Testisisältö

vahingonkorvausvaatimus, autovaurio 1.6.2022, Porkkalankadun alku

HEL 2022-007751
Asialla on uudempia käsittelyjä
19. / 218 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 30.11.2022 § 275 (autovaurio)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 30.11.2022 § 275 tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 30.11.2022 § 275 päätöksellään hylännyt 01.06.2022 osoitteessa Porkkalankatu tapahtuneeseen autovaurioon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan määrältään 259,50 euron vaatimuksen vahingonkorvauksesta 01.06.2022 kello 10.30 osoitteessa Porkkalankatu tapahtuneeseen autovaurioon liittyen. Auton rengas oli vaurioitunut ajettaessa kuoppaan, joka oli sijainnut Mechelininkadun suunnasta tultaessa ns. Porkkalankadun rampin vasemmanpuoleisella ajokaistalla, lähellä Ruoholahdesta laskeutuvan rampin yhtymäaluetta. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä.

Hakija toteaa vaatimuksen perusteina muun muassa, että kuopasta ei ollut mitään varoitusta eikä se ollut puomein eristetty. Kuopan terävä reuna rikkoi renkaan välittömästi. Hakija viittaa päätöksen perusteluissa mainittuihin tapahtumiin 31.5.2022. Tuolloin oli kaupungille saapunut ilmoitus kolmesta kuopasta vahinkoalueella ja samana päivänä oli suoritettu GPS-tietojen perusteella tarkastus alueella. Purkaumia ei kuitenkaan oltu tarkastuksessa havaittu eikä asiaa tarkemmin tutkittu ja varotoimiin ryhdytty. Hakija katsoo kaupungin siten laiminlyöneen kunnossapitovelvollisuuttaan joko huolimattomuuttaan tai riittämättömän tai virheellisen menettelyn seurauksena ja olevan vastuussa syntyneestä vahingosta.

Perustelut

Kaupunkiympäristölautakunta viittasi yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen sekä yhtyi yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen lopputuloksen muuttamiseen.

Vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää, että kadun kunnossapito on ollut virheellistä tai huolimatonta tai että kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Yksikön päällikön päätös perustuu asiassa saatuun kunnossapitovastaavan selvitykseen. I-kunnossapitoluokkaan kuuluvan Porkkalankadun kuntoa on seurattu säännöllisesti ja korjaustoimenpiteitä tarvittaessa tehty. Kaupungilla on oltava kohtuullinen aika korjata päällystevauriot myös I-luokan kaduilla, sillä katuja ei voida pitää reaaliaikaisesti kaikilta osin hoitoluokan edellyttämässä kunnossa. Kohtuullinen aika lasketaan siitä, kun vaurio on havaittu kaupungin omassa tarkastuksessa tai vauriosta on saatu ilmoitus.

Saadun selvityksen mukaan Mechelininkadulta Porkkalankadulle johtavan rampin vasemmalla ajokaistalla oli ollut kolme pientä purkaumaa, joista yhtä oli aiemmin paikattu kylmämassalla. Tarkastusajoja oli ennen vahinkoa suoritettu 3.5.2022, 18.5.2022 sekä 31.5.2022. 18.5.2022 suoritetussa tarkastuksessa oli kuvattu reittiä videolla, eikä siinä ole havaittavissa korjaamista vaativia purkaumia. Myöskään 31.5.2022 päivällä suoritetussa tarkastuksessa mahdollinen purkauma ei ole tullut havaituksi. Ilmoitus purkaumasta 31.5.2022 on tullut kaupungin palautejärjestelmään yöllä klo 23:49. Ilmoitus on siirretty kunnossapitoa hoitavalle Staralle 6.6. ja kolme matalaa painaumaa (syvyydet vaihdellen 2-4 cm) on paikattu seuraavana päivänä 7.6.2022. Selvityksen mukaan purkaumat olivat niin matalia, etteivät ne menneet asfaltin kulutuskerroksen läpi. Purkaumat ovat voineet selvityksen mukaan jäädä 31.5.2022 suoritetussa tarkastuksessa auton alle tai taakse näkymättömiin tai syntyneet äkillisesti.

Vahingonkärsijän oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun. Tieliikennelain mukaan ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Yksikön päällikön päätökseen on erheellisesti merkitty väärän kohdan eli Länsiväylän alkupään liikennemäärä, jossa moottoritielle johtavat väylät ovat jo yhtyneet (57 500 ajoneuvoa/vrk). Selvityksen mukaan keskimääräinen vuorokausiliikenteen määrä vahinkopaikassa eli Mechelininkadulta johtavalla Porkkalankadun rampilla on kuitenkin ollut tätä pienempi eli 18 900 ajoneuvoa/vrk (mittaus v. 2017). Porkkalankadulla tapahtui samoina aikoina, joskin eri kohdissa, kaksi muutakin rengasvauriota. Vuorokausiliikenteen määrä huomioon ottaen voidaan kuitenkin arvioida, että päällysteen purkaumat ovat olleet tieliikennelain edellyttämää tilannenopeutta ja varovaisuutta noudattaen autoilijoiden havaittavissa ja väistettävissä, koska vahinkoja ei tämän enempää ole sattunut.

Kaupunki katsoo hoitaneensa vahinkopaikan kunnossapidon asianmukaisesti. Alueella on suoritettu säännöllistä tarkastusajoa. Kyseiset matalat päällysteen purkaumat on paikattu viivytyksettä kunnossapitäjän saatua niistä tiedon. Selvityksen mukaan tässä kohdassa tapahtuneen vaurion aiheuttajana ei ole ollut irronnut kaivon kansi vaan purkauma asfalttipäällysteessä.

Edellä esitetyillä ja muutoin yksikön päällikön päätöksestä ilmenevillä perusteilla kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitovelvoitettaan eikä siten ole asiassa vahingonkorvausvelvollinen.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvon vaurioista.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1-4 §, 14 §

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Helena Loikkanen, lakimies, puhelin: 09 310 24512

kymp.korvausasiat@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 12.12.2022
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.