtokehotuksen vaikutusalueelle, josta ajoneuvo oli lain mukaisin perustein siirretty. Siirtoraporttiin oli kirjattu ajoneuvon jättöpaikka virheellisesti. Siirronvalvoja ei huomannut virheellistä merkintää ennen hakijan yhteydenottoa. Kaupungin asiakaspalvelua on ohjeistettu olemaan yhteydessä siirronvalvojaan, mikäli lähisiirretty ajoneuvo ei ole pöytäkirjaan merkityssä osoitteessa. Näin ei kyseisessä tapauksessa ole toimittu, jonka takia hakijan ensimmäisestä yhteydenotosta kului viisi vuorokautta, ennen kuin hakija sai tietoonsa ajoneuvonsa sijainnin.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Kaupunki katsoo, että väärän osoitetiedon kirjaaminen on johtunut inhimillisestä virheestä. Asian selvittämisen voidaan kuitenkin katsoa kaupungin osalta kestäneen kohtuuttoman kauan, joten kaupunki katsoo, että korvausvastuun edellytykset täyttyvät tässä tapauksessa.

Henkilövahingon kärsineellä on oikeus korvaukseen kivusta ja särystä sekä muusta tilapäisestä haitasta. Korvaus aineettomasta vahingosta on luonteeltaan hyvitystä henkilövahingon aiheuttamasta elämänlaadun heikentymisestä. Sillä ei ole tarkoitus osaksikaan korvata vahingosta aiheutuneita taloudellisia seurauksia. Korvausta aineettomasta vahingosta suoritetaan pääsääntöisesti vain henkilövahingon yhteydessä ja vahingon välittömälle kärsijälle. (Karhu & Ståhlberg 2020.) Mielipahan, surun tai pelon tunteet taikka niitä vastaavat elämään kuuluvat epämiellyttävät tunnetilat eivät oikeuskäytännön mukaan ole vahingonkorvauslain nojalla korvattavia henkilövahinkoja (HE 167/2003 vp, s. 5).

Hakijan ajoneuvon siirto on suoritettu asianmukaisesti ja näin ollen siirtomaksu on ollut aiheellinen. Siirtomaksu perustuu kadun kunnossapitoa haittaavan ajoneuvon siirtämiseen ja siitä kunnalle aiheutuviin kustannuksiin.

Hallintolain mukaan vireille tullut asia on käsiteltävä ilman aiheetonta
viivytystä. Asian käsittelyaikaan vaikuttavat monet tekijät, kuten käsiteltävänä olevan asian laajuus. Kaupunki käsittelee vahingonkorvausvaatimukset pääsääntöisesti saapumisjärjestyksessä. Yleisesti käsittelyajaksi kaupunki on arvioinut 3-4 kuukautta, mutta yksittäistapauksessa käsittelyaika voi venyä pidemmäksi. Haastavan talven jäljiltä kaupungille on esitetty runsaasti vahingonkorvausvaatimuksia, jonka seurauksena käsittelyajat ovat venyneet. Kaupunki katsoo asian käsittelyn edenneen ilman aiheetonta viivytystä, joten kaupunki ei katso olevansa velvollinen maksamaan asian käsittelyn viivästymisestä.

Edellä esitetyn perusteella kaupunki katsoo olevansa asiassa osittain korvausvelvollinen. Kaupunki korvaa tositteen mukaisesti taksikulusta 48,00 euroa. Lisäksi kaupunki korvaa kohtuulliseksi katsomansa 100,00 euroa ajoneuvon etsimisestä aiheutuneista muista kuluista. Hakijan vaatimuksessa ilmoittamalle pankkitilille maksetaan yhteensä 148,00 euroa.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 3 luku 2 §, 5 luku 1 §

Laki ajoneuvojen siirtämisestä (1508/2019) 6 §, 10 §, 11 §

Hallintolaki (434/2003) 23 §

Toimivalta päätöksenteossa

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 30.12.2020 tekemän päätöksen § 53 mukaan hallinto- ja lakipalvelun lakipalvelut-yksikön päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätietojen antaja

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö