Vahingonkorvaus, moottoripyörävaurio, 21.4.2022, Niinisaarentien ja Satamakaaren risteys

HEL 2022-008400
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 10
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, moottoripyörävahinko

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan esittämät vaatimukset ja perusteet

Hakija on 22.6.2022 esittänyt kaupungille määrältään 600,00 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan moottoripyörä kaatui 21.4.2022 kevyen liikenteen väylällä ajettaessa mutaan osoitteessa Niinisaarentie ja Satamasaarentie risteys. Hakija on myöhemmin pyynnöstä toimittanut videoita vahinkopaikasta ja syntyneistä vahingoista. Videoiden perusteella vahinkopaikka on ollut ajoradalla.

Sovellettavat säännökset

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan.

Vahinkopaikka ajoradalla kuuluu II-luokan kunnossapidettäviin alueisiin.

Hiekoitushiekan poisto on aloitettava heti, kun sää- ja keliolot antavat siihen mahdollisuuden. Hiekanpoisto aloitetaan keskeisimmiltä alueilta ja suoritetaan järjestyksessä I-, II- ja viimeisenä III-luokan kadut. Työn tulee olla kokonaisuudessaan suoritettu kuuden viikon kuluttua työn alkamisesta. Tämä tarkoittaa tavallisesti sitä, että hiekanpoisto on suoritettu I- ja II-luokan kaduilta 30.4. mennessä ja kaikilla kaduilta 15.5. mennessä.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahingonkorvausvaatimuksen johdosta on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan hiekanpoisto aloitetaan yleensä huhtikuun puolen välin tienoilla. Työn tulee kokonaisuudessaan olla suoritettuna kuuden viikon kuluttua sen aloittamisesta. Vahinkoalueella hiakannosto on aloitettu 8.4.2022 ja ollut tapahtuma-aikaan vielä kesken.

Talven 2021-2022 aikana hiekoitustoimenpiteitä tehtiin runsaasti, säätilan vaihtelusta johtuen. Hiekoitushiekka painui runsaan lumen sisään ja sitä jouduttiin lisäämään koko talven ajan. Kevät paljasti suuren hiekoitusmäärän ja runsaslumisen talven jälkeinen sulamisvesi ja lämpötilojen vaihtelu viivästyttivät hiekannoston aloitusta.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Vahinko on tapahtunut poikkeuksellisen runsaslumisen talven jälkeisissä olosuhteissa. Sää- ja keliolosuhteista johtuen ajoradalla on vahinkoaikaan ollut hakijan toimittaman videonkin perusteella kosteutta ja hiekoitushiekkaa. Keväisin valuma- ja sulamisvedet voivat aiheuttaa paikallisesti kookkaitakin vesilammikoita, joita kaupunki ei voi toimillaan estää syntymästä. Kaupunki katsoo, ettei tilanne ole kuitenkaan ollut pitkäaikainen.

Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16). On tunnettu tosiasia, että keväisin ajoradoilla saattaa lämpötilojen vaihtelusta johtuen kosteilla kohdin syntyä liukkautta. Hiekannostoa ei voida aloittaa ennen kuin säätila on sellainen, ettei liukkautta enää synny suuressa määrin. Hiekannoston keskeneräisyydestä johtuen paljaalla asfaltilla oleva hiekoitushiekka toimii myös kuulalaakerin tavoin ja kulkijan tulee ottaa se huomioon liikkuessaan.

Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden, vaikka ajoradalla on ollut kosteutta ja hiekoitushiekkaa, kaupunki katsoo toimineensa riittävän huolellisesti ja vahinkopaikka on ollut käyttötarkoituksen vaatimassa kunnossa.

Edellisten perusteella kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki katujen ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta 1 - 4 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Toimivalta päätöksenteossa

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 19.12.2022 tekemän päätöksen § 45 mukaan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätietojen antaja

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
va. tiimipäällikkö