Vahingonkorvaus, autovaurio, 27.5.2022, Paciuksenkadun ja Seurasaarentien risteys

HEL 2022-007655
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 294
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan esittämät vaatimukset ja perusteet

Hakija on 7.6.2022 esittänyt kaupungille määrältään 180,00 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui 27.5.2022 klo 18.00 Paciuksenkadulla Seurasaarentien risteyksen kohdalla. Hakijan vahinkotapahtumasta esittämän kuvauksen mukaan ajoneuvon oikea takarengas puhkesi välittömästi sen osuttua tien oikeassa reunassa olleeseen noin 10-15 cm syvään veden täyttämään kuoppaan.

Sovellettavat säännökset

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Pääkadun ja erittäin vilkkaan liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä ei ole vaurioita yksittäisiä viivahalkeamia lukuun ottamatta ja urasyvyys on vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen kevyen liikenteen väylän (III-luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita.

Paciuksenkatu on pääkatu ja se on luokiteltu hoitoluokkaan I. Vuoden 2016 mittaustuloksen mukaan Paciuksenkadun keskimääräinen arkivuorokausiliikenne on 11 500 ajoneuvoa.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä asfaltin päällystevaurio ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta taholta. Selvityksen mukaan vahinkopaikan tarkka sijainti on määritetty Paciuksenkadulla sijaitsevaksi bussipysäkiksi, jota ei ole tarkoitettu käytettäväksi henkilöajoneuvoliikenteeseen. Vahinkopaikkaa on kunnossapidosta vastaavan suorittaman reittiseurannan ja katuvideon mukaan tarkkailtu useita kertoja joka työpäivä ja kyseessä oleva paikka on korjattu kesän 2022 aikana ei-kiireisenä kunnostuskohteena. Reittiseuranta ja katuvideon keräämät aineistot perustuvat GPS-tietoihin.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Vaikka päällystevauriot olisivatkin joskus hankalia havaita, ajoneuvojen kuljettajia sitovat silti tieliikennelain säännökset. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa. Tienkäyttäjän on myös ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. Lisäksi ajoneuvolla risteystä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Kyseessä olevalla vahinkopaikalla ollut kuoppa on sijainnut bussipysäkillä, jota käyttävien linja-autojen keskimääräinen liikennemäärä on päivisin noin kuusi linja-autoa tunnissa. Kaupungin palautejärjestelmään ei ole tullut ilmoituksia rakenteellisista korjaustarpeista kyseessä olevasta kohteesta ennen vahinkopäivää 27.5.2022. Palautetta edellä mainitusta vahinkopaikasta ei ole tullut myöskään pysäkkiä käyttäviltä linja-auton kuljettajilta. Vahinkopaikkaan liittyviä muita ajoneuvon vaurioitumisia koskevia vahingonkorvausvaatimuksia ei ole esitetty kaupungille ennen kyseessä olevaa vahinkopäivää.

Hakijan voidaan omalta osaltaan katsoa myötävaikuttaneen edellä mainitun vahingon syntyyn muun muassa jättämällä noudattamatta henkilöajoneuvoliikenteelle tarkoitettua paikkaa ajoradalla kääntyessään Seurasaarentieltä Paciuksenkadulle. Hakijan ajoneuvossa on ollut matalaprofiiliset renkaat jotka ovat yleisen tietämyksen mukaan vahinkoalttiimpia kuin tavanomaiset renkaat kuoppien ja muiden mahdollisten epätasaisuuksien aiheuttamille vaurioille. Yleisille ajoväylille ei voida asettaa tavanomaisesta poikkeavia korkeatasoisena pidettäviä laatuvaatimuksia erikoisrenkaita käyttävien autoilijoiden tarpeita ja vaatimuksia vastaavasti. Lisäksi vahingon tapahtuma-aikana on ollut valoisaa ja vahinkopaikka on ollut väistettävissä noudattamalla olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti eikä näin ollen ole syyllistynyt tuottamuksellaan tai laiminlyönnillään edellä mainittujen vaurioiden syntyyn. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3-5 §, 19 §, 28 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Toimivalta päätöksenteossa

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 30.12.2020 tekemän päätöksen § 53 mukaan hallinto- ja lakipalvelun lakipalvelut-yksikön päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätietojen antaja

Tomi Sjögren, lakimies, puhelin: 09 310 34835

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö