Vahingonkorvaus, autovaurio, 27.11.2021, Haakoninlahdenkatu 5

HEL 2022-008898
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 35
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan esittämät vaatimukset ja perusteet

Hakija on 6.7.2022 esittänyt kaupungille määrältään 377,80 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui 27.11.2021 klo 19.05 osoitteessa Haakoninlahdenkatu 5. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui rakentamisen alaisella alueella asfaltoidun ajoradan viereisellä alueella, joka on ollut päällystämätön ja hiekkapintainen. Alueella on jalkakäytävällä ollut valaistusta varten asennettu merkitsemätön betonijalka johon hakijan ajoneuvo on vaurioitunut.

Sovellettavat säännökset ja vahingonkorvausvastuun edellytykset

Kaupungin velvollisuudesta pitää kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa säädetään kunnossapitolaissa. Kunnossapitolain mukaiset velvollisuudet alkavat kuitenkin vasta, kun katu tai sen osa tyydyttää asemakaavan mukaisen toteutuneen maankäytön tarpeen ja sitä koskeva kadunpitopäätös on tehty. Kyseiselle kadulle ei ole tehty kadunpitopäätöstä.

Koska kunnossapitolain mukaiset velvollisuudet eivät olleet vahinkohetkellä vielä alkaneet, kaupungin vastuuta asiassa arvioidaan vahingonkorvauslain nojalla. Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Vahingonkorvauslain mukaan korvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kaupungin on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai se voidaan evätä, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon. Myötävaikutus voi perustua esimerkiksi siihen, että vahingonkärsijä on havainnut käyttäytymiseensä liittyvän normaalia suuremman riskin, mutta ei ole kuitenkaan valinnut vähemmän riskialtista menettelytapaa.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikasta on pyydetty selvitys alueella toimineilta kaupungin edustajilta. Saadun selvityksen mukaan Haakoninlahdenkatu on ollut keskeneräinen vahingon tapahtuma-aikaan.

Valaisimet ja pylväät on alun perin asennettu paikoilleen vuonna 2019. Tämän jälkeen tontin rakentaja on pyytänyt niiden poistoa talonrakennuksen tieltä. Pylväät ja valaisimet on palautettu paikoilleen joulun aikaan vuonna 2021 ja uudelleen poistettu vuoden 2022 loppupuolella.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Uusien asuinalueiden rakentaminen ja siitä johtuva katujen ja alueiden keskeneräisyys ei itsessään tarkoita, että kaupunki olisi toiminut asiassa tuottamuksellisesti. Alueen keskeneräisyys on havaittavissa alueen yleisilmeestä alueella liikuttaessa. Keskeneräisyyden vuoksi alueella saattaa olla mm. epätasaista asfalttia tai kuoppia ja täysin rakentamattomia alueita sekä päällystämättömiä teitä.

Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Ajoneuvo on vaurioitunut hakijan ajettua tulevan, keskeneräisen jalkakäytävän puolelle. Tieliikennelaki velvoittaa ajoneuvon kuljettaa pitämään ajoneuvon nopeuden sellaisena, että se voidaan pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla. Näin ollen hakijan olisi tullut huomioida työmaa ja alueen keskeneräisyys ja noudattaa erityistä varovaisuutta poistuessaan ajoradan osuudelta keskeneräisellä kadulla. Ajoneuvon kuljettajalla on aina viimekädessä velvollisuus arvioida sitä, onko matkan jatkaminen turvallista.

Alueen yleisilmeen perusteella voidaan pitää ennalta arvattavana, että alueella voi esiintyä työmaahan liittyvää, kuten työkoneita, välineitä, kuoppia tai muita epätasaisuuksia.

Koska vahinko on sattunut rakentamattomalla alueella, jota ei ole kunnossapidetty vahingon aikaan, ei vahinko ole seurausta kaupungin velvollisuuksien laiminlyönnistä. Näin ollen kaupunki ei ole asiassa vahingonkorvauslain mukaisessa korvausvastuussa.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–2 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) 86.3 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Toimivalta päätöksenteossa

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 19.12.2022 tekemän päätöksen § 45 mukaan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätietojen antaja

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
va. tiimipäällikkö